Reizigers in bus met mondkapje (bron: OV-NL)

OV ombudsman: ga in gesprek over opzet OV-studentenreisproduct

Een gesprek over de opzet van het OV-studentenreisproduct zou vanwege de ontwikkelingen rondom corona verstandig zijn. Niet alleen reizen scholieren en studenten nu door de crisis veel minder, maar online lesgeven zou wel eens normaler kunnen worden in de toekomst. Die ontwikkelingen hebben veel impact op het gebruik van de OV-studentenkaart. Daarom is het van belang om het proces van tijdelijk stopzetten van het reisrecht en de informatievoorziening daarover tegen het licht te houden, net als de opzet van dit product, waarbij die is verbonden aan de studiefinanciering. Dit schrijft de OV Ombudsman in de rapportage over het derde kwartaal van 2020.

De ombudsman heeft hierover veel vragen gekregen van studenten. De informatievoorziening over het stopzetten laat volgens de ombudsman te wensen over. Want het blijkt dat nog lang niet alle studenten weten hoe ze dit product tijdelijk of helemaal kunnen stopzetten, zolang ze er geen gebruik van maken. Hierdoor komt er maandelijks bijna 100 euro bij hun mogelijke studieschuld, die de studenten moeten terugbetalen wanneer zij niet op tijd afstuderen.

Compensatie

Omdat de studenten minder reizen, is in het voorjaar een compensatie bedacht door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Studenten mogen als het reisrecht officieel is verlopen nog drie maanden gebruikmaken van de kaart. Volgens de OV ombudsman is die oplossing niet afdoende. Een student die niet op tijd afstudeert, krijgt namelijk de kosten voor de niet-gebruikte kaart achteraf op zijn bordje.

Het stopzetten is wel mogelijk, maar ingewikkeld en niet flexibel te gebruiken. Volgens de OV Ombudsman lijkt het erop dat studenten daarvoor hun volledige studiefinanciering dienen stop te zetten en daarvoor kiezen de meeste studenten niet. Het is dus geen klantvriendelijk proces. Dat zou kunnen verklaren waarom alleen in maart en april extra studenten hun reisproduct hebben opgegeven en zelfs in deze maanden ging het maar om een beperkte toename.

Handhaving mondkapje

Verder wordt in de kwartaalrapportage specifiek gevraagd om extra duidelijkheid en betere handhaving van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. De ombudsman heeft signalen ontvangen dat reizigers zich niet veilig voelen omdat niet alle passagiers een mondkapje dragen. “Het is belangrijk dat goedwillende reizigers met een mondkapje zien dat reizigers zonder mondkapje worden aangesproken op het niet dragen ervan”, aldus OV ombudsman Bram Hansma. Er blijkt bij vervoerders te weinig capaciteit te zijn om goed te kunnen handhaven.

Bovendien wordt het tijd voor duidelijkheid voor de reizigers die geen mondkapje kunnen dragen vanwege fysieke aandoeningen. Want hoewel de rijksoverheid stelt dat voor deze reizigers een uitzondering moet worden gemaakt, blijkt dat zij in de praktijk toch wel eens een boete krijgen. Vervoerders vragen zelf ook om heldere afspraken. “Terecht pleiten vervoerders voor duidelijkheid”, zegt de OV ombudsman. “Daaraan is ook bij reizigers behoefte.”

Kleinschalig OV

Corona had tussen juli en oktober flinke gevolgen voor de inzetbaarheid van voertuigen. In deze rapportage vraagt de ombudsman daarom specifiek aandacht voor de bereikbaarheid van landelijke gebieden. Door het wegvallen van de buurtbussen werden met name ouderen in dunbevolkte gebieden getroffen. In bepaalde regio’s konden alternatieven worden ingezet, maar lang niet overal. De OV ombudsman wijst vervoerders en concessieverleners erop om de betekenis van kleinschalig OV – met name voor ouderen in dunbevolkte gebieden – niet te onderschatten. “Het voorkomen van sociaal isolement is een investering waard.”

Tevens wordt het verzoek herhaald om actiever op te treden bij systeemfouten. Dit pleidooi heeft de waakhond al vaker gehouden. Te vaak moet een reiziger zelf de fout ontdekken en het geld terugvragen bij de vervoerder. “We roepen OV-bedrijven nogmaals op tot een actieve opstelling bij systeemfouten die reizigers benadelen. Als het enigszins mogelijk is, dan zouden zij zelf de gedupeerden moeten benaderen en compenseren.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “OV ombudsman: ga in gesprek over opzet OV-studentenreisproduct”

Jonkervoort|20.11.20|00:03

Duidelijk dat de OV-ombudsman vrij weinig begrip heeft van het onderwijs. Hoorcolleges waren vrijwel altijd al online te volgen. Studenten die dat wilden, volgden onderwijs dus al online. Werkgroepen online geven blijkt in de praktijk nauwelijks mogelijk (daarom hebben we nu alleen nog hoorcolleges), en zullen op locatie blijven. Studenten zullen dus gewoon weer terugkeren in het OV, als ze die kans tenminste krijgen, wat de OV-ombudsman ze dus wil ontzeggen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.