Trams GVB in Amsterdam (foto: Ge Dubbelman)

GVB klaar voor ‘nieuwe betalen’ met 4.000 nieuwe kaartlezers van Thales

GVB maakt zich klaar voor de toekomst als het gaat om de introductie van nieuwe betaalmiddelen in het OV. De kaartlezers in alle bussen en trams van de vervoerder worden volgend jaar vervangen door exemplaren die geschikt zijn voor reizen met barcode, smartphone, bankpas en creditcard. De aanbesteding om de circa 4.000 kaartlezers te vervangen werd gewonnen door Thales.

Het contract is woensdag digitaal ondertekend door Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur van GVB, en Jean-Philippe de Rek, managing director van Revenu Collection Systems Nederland. De gehele sector buigt zich al enkele jaren over de introductie van nieuwe betaalmiddelen, die ervoor moeten zorgen dat het makkelijker wordt om met het OV te reizen.

Begrijpelijke kaartlezer

“Een van de grootste en meest belangrijke stappen is ervoor zorgen dat onze kaartlezers barcodes en bankkaarten kunnen lezen, dat het snel werkt én op een manier dat reizigers ook snappen hoe het werkt”, zegt Bas van Adrichem, programmamanager OV-betalen bij GVB. “Bij de invoering van de OV-chipkaart zagen we in het begin dat mensen hun kaart tegen de groene pijl van het poortje aan hielden. Daar gaat die niet van open.”

In het aanbestedingsproces besteedde GVB dan ook nadrukkelijk aandacht aan de vanzelfsprekendheid waar reizigers de barcode of hun bankkaart moeten houden bij het in- en uitchecken. Potentiële leveranciers konden op dit gebied veel punten winnen, maar dus ook verliezen. “We hebben de markt daarin uitgedaagd, want dat gaat echt heel veel schelen in onze dagelijkse operatie.” Een ‘begrijpelijke’ kaartlezer zorgt immers voor meer doorstroming, en daarmee minder lang stilstaan op de haltes en stations.

Landing plane

Dat de keuze op Thales viel, laat volgens Van Adrichem zien dat zij de vervoerder goed hebben begrepen. “We hadden al een oplossing, maar die voldeed niet helemaal aan de eisen van GVB”, zegt Martijn van Eijk, sales manager bij Thales. “Daarom hebben we verschillende aanpassingen aangebracht. Dat heeft ertoe geleid dat we met een landing plane zijn gekomen, waardoor je precies weet waar je de barcode kan houden en op de goede afstand. Zodat alleen de barcode op de smartphone wordt gescand en bijvoorbeeld niet de pinpas die daarachter zit.”

Daar komt bij dat Amsterdam normaal gesproken veel toeristen verwelkomt, die als ‘incidentele reiziger’ vrijwel geen idee hebben hoe zij moeten reizen in het Nederlandse OV. Dankzij de nieuwe kaartlezers kan GVB daarnaast combinatietickets introduceren: één ticket voor bijvoorbeeld een bezoek aan een museum en de reis met het OV. “Om dit mogelijk te maken, en het voor de reiziger dus nog makkelijker te maken, is de nieuwe apparatuur nodig”, aldus Rianne Wijnands, projectmanager OV-betalen bij GVB.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Nieuwe kaartlezer Thales voor GVB (foto: Thales)

Negen inschrijvers

Thales is geen onbekende in de Amsterdamse trams, bussen en metro’s. De huidige kaartlezers zijn al afkomstig van de leverancier, evenals de metropoortjes. Dat bood ze echter geen voorsprong in het aanbestedingsproces, benadrukt Van Adrichem. “We wilden zorgen voor concurrentie, zodat we konden kiezen.” GVB ontving negen inschrijvingen van leveranciers uit heel Europa. “Dat is veel voor deze markt.” Ook Van Eijk erkent dat het zeker geen gewonnen race was. “De concurrentie is de afgelopen jaren behoorlijk toegenomen. We zijn dan ook druk bezig om ons product in Nederland steeds meer te standaardiseren, al heb je per markt te maken met specifieke eisen.”

In het aanbestedingsproces kwam Thales over de hele linie met het beste voorstel, bijvoorbeeld ook op het gebied van onderhoud. Van Adrichem: “Ook daarin hebben we de markt uitgedaagd. Je wilt de reservevoorraad niet te groot, maar ook niet te klein maken. Daarin heeft Thales ons verrast.” Er kan weinig stuk aan de kaartlezers, beaamt Van Eijk. “Maar als dat gebeurt, kunnen we ze snel verwisselen of repareren, omdat we een serviceorganisatie hebben in Huizen voor reparaties en onderdelen en monteurs in Amsterdam.”

Lockdown

Hoewel GVB de leveranciers dus op veel gebieden uitdaagde, kreeg de vervoerder door de corona-uitbraak ook zelf te maken met hindernissen. De pandemie zorgde voor vertraging in het aanbestedingsproces. “Toen we de aanbesteding publiceerden, zaten we net in de eerste lockdown. We moesten er in de planning rekening mee houden dat het wel haalbaar bleef. Contacten waren niet meer vanzelfsprekend en fabrieken waar leveranciers van afhankelijk zijn, konden ineens gesloten zijn”, zegt Wijnands.

Dat zorgde er ook voor dat Thales zijn kaartlezer via een videoverbinding moest demonstreren, in plaats van op het GVB-kantoor in Amsterdam. Van Adrichem: “We hebben bij alle leveranciers online meegekeken terwijl zij aan het testen waren en andersom keken ze ook mee bij ons. We wilden perse ook zelf testen, want leveranciers kunnen van te voren ruimschoots oefenen met snel inchecken.”

Introductie barcode

De vervanging van de nieuwe kaartlezers begint in de eerste helft van 2021. Eind volgend jaar zijn naar verwachting alle 4.000 apparaten vervangen. Intussen legt Thales ook de laatste hand aan het innoveren van de metropoortjes, zodat ook deze geschikt zijn voor het nieuwe betalen. Vanaf 1 februari is het mogelijk om in het hele Amsterdamse OV met een barcode te reizen. Vanaf 2022 is GVB ook klaar voor de toekomst als het gaat om reizen met andere betaalmogelijkheden.

Foto boven: Ge Dubbelman

Lees ook: ‘Uiterlijk in 2021 invoering van nieuwe betaalwijzen in OV’

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

GVB klaar voor ‘nieuwe betalen’ met 4.000 nieuwe kaartlezers van Thales | OVPro.nl
Trams GVB in Amsterdam (foto: Ge Dubbelman)

GVB klaar voor ‘nieuwe betalen’ met 4.000 nieuwe kaartlezers van Thales

GVB maakt zich klaar voor de toekomst als het gaat om de introductie van nieuwe betaalmiddelen in het OV. De kaartlezers in alle bussen en trams van de vervoerder worden volgend jaar vervangen door exemplaren die geschikt zijn voor reizen met barcode, smartphone, bankpas en creditcard. De aanbesteding om de circa 4.000 kaartlezers te vervangen werd gewonnen door Thales.

Het contract is woensdag digitaal ondertekend door Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur van GVB, en Jean-Philippe de Rek, managing director van Revenu Collection Systems Nederland. De gehele sector buigt zich al enkele jaren over de introductie van nieuwe betaalmiddelen, die ervoor moeten zorgen dat het makkelijker wordt om met het OV te reizen.

Begrijpelijke kaartlezer

“Een van de grootste en meest belangrijke stappen is ervoor zorgen dat onze kaartlezers barcodes en bankkaarten kunnen lezen, dat het snel werkt én op een manier dat reizigers ook snappen hoe het werkt”, zegt Bas van Adrichem, programmamanager OV-betalen bij GVB. “Bij de invoering van de OV-chipkaart zagen we in het begin dat mensen hun kaart tegen de groene pijl van het poortje aan hielden. Daar gaat die niet van open.”

In het aanbestedingsproces besteedde GVB dan ook nadrukkelijk aandacht aan de vanzelfsprekendheid waar reizigers de barcode of hun bankkaart moeten houden bij het in- en uitchecken. Potentiële leveranciers konden op dit gebied veel punten winnen, maar dus ook verliezen. “We hebben de markt daarin uitgedaagd, want dat gaat echt heel veel schelen in onze dagelijkse operatie.” Een ‘begrijpelijke’ kaartlezer zorgt immers voor meer doorstroming, en daarmee minder lang stilstaan op de haltes en stations.

Landing plane

Dat de keuze op Thales viel, laat volgens Van Adrichem zien dat zij de vervoerder goed hebben begrepen. “We hadden al een oplossing, maar die voldeed niet helemaal aan de eisen van GVB”, zegt Martijn van Eijk, sales manager bij Thales. “Daarom hebben we verschillende aanpassingen aangebracht. Dat heeft ertoe geleid dat we met een landing plane zijn gekomen, waardoor je precies weet waar je de barcode kan houden en op de goede afstand. Zodat alleen de barcode op de smartphone wordt gescand en bijvoorbeeld niet de pinpas die daarachter zit.”

Daar komt bij dat Amsterdam normaal gesproken veel toeristen verwelkomt, die als ‘incidentele reiziger’ vrijwel geen idee hebben hoe zij moeten reizen in het Nederlandse OV. Dankzij de nieuwe kaartlezers kan GVB daarnaast combinatietickets introduceren: één ticket voor bijvoorbeeld een bezoek aan een museum en de reis met het OV. “Om dit mogelijk te maken, en het voor de reiziger dus nog makkelijker te maken, is de nieuwe apparatuur nodig”, aldus Rianne Wijnands, projectmanager OV-betalen bij GVB.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Nieuwe kaartlezer Thales voor GVB (foto: Thales)

Negen inschrijvers

Thales is geen onbekende in de Amsterdamse trams, bussen en metro’s. De huidige kaartlezers zijn al afkomstig van de leverancier, evenals de metropoortjes. Dat bood ze echter geen voorsprong in het aanbestedingsproces, benadrukt Van Adrichem. “We wilden zorgen voor concurrentie, zodat we konden kiezen.” GVB ontving negen inschrijvingen van leveranciers uit heel Europa. “Dat is veel voor deze markt.” Ook Van Eijk erkent dat het zeker geen gewonnen race was. “De concurrentie is de afgelopen jaren behoorlijk toegenomen. We zijn dan ook druk bezig om ons product in Nederland steeds meer te standaardiseren, al heb je per markt te maken met specifieke eisen.”

In het aanbestedingsproces kwam Thales over de hele linie met het beste voorstel, bijvoorbeeld ook op het gebied van onderhoud. Van Adrichem: “Ook daarin hebben we de markt uitgedaagd. Je wilt de reservevoorraad niet te groot, maar ook niet te klein maken. Daarin heeft Thales ons verrast.” Er kan weinig stuk aan de kaartlezers, beaamt Van Eijk. “Maar als dat gebeurt, kunnen we ze snel verwisselen of repareren, omdat we een serviceorganisatie hebben in Huizen voor reparaties en onderdelen en monteurs in Amsterdam.”

Lockdown

Hoewel GVB de leveranciers dus op veel gebieden uitdaagde, kreeg de vervoerder door de corona-uitbraak ook zelf te maken met hindernissen. De pandemie zorgde voor vertraging in het aanbestedingsproces. “Toen we de aanbesteding publiceerden, zaten we net in de eerste lockdown. We moesten er in de planning rekening mee houden dat het wel haalbaar bleef. Contacten waren niet meer vanzelfsprekend en fabrieken waar leveranciers van afhankelijk zijn, konden ineens gesloten zijn”, zegt Wijnands.

Dat zorgde er ook voor dat Thales zijn kaartlezer via een videoverbinding moest demonstreren, in plaats van op het GVB-kantoor in Amsterdam. Van Adrichem: “We hebben bij alle leveranciers online meegekeken terwijl zij aan het testen waren en andersom keken ze ook mee bij ons. We wilden perse ook zelf testen, want leveranciers kunnen van te voren ruimschoots oefenen met snel inchecken.”

Introductie barcode

De vervanging van de nieuwe kaartlezers begint in de eerste helft van 2021. Eind volgend jaar zijn naar verwachting alle 4.000 apparaten vervangen. Intussen legt Thales ook de laatste hand aan het innoveren van de metropoortjes, zodat ook deze geschikt zijn voor het nieuwe betalen. Vanaf 1 februari is het mogelijk om in het hele Amsterdamse OV met een barcode te reizen. Vanaf 2022 is GVB ook klaar voor de toekomst als het gaat om reizen met andere betaalmogelijkheden.

Foto boven: Ge Dubbelman

Lees ook: ‘Uiterlijk in 2021 invoering van nieuwe betaalwijzen in OV’

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.