Vergrijzing raakt regionale vervoerders niet

trambestuurder, regionale vervoerder

Vanwege de vergrijzing van het personeel is de NS de komende jaren op zoek naar duizenden nieuwe medewerkers. Het gaat om een breed scala aan functies: van machinisten, conducteurs en winkelpersoneel tot IT’ers en accountants. De regionale vervoerders herkennen het probleem niet.

De NS maakte de grote behoefte aan nieuw personeel bekend in een toelichting op de halfjaarcijfers over 2012. Dit eerste halfjaar zijn zo’n 1.700 nieuwe medewerkers geworven. De rest van het jaar heeft de NS waarschijnlijk nog eens 1.600 personeelsleden nodig. Het gaat vooral om mbo’ers, maar ook zo’n 300 hbo’ers en tientallen trainees per jaar. De NS telt 27.915 medewerkers; een jaar geleden waren dat er nog 23.773. Die toename is vooral te danken aan het winnen van de Greater Anglia-concessie in Engeland door Albellio, de internationale tak van NS.

Connexxion Academy

Veolia, Connexxion, Arriva en RET hebben geen last van grote aantallen medewerkers die de komende jaren uittreden, ook al hebben ze een aanzienlijk aandeel ouderen in dienst. “Bij ons is het niet aan de orde. We hebben altijd wel mensen nodig, maar niet zulke grote aantallen”, laat Veolia weten.

Connexxion zegt tijdig in te spelen op eventuele schommelingen in het personeelsbestand met de eigen Connexxion Academy, waar nieuwe medewerkers een opleidingstraject op maat volgen. Van vergrijzing heeft de vervoerder geen last, meldt een woordvoerster, aangezien de gemiddelde leeftijd waarop de medewerkers uittreden opschuift. In 2006 lag die leeftijd nog rond de 60, nu al rond de 63 en de komende jaren waarschijnlijk bij 64 en 65.

Jongeren aantrekken

Ook Arriva en RET proberen tekorten te voorkomen door tijdig maatregelen te nemen en de arbeidsmarkt goed in de gaten te houden. Arriva probeert jongeren tussen de 16 en 21 al aan zich te binden, bijvoorbeeld door ze stages te bieden. De vervoerder is een erkend leerbedrijf.

In Achterhoek Rivierenland loopt een pilot met jonge buschauffeurs.Volgens de wet mogen buschauffeurs vanaf 21 jaar achter het stuur. Tijdens de pilot, ingesteld door de landelijke overheid, mogen chauffeurs na afronding van hun opleiding en na een strenge selectie al met 18 jaar op de bus rijden. In december start Arriva met treinvervoer in twee nieuwe gebieden, Achterhoek Rivierenland en de Vechtdallijnen. Bij het werven van nieuw personeel voor deze gebieden ondervond het bedrijf geen grote problemen.

Opleidingen

Bij RET is vooral het onderhoudspersoneel de komende jaren een punt van aandacht om mogelijke tekorten voor te zijn. Nu doen die zich nog niet voor, ook al heeft het berdrijf veel ouder personeel in dienst. In samenwerking met HTM en de Rotterdamse onderwijsinstelling Zadkine heeft RET meegewerkt aan een speciale mbo-opleiding voor voertuigservicemonteurs die na de zomer voor het eerst van start gaat.

Om een deel van de behoefte aan nieuw personeel in te vullen heeft de NS samen met ROC Amsterdam een nieuwe mbo-opleiding voor machinisten opgezet. Ook gaat het bedrijf weer eigen monteurs opleiden. In het najaar starten wervingscampagne voor NS-functies waarvoor een hbo-opleiding nodig is. Die inspanningen zijn hard nodig volgens NS om talent aan zich te binden. In de lijst van het blad Intermediair van aantrekkelijke werkgevers voor hbo’ers steeg de NS dit jaar van een 41ste naar een twintigste plaats.

Yvonne Ton

 

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Vergrijzing raakt regionale vervoerders niet”

Lex|02.08.12|19:40

tja, door bezuinigingen in het stad-/streekvervoer verdwijnen daar alleen maar banen.
hierdoor zullen er alleen maar minder mensen nodig zijn.
hoewel er behoorlijk veel ouderen zijn, vervallen hun plekken eerder dan dat ze aangevuld moeten worden met veel jongeren…