GVB, IJveer (foto: GVB Verbindt)

GVB wint prijs voor Beste Taaltrip bedrijf

GVB heeft  donderdag de JINC-Award gewonnen voor het Beste Taaltrip bedrijf 2012. Het vervoersbedrijf gaf basisschool- en vmbo-leerlingen de kans om tijdens een bezoek aan het onderdeel Tram en Veren hun woordenschat te vergroten. Door een dag mee te lopen bij het bedrijf, zagen de leerlingen de woorden in hun context.


Woordvoerder Leonie Scholten van GVB: “Het gaat bij het project Taaltrip om kinderen en scholieren uit achterstandwijken in Amsterdam waarvan een aantal slecht Nederlands spreken. GVB vaart iedere dag met veerpontjes over het IJ. We leggen ze de betekenis van pontjes uit en hoe die in de gaten gehouden moeten worden met een radar. We leggen uit dat een radar een instrument is dat echo’s uitzendt. Op deze manier wordt de woordenschat van deze jonge mensen vergroot.”

Beroepsoriëntatie

GVB werkt samen met de landelijke non-profit organisatie JINC die projecten ontwikkelt voor jongeren uit achterstandswijken op het gebied van beroepsoriëntatie en voorbereiding op de arbeidsmarkt. Sinds augustus 2005 werken JINC en GVB samen in drie projecten: Taaltrip, WerkWijs en Bliksemstage.

GVB ontvangt basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 twee keer per week voor een Blikstemstage. De leerlingen maken daarbij kennis met de onderdelen Tram en Service & Veiligheid.

Banen in techniek

GVB hoopt dat met de bliksemstage de interesse van de leerlingen voor het werken bij het vervoersbedrijf wordt gewekt. Scholten: “GVB is met 3600 werknemers een van de grootste werkgevers in Amsterdam. Op het gebied van techniek zullen de komende jaren banen vrij komen.”

Bij het WerkWijs-project worden vmbo-leerlingen getraind in sociale en communicatieve vaardigheden die ze goed kunnen gebruiken tijdens hun loopbaan. Spelenderwijs leren de leerlingen hoe zij zich moeten presenteren tijdens een sollicitatiegesprek, zoals het geven van een goede handdruk, het aantrekken van gepaste kleding en hoe zich te gedragen tijdens een sollicitatiegesprek.

Ontwikkelingen Amsterdamse jeugd

Bart Schmeink, algemeen directeur GVB: “We zetten ons graag in om de Amsterdamse jeugd te laten ontdekken dat de arbeidsmarkt groter is dan hun eigen achtertuin. Dat we door JINC zijn uitgeroepen tot Beste Taaltrip bedrijf van het jaar en daarmee een bijdrage hebben kunnen leveren aan de ontwikkelingen van de Amsterdamse jeugd, daar zijn we bijzonder trots op!”

Marieke van Gompel

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.