Veiligheid in OV

Pilot Verbeterd Toezicht verder met minder toezichthouders

Het aantal veiligheidsambtenaren dat voor de pilot Verbeterd Toezicht werkt, wordt per 1 februari 2013 teruggebracht tot 26. Nu zijn er nog 60 toezichthouders die flexibel worden ingezet op plekken waar veel geweldsincidenten plaatsvinden. 

Doordat de meeste provinciale overheden een financiële bijdrage leveren, kan de pilot worden verlengd tot 1 mei 2013.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken verleende in november al een overbruggingssubsidie van drie maanden. Om de pilot nogmaals te verlengen is financiële steun van de regionale overheden nodig.

Veiligheidsteam

De 60 toezichthouders werken in Randstad-Noord, Noord-Brabant, Zuid-Holland, Stadsregio Amsterdam en de gemeente Almere. Omdat er in de gebieden Randstad-Noord en Brabant minder financiering beschikbaar wordt gesteld, neemt aantal toezichthouders af.

Daarnaast heeft Stadsregio Amsterdam besloten om de pilot per 1 februari te beëindigen. De reden daarvoor zou zijn dat er in het gebied al een veiligheidsteam openbaar vervoer actief is dat eenzelfde soort benadering heeft als het team van Verbeterd Toezicht.

Geweldsincidenten

De pilot Verbeterd Toezicht OV is opgezet naar aanleiding van een reeks ernstige geweldsdelicten tegen buschauffeurs en conducteurs. Het project zorgt voor een betere inzet en een uitbreiding van het aantal toezichthouders op treinen en bussen. Daarbij werken alle streekvervoerders samen en wisselen ze ook toezichthouders uit daar waar het nodig is.

De pilot die op 1 september 2011 is gestart, toont positieve resultaten. Het aantal zware incidenten is met een kwart afgenomen en het veiligheidsgevoel onder medewerkers is van een 6,2 naar een 7 gestegen. Deze pilot vraagt daarom volgens FMN een blijvend vervolg op landelijk niveau.

Lees ook:
Pilot Verbeterd Toezicht verder met minder toezichthouders
FMN: project Verbeterd Toezicht moet landelijk gaan

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pilot Verbeterd Toezicht verder met minder toezichthouders | OVPro.nl
Veiligheid in OV

Pilot Verbeterd Toezicht verder met minder toezichthouders

Het aantal veiligheidsambtenaren dat voor de pilot Verbeterd Toezicht werkt, wordt per 1 februari 2013 teruggebracht tot 26. Nu zijn er nog 60 toezichthouders die flexibel worden ingezet op plekken waar veel geweldsincidenten plaatsvinden. 

Doordat de meeste provinciale overheden een financiële bijdrage leveren, kan de pilot worden verlengd tot 1 mei 2013.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken verleende in november al een overbruggingssubsidie van drie maanden. Om de pilot nogmaals te verlengen is financiële steun van de regionale overheden nodig.

Veiligheidsteam

De 60 toezichthouders werken in Randstad-Noord, Noord-Brabant, Zuid-Holland, Stadsregio Amsterdam en de gemeente Almere. Omdat er in de gebieden Randstad-Noord en Brabant minder financiering beschikbaar wordt gesteld, neemt aantal toezichthouders af.

Daarnaast heeft Stadsregio Amsterdam besloten om de pilot per 1 februari te beëindigen. De reden daarvoor zou zijn dat er in het gebied al een veiligheidsteam openbaar vervoer actief is dat eenzelfde soort benadering heeft als het team van Verbeterd Toezicht.

Geweldsincidenten

De pilot Verbeterd Toezicht OV is opgezet naar aanleiding van een reeks ernstige geweldsdelicten tegen buschauffeurs en conducteurs. Het project zorgt voor een betere inzet en een uitbreiding van het aantal toezichthouders op treinen en bussen. Daarbij werken alle streekvervoerders samen en wisselen ze ook toezichthouders uit daar waar het nodig is.

De pilot die op 1 september 2011 is gestart, toont positieve resultaten. Het aantal zware incidenten is met een kwart afgenomen en het veiligheidsgevoel onder medewerkers is van een 6,2 naar een 7 gestegen. Deze pilot vraagt daarom volgens FMN een blijvend vervolg op landelijk niveau.

Lees ook:
Pilot Verbeterd Toezicht verder met minder toezichthouders
FMN: project Verbeterd Toezicht moet landelijk gaan

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.