Connexxion baas Theo Vegter, minister Spies

Vervoerders vrezen voortbestaan pilot Verbeterd Toezicht

Met het verminderen van de financiële steun voor de pilot Verbeterd Toezicht, is het hart uit de pilot gehaald. Dat zegt Theo Vegter, directeur van Connexxion en voorzitter van de projectgroep Verbeterd Toezicht OV. Vanaf 1 februari wordt het budget gehalveerd van 900.000 naar 450.000 euro. Daardoor neemt het aantal toezichthouders af van 60 naar 26. 

Daarnaast is het niet langer mogelijk om concessie overschrijdend te werken. Vegter: “We hebben nu geen geld meer over voor het management van de pilot.” Het management stuurt toezichthouders aan, geeft ze instructies en analyseert de registratie van de geweldincidenten.

En het concessieverschrijdend werken is juist een van de doelstellingen van het project van de Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer. Meer toezicht en efficiëntie zijn de belangrijkste pijlers van het project. Zonder extra financiële steun loopt het project in mei van dit jaar af.

Toezichthouders

Het project Verbeterd Toezicht OV is in september 2011 gestart naar aanleiding van een reeks ernstige geweldsdelicten tegen buschauffeurs en conducteurs. Het project voorziet onder meer in een betere inzet en een uitbreiding van het aantal toezichthouders op treinen, trams en bussen. Daarbij werken alle streekvervoerders samen en wisselen ze ook toezichthouders uit.

De pilot bleek een groot succes te zijn. Het aantal zware incidenten in de pilotgebieden nam met bijna 
25 procent af. Daarnaast nam het veiligheidsgevoel van chauffeurs en conducteurs toe van een 6,2 naar een 7. “Daarom is het juist zo zonde dat er niet langer in het project wordt geïnvesteerd”, vindt Vegter.

Maatschappelijk probleem

“Geweld in het openbaar vervoer is een maatschappelijk probleem. Vaak beginnen de problemen al voordat mensen in de bus stappen. De vervoerders nemen zelf al veel maatregelen tegen geweld. We hebben camera’s, we leiden onze chauffeurs op, we doen aan incidentenregistratie en extra toezicht. Maar we kunnen het niet alleen. We hebben de opdrachtgevers en de politie nodig om dit op te lossen”, legt de voorzitter uit.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken financierde samen met gemeentes en provincies het eerste jaar van de pilot Verbeterd Toezicht. De kosten hiervan waren 4,5 miljoen euro. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu betaalde daarna 900.000 euro voor de verlenging tot februari 2012.

Overleg

Daarna moesten de gemeentes en provincies de pilot zelf gaan financieren. Omdat de bijdrage voor de pilot nu gehalveerd is, is er alleen nog maar geld voor de inzet van een beperkt aantal toezichthouders. Daarmee wordt volgens Vegter het hart uit de pilot gehaald. “Het is jammer dat de overheden vooral naar hun eigen concessiegebied kijken. Ze zijn bereid om geld te geven, maar stellen wel als voorwaarde dat de toezichthouders in hun concessie moeten worden ingezet. Daarmee kill je de taskforce.”

Het is nog maar de vraag of de pilot na 1 mei nog wordt voortgezet. De pilot wordt op 28 februari nog besproken in een algemeen over in de Tweede Kamer. Ook gaat Vegter nog om tafel met onder meer Interprovinciaal Overleg (IPO).

Toezichthouders

Staatssecretaris Mansveld schreef eerder in brief aan de Tweede Kamer dat ze vindt dat de betrokken vervoerders en decentrale overheden samen verantwoordelijk zijn voor het nemen van maatregelen voor sociale veiligheid in de concessies.

De toezichthouders werken op dit moment nog in Randstad-Noord, Noord-Brabant, Zuid-Holland, Stadsregio Amsterdam en de gemeente Almere. Stadsregio Amsterdam heeft besloten om de pilot al per 1 februari te beëindigen. De reden daarvoor zou zijn dat er in het gebied al een veiligheidsteam openbaar vervoer actief is.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Vervoerders vrezen voortbestaan pilot Verbeterd Toezicht”

Manu Lageirse|30.01.13|01:13

Dit was een heel mooi initiatief dat geleid heeft tot veel samenwerking tussen veel partijen. Iedereen roept op sociale veiligheid wordt niet geconcurreerd. Sommige gebieden hebben er budget voor andere niet.Versnippering van budgetten leidt daarenboven niet tot de meest efficiente oplossing. Veiligheidsgevoel voor onze medewerkers en rezigers hoort niet te verschillen afh van budgetten.We blijven werken en hopen dat er toch een vervolg komt op die pilot en een bundeling van budgetten.

Wim van den Hoek|30.01.13|20:01

Erg jammer dat dit project niet verder vorm gegeven kan worden. Geweld, zowel fysiek als psychisch, tegen medewerkers in het OV neemt hand over hand toe maar blijkbaar vind de overheid dat gegeven niet belangrijk genoeg om er budget voor vrij te maken. Misschien is het een idee om aanbestedende overheden te verplichten budgetruimte te creëren voor sociale veiligheid bij elke nieuwe aanbesteding. Veiligheid van reizigers en medewerkers mag geen boekhoudkundig verhaal worden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vervoerders vrezen voortbestaan pilot Verbeterd Toezicht | OVPro.nl
Connexxion baas Theo Vegter, minister Spies

Vervoerders vrezen voortbestaan pilot Verbeterd Toezicht

Met het verminderen van de financiële steun voor de pilot Verbeterd Toezicht, is het hart uit de pilot gehaald. Dat zegt Theo Vegter, directeur van Connexxion en voorzitter van de projectgroep Verbeterd Toezicht OV. Vanaf 1 februari wordt het budget gehalveerd van 900.000 naar 450.000 euro. Daardoor neemt het aantal toezichthouders af van 60 naar 26. 

Daarnaast is het niet langer mogelijk om concessie overschrijdend te werken. Vegter: “We hebben nu geen geld meer over voor het management van de pilot.” Het management stuurt toezichthouders aan, geeft ze instructies en analyseert de registratie van de geweldincidenten.

En het concessieverschrijdend werken is juist een van de doelstellingen van het project van de Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer. Meer toezicht en efficiëntie zijn de belangrijkste pijlers van het project. Zonder extra financiële steun loopt het project in mei van dit jaar af.

Toezichthouders

Het project Verbeterd Toezicht OV is in september 2011 gestart naar aanleiding van een reeks ernstige geweldsdelicten tegen buschauffeurs en conducteurs. Het project voorziet onder meer in een betere inzet en een uitbreiding van het aantal toezichthouders op treinen, trams en bussen. Daarbij werken alle streekvervoerders samen en wisselen ze ook toezichthouders uit.

De pilot bleek een groot succes te zijn. Het aantal zware incidenten in de pilotgebieden nam met bijna 
25 procent af. Daarnaast nam het veiligheidsgevoel van chauffeurs en conducteurs toe van een 6,2 naar een 7. “Daarom is het juist zo zonde dat er niet langer in het project wordt geïnvesteerd”, vindt Vegter.

Maatschappelijk probleem

“Geweld in het openbaar vervoer is een maatschappelijk probleem. Vaak beginnen de problemen al voordat mensen in de bus stappen. De vervoerders nemen zelf al veel maatregelen tegen geweld. We hebben camera’s, we leiden onze chauffeurs op, we doen aan incidentenregistratie en extra toezicht. Maar we kunnen het niet alleen. We hebben de opdrachtgevers en de politie nodig om dit op te lossen”, legt de voorzitter uit.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken financierde samen met gemeentes en provincies het eerste jaar van de pilot Verbeterd Toezicht. De kosten hiervan waren 4,5 miljoen euro. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu betaalde daarna 900.000 euro voor de verlenging tot februari 2012.

Overleg

Daarna moesten de gemeentes en provincies de pilot zelf gaan financieren. Omdat de bijdrage voor de pilot nu gehalveerd is, is er alleen nog maar geld voor de inzet van een beperkt aantal toezichthouders. Daarmee wordt volgens Vegter het hart uit de pilot gehaald. “Het is jammer dat de overheden vooral naar hun eigen concessiegebied kijken. Ze zijn bereid om geld te geven, maar stellen wel als voorwaarde dat de toezichthouders in hun concessie moeten worden ingezet. Daarmee kill je de taskforce.”

Het is nog maar de vraag of de pilot na 1 mei nog wordt voortgezet. De pilot wordt op 28 februari nog besproken in een algemeen over in de Tweede Kamer. Ook gaat Vegter nog om tafel met onder meer Interprovinciaal Overleg (IPO).

Toezichthouders

Staatssecretaris Mansveld schreef eerder in brief aan de Tweede Kamer dat ze vindt dat de betrokken vervoerders en decentrale overheden samen verantwoordelijk zijn voor het nemen van maatregelen voor sociale veiligheid in de concessies.

De toezichthouders werken op dit moment nog in Randstad-Noord, Noord-Brabant, Zuid-Holland, Stadsregio Amsterdam en de gemeente Almere. Stadsregio Amsterdam heeft besloten om de pilot al per 1 februari te beëindigen. De reden daarvoor zou zijn dat er in het gebied al een veiligheidsteam openbaar vervoer actief is.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Vervoerders vrezen voortbestaan pilot Verbeterd Toezicht”

Manu Lageirse|30.01.13|01:13

Dit was een heel mooi initiatief dat geleid heeft tot veel samenwerking tussen veel partijen. Iedereen roept op sociale veiligheid wordt niet geconcurreerd. Sommige gebieden hebben er budget voor andere niet.Versnippering van budgetten leidt daarenboven niet tot de meest efficiente oplossing. Veiligheidsgevoel voor onze medewerkers en rezigers hoort niet te verschillen afh van budgetten.We blijven werken en hopen dat er toch een vervolg komt op die pilot en een bundeling van budgetten.

Wim van den Hoek|30.01.13|20:01

Erg jammer dat dit project niet verder vorm gegeven kan worden. Geweld, zowel fysiek als psychisch, tegen medewerkers in het OV neemt hand over hand toe maar blijkbaar vind de overheid dat gegeven niet belangrijk genoeg om er budget voor vrij te maken. Misschien is het een idee om aanbestedende overheden te verplichten budgetruimte te creëren voor sociale veiligheid bij elke nieuwe aanbesteding. Veiligheid van reizigers en medewerkers mag geen boekhoudkundig verhaal worden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.