‘Veiligheid spoorwegpersoneel in gevaar door minder politie’

Spoorwegpolitie, station Holland Spoor

Het kabinet wil dat de spoorwegpolitie personeel afstaat voor de vorming van de nationale politie. Dat betekent dat het toezicht op en rond het spoor afneemt en daarmee komt de veiligheid van reizigers en spoorwegpersoneel in gevaar. Dat zegt bestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor die samen met vervoerder NS de noodklok luidt over deze kwestie.

Om de nationale politie te vormen, worden de huidige 26 politiekorpsen opgeheven. Het kabinet verwacht dat de politie hierdoor efficiënter gaat werken en beter prestaties gaat leveren. Voor het spoor werken deze maatregelen juist averechts, meent Berghuis.

Samenwerking

Berghuis: “In de praktijk betekenen de maatregelen dat de goede samenwerking tussen spoorwegpolitie en spoorwegpersoneel verloren zal gaan. De spoorwegpolitie spreekt de spoortaal en kent de conducteurs.”

Reizigers en spoorwegpersoneel dienen straks aangifte te doen bij de regionale politie in plaats van bij de spoorwegpolitie. FNV Spoor verwacht dat dit voor langere procedures zorgt en daardoor de drempel om aangifte te doen verhoogt.

Arrestatie

“Straks zullen er bij diefstal of geweld op het perron geen agenten meer ter plaatse zijn die bevoegdheden hebben om op te treden. En de veiligheids- en servicemedewerkers van de NS missen op dit moment nog de bevoegdheid om daders te arresteren als zij op heterdaad worden betrapt.” FNV Spoor pleitte er eerder al voor om de bevoegdheden van deze medewerkers uit te breiden zodat zij ook daders kunnen aanhouden.

De maatregelen komen in een periode waarin sociale veiligheid op het spoor juist een hot item is. Uit cijfers van de NS-veiligheidscentrale blijkt dat in de eerste tien maanden van 2013 er 858 meldingen binnen kwamen van agressie. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 579. Deze cijfers tonen volgens FNV Spoor aan dat de spoorwegpolitie hard nodig is.

Grote stations

De regiopolitie zou haar handen al vol hebben met de eigen wijkproblemen en niet zitten te wachten op extra taken. Het is daarom volgens Berghuis nog maar de vraag of de politie zal komen na een melding, laat staan dat ze op tijd aanwezig zal zijn.

“Wij vinden dat vooral op de grote stations in Nederland waar vervoerders honderdduizenden passagiers willen verwelkomen, er spoorwegpolitie aanwezig dient te zijn”, aldus de bestuurder.

Gertjan Huijzer en Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.