Opstelten: politiepost Amsterdam Centraal zeker open tot 2015

NS Reizigers directievoorzitter Ingrid Thijssen, FNV-bestuurder Roel Berghuis, minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie

De politiepost op Amsterdam centraal blijft zeker tot 2015 open. Dat heeft minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie maandag toegezegd aan de vakbonden. Hij deed geen uitspraken over het openhouden van andere posten. Het spoorpersoneel wil dat de politie juist op meer stations een vaste post krijgt. Opstelten sprak maandag met spoorpersoneel op Amsterdam CS en Utrecht CS over sociale veiligheid. Hij deed dat naar aanleiding van een brandbrief die de vakbonden en NS hem stuurde over toenemende agressie op het spoor. 





Het spoorpersoneel vreest dat er bij politie verminderde aandacht is voor veiligheid op het spoor nadat vorig jaar de spoorwegpolitie is opgegaan in de nationale politie. Al langer dreigen meer politieposten op de grote stations te sluiten en zijn na de verbouwing van het station niet meer opengegaan zoals in Utrecht en Rotterdam. Tegelijkertijd neemt de ernst en het aantal meldingen van agressies volgens de vakbonden en NS juist toe. De ChristenUnie stelde op 13 december al Kamervragen aan de minister over het verdwijnen van politieposten op stations. Deze vragen moeten nog worden beantwoord.

Geweld

Gemiddeld lopen volgens FNV Spoor maandelijks zo’n dertien NS-medewerkers letsel op als gevolg van agressie, uiteenlopend van blauwe plekken, gekneusde ribben tot zelfs een poging tot doodslag vorig jaar. Minister Opstelten sprak maandag tegen dat het geweld in de trein toeneemt sinds de invoering van de nationale politie. Volgens hem zal het aantal meldingen juist toenemen door de vernieuwde opzet. Ook pleitte de bewindsman voor het sluiten van zo veel mogelijk toegangspoorten op stations om agressie tegen te gaan.

Bestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor: “De minister heeft maandag met medewerkers Service en Veiligheid gesproken. Die hebben hem verteld wat ze meemaken, wat hun dilemma’s zijn en wat ze wel en niet mogen. De minister heeft daar goed naar geluisterd.”

Politiepost

“De minister zegde toe toe dat de politiepost bij Amsterdam Centraal in ieder geval tot 2015 open blijft. Wij gaven aan dat er geen volwaardige bezetting is op die post. De post is ’s nachts niet open en vaak zijn de lamellen dicht wat drempelverhogend kan werken”, aldus Berghuis.

“Wij vinden als FNV Spoor dat op ieder spoorknooppunt, dus waar meerdere verbindingen samen komen, 24 uurs bezetting van de spoorwegpolitie moet komen. Het is een basisvoorziening om een politiepost te hebben op drukke spoorknooppunten”, stelt de FNV-bestuurder. Opstelten deed hier maandag geen toezeggingen over.

Zorgen

Berghuis: “De spoorwegpolitie kan gebruikmaken van een ophoudkamer. Dit is een ruimte waarin ze raddraaiers kunnen laten afkoelen, voor hun eigen veiligheid maar ook voor die van anderen. Daarnaast spreekt de spoorwegpolitie de taal van machinisten en is sneller bij een incident. Ik sprak onlangs een teamleider uit Amsterdam die met een collega die zwaargehavend was helemaal naar Beursplein 5 moest lopen.”

Rover deelt de zorgen van de vakbonden over de komst van de Nationale Politie. Volgens de reizigersorganisatie blijft de aanwezigheid van goede gespecialiseerde politieagenten in stations noodzakelijk. Voorzitter Arriën Kruyt van Rover: ”Door de vorming van de Nationale Politie dreigt nu het laatste restant spoorwegkennis bij de politie verloren te gaan. Politieposten in of nabij stations gaan dicht. Het personeel van de vervoerbedrijven voelt zich terecht in de steek gelaten. En in feite geldt dat net zo zeer voor de reizigers.”

Meldpunt

FNV Spoor heeft een ‘online meldpunt veiligheid’ geopend. Daar kan iedereen onveilige situaties op of rond het spoor melden. Berghuis: “Als we weten wat er speelt, kunnen we het aanpakken.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

‘Spoorwegpolitie lost werkelijke problemen niet op’
FNV Spoor: houd posten spoorwegpolitie open op stations
Veiligheid spoorwegpersoneel in gevaar door minder politie

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.