‘Weigeren bemiddelaar in conflict met treinschoonmakers is bizar’

Vieze trein, staking, schoonmakers, NS

Het is bizar dat werkgeversorganisatie OSB niets ziet in het voorstel van NS om een bemiddelaar aan te stellen om tot een oplossing te komen in het langdurige cao-conflict met de schoonmakers van treinen. Dat zegt bestuurder Ron Meyer van FNV Schoonmaak. “Wij omarmen het initiatief van NS. Ik vind het nogal lef hebben van de schoonmaakbedrijven om tegen zo’n grote klant nee te zeggen en ze maar met de knieën in de rotzooi te laten zitten.”

Treinreizigers zitten al ruim een week in vieze treinen omdat de schoonmakers staken. De staking maakt onderdeel uit van een langdurige landelijke actie van de schoonmaakbranche, waarbij ook andere grote bedrijven op de korrel worden genomen, zoals de Belastingdienst en Schiphol.

Bemiddelaar

Volgens OSB is bemiddeling onnodig, omdat de werkgeversorganisatie bereid zou zijn om te komen tot compromisafspraken. “Als FNV daartoe ook bereid is dan kan het gesprek gewoon worden voortgezet”, zo meldt de organisatie. De NS laat  weten buitengewoon teleurgesteld te zijn in de OSB, omdat een bemiddelaar volgens de treinvervoerder juist een constructieve rol kan spelen in het oplossen van het conflict.

Volgens FNV Schoonmaak worden de schoonmakers slecht betaald. Daarnaast vindt de vakbond het een slechte zaak dat werknemers de eerste twee dagen dat ze ziek zijn geen loon krijgen. Meyer: “Wij hebben hier ook in 2012 al lang voor gestaakt. Schoonmaakbedrijven dachten dat het verzuim zou toenemen als ze werknemers de eerste twee dagen van ziekte zouden doorbetalen. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter uitgewezen dat dit niet het geval is. Wij roepen de schoonmaakbedrijven op om die eerste twee dagen af te schaffen.”

Loonsverhoging

“Daarnaast willen we een loonsverhoging van vijftig cent voor de schoonmakers. Wij willen dat de mensen die het minst verdienen er het meest op vooruit gaan. Wij vragen geen gouden bergen, maar zaken die voor andere werknemers in Nederland al lang geregeld is”, aldus de bestuurder.

Gedurende een half jaar hebben werknemers en werkgevers in de schoonmaakbranche onderhandeld over een beter vergoeding. Die onderhandelingen zijn ruim een maand geleden onderbroken, waarna het personeel besloot te staken. Sindsdien zijn er diverse acties gevoerd bij verschillende grote bedrijven, waaronder de NS.

Reizigers

Omdat Koningsdag middenin de staking viel, zijn veel treinen van NS extra vies. Rover meldde extra veel klachten binnen te krijgen over zwaar vervuilde treinen waarin lege bekers, gelezen kranten, gemorste koffie en zelfs braaksel wordt aangetroffen. De reizigersorganisatie roept alle betrokken partijen op snel tot een oplossing te komen in het cao-conflict binnen de schoonmaaksector.

Meyer: “Wij vinden het erg vervelend voor de reiziger, maar het is wel de NS die de schoonmaakbedrijven vraagt die hun personeel niet goed behandelen. Zij kunnen bijvoorbeeld de schoonmakers ook zelf inhuren.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

NS wil vuilniszakjes uitdelen na aanhoudende staking schoonmakers

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.