Conducteur, trein, NS, perron

Treinverkeer gestremd door werkonderbreking NS-personeel

Ongeveer 150 machinisten en conducteurs van NS hebben dinsdagochtend het werk neergelegd vanwege een overleg met de NS-directie. Door de werkonderbreking was het treinverkeer van en naar Den Haag ontregeld. Het werkoverleg tussen vakbonden FNV Spoor, CNV, VVMC en NS duurde van 4.00 tot ongeveer 6.30 uur.

Volgens FNV Spoor heeft de NS-directie tijdens het overleg benadrukt de problemen serieus te nemen en te willen werken aan oplossingen. De spoorvervoerder heeft beloofd vrijdag met een actieplan met concrete data te komen. Verder vindt er woensdag een overleg plaats tussen de vakbonden en de ondernemingsraad van NS Reizigers. Volgens FNV speelt de OR “een cruciale rol in het overleg over de aanpak van de problemen”.

Meldpunt

Vakbond VVMC opende onlangs het meldpunt ‘Werkdruk direct personeel NS’. Conducteurs en machinisten gaven bij dit meldpunt aan dat de diensten de laatste jaren veel intensiever zijn geworden door de bezuinigingen van de NS en dat ze daardoor vaak in onwerkbare situaties terechtkomen. Het personeel geeft kritiek op de veiligheid tijdens hun werkzaamheden. Door smerige ruiten van de trein wordt het zicht van de trein belemmerd. Verder zorgen de intensievere diensten volgens de vakbond voor oververmoeidheid bij het personeel.

Verder zou er slechte informatie worden verschaft over verstoringen. Hierdoor kunnen de hoofdconducteurs de reiziger niet informeren en kan er irritatie en agressie bij de reiziger ontstaan. Ook stelt het spoorpersoneel dat de opvang en nazorg bij aanrijding van een persoon slecht is. Na de eerste opvang op de dichtstbijzijnde standplaats zouden de machinist en conducteur niet meer moreel worden ondersteund. Daarnaast meldde VVMC al eerder dat de grote loopafstanden op stations problemen opleveren. Een toiletbezoek zou daardoor vaak niet mogelijk zijn.

Rijdend personeel

VVMC-bestuurder Wim Eilert: “Het rijdend personeel en alle andere directe medewerkers doen iedere dag hun best om de reizigers op een goede en veilige manier te vervoeren. Bij hen staat de reiziger ook op 1, maar ze willen hun werk op een goede en fatsoenlijke manier kunnen uitvoeren en op een gezonde manier de eindstreep halen.”

Lees ook:

 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.