Machinist, NS

NS-personeel twijfelt aan kwaliteit spoor en treinen

Een groot deel van de machinisten en conducteurs van NS heeft geen vertrouwen in de kwaliteit van het spoor en het treinmaterieel. 57 procent van het personeel heeft geen vertrouwen in het materieel of de techniek. Dat blijkt uit een onderzoek van vakbond VVMC onder 873 leden.

De vakbondleden hebben hun zorgen geuit over de kwaliteit van het onderhoud van de infrastructuur. Van de ondervraagden die zorgen hebben over het materieel of de techniek, stelt 47 procent geen vertrouwen te hebben in de rails en 46 procent twijfels te hebben over de staat van de wissels.

Vakbondbestuurder Wim Eilert geeft in een toelichting aan dat de kwaliteit van onder meer de baanvakken Rotterdam-Hoek van Holland, Alphen aan de Rijn-Woerden, Alphen aan de Rijn-Leiden en Dordrecht-Breda te wensen overlaat. “Door de slechte kwaliteit van deze baanvakken schudden de treinen op deze trajecten heen en weer. De conducteurs ondervinden hier veel ongemak van. Sommigen van hen klagen hierdoor over pijn aan hun heupen en rug. Ook voor de reizigers is dit niet comfortabel.”

Communicatie

Ook spreekt het spoorwegpersoneel over slechte communicatie naar medewerkers bij incidenten. Als voorbeeld noemt Eilert de ontsporing van een reizigerstrein begin vorig jaar in Hilversum die werd veroorzaakt door een kapot wissel. “Het rijdend personeel is heel lang in het ongewisse gebleven over de oorzaak van de ontsporing. Zij vroegen zichzelf af of het nog wel veilig was om op dit traject te rijden. Door hier niet over te communiceren, creëert NS hiermee een onveiligheidsgevoel.”

38 procent van de ondervraagden die de kwaliteit van het spoor in twijfel trekken, geeft aan geen vertrouwen te hebben in het materieel. Zo geven de vakbondleden aan dat er al geruime tijd problemen zijn met het sluiten van de deuren van de SNG-sprinters van NS. Eilert: “NS kan geen concrete oplossing vinden voor het probleem. Nu moet er soms een kunstgreep worden uitgevoerd om de deuren te sluiten. Hier moet een concrete oplossing voor komen.”

Railpocket

Maar liefst 66 procent van de ondervraagden die negatief oordeelden, geeft aan geen vertrouwen te hebben in de railpocket, de zakcomputer van het spoorpersoneel. Eilert: “Een grote ergernis is van het spoorwegpersoneel is dat reizigers met een smartphone soms over meer informatie beschikken dan NS-medewerkers. Als de reiziger op 1, 2 en 3 staan, dan moet je zorgen dat de spullen van het personeel werken.” De vakbondbestuurder ontvangt daarnaast klachten over de werking van de portofoon van veiligheid en service-medewerkers.

Spoorvervoerder NS en spoorbeheerder ProRail zeggen in een gezamenlijke reactie dat ze naar aanleiding van de enquête met het treinpersoneel in gesprek willen gaan. “De trein is al jaren de veiligste manier van reizen binnen Nederland. Bij ProRail en NS staat veiligheid van reizigers en medewerkers voorop. Onze medewerkers zijn er op getraind om kritisch en alert te kijken naar wat veiliger kan en moet, dat blijkt ook uit het onderzoek. De signalen van medewerkers nemen we altijd serieus, en gebruiken we om reizen per trein steeds veiliger te maken”, aldus de spoorbedrijven.

Veiliger spoorsysteem

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu reageert kritisch op het rapport. “Voor 2015 moet NS onder meer werk maken van meer betrouwbaarheid in de treindienst en dus zorgen voor minder verstoringen en uitval van treinen. Ook ProRail moet zorgen voor een nog veiliger en betrouwbaarder spoorsysteem. We zullen steeds een goede afweging moeten maken tussen veiligheid, betrouwbaarheid en capaciteit. Elk incident op het spoor is er immers één teveel. Daarnaast moet ProRail de impact van verstoringen aan de infrastructuur voor de reiziger en verlader beperken en wil ik dat de communicatie over verstoringen verder verbetert.”

De bewindsvrouw ziet in het onderzoek van VVMC ook positieve aanknopingspunten. “Zo ziet een grote hoeveelheid spoormedewerkers technische innovaties zoals het Europese beveiligingssysteem ERTMS als verbetering voor de spoorveiligheid (36,41 procent). Tot en met 2028 hebben we 2,5 miljard euro uitgetrokken voor de inbouw en het onderhoud van dit beveiligingssysteem. De bestaande treinbeveiliging wordt daarmee vervangen en verbeterd.”

Marieke van Gompel

Een weergave van enkele resultaten uit de VVMC-enquête:

Onderzoek VVMC

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “NS-personeel twijfelt aan kwaliteit spoor en treinen”

Peter|08.01.15|14:33

Voor de gemiddelde is reiziger is toch vooral het materieel een hoofdpijn. Versleten onveilige sprinters (mat’64) en gewoon onvoldoende sprintermaterieel, het gevolg van een falend materieelbeleid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS-personeel twijfelt aan kwaliteit spoor en treinen | OVPro.nl
Machinist, NS

NS-personeel twijfelt aan kwaliteit spoor en treinen

Een groot deel van de machinisten en conducteurs van NS heeft geen vertrouwen in de kwaliteit van het spoor en het treinmaterieel. 57 procent van het personeel heeft geen vertrouwen in het materieel of de techniek. Dat blijkt uit een onderzoek van vakbond VVMC onder 873 leden.

De vakbondleden hebben hun zorgen geuit over de kwaliteit van het onderhoud van de infrastructuur. Van de ondervraagden die zorgen hebben over het materieel of de techniek, stelt 47 procent geen vertrouwen te hebben in de rails en 46 procent twijfels te hebben over de staat van de wissels.

Vakbondbestuurder Wim Eilert geeft in een toelichting aan dat de kwaliteit van onder meer de baanvakken Rotterdam-Hoek van Holland, Alphen aan de Rijn-Woerden, Alphen aan de Rijn-Leiden en Dordrecht-Breda te wensen overlaat. “Door de slechte kwaliteit van deze baanvakken schudden de treinen op deze trajecten heen en weer. De conducteurs ondervinden hier veel ongemak van. Sommigen van hen klagen hierdoor over pijn aan hun heupen en rug. Ook voor de reizigers is dit niet comfortabel.”

Communicatie

Ook spreekt het spoorwegpersoneel over slechte communicatie naar medewerkers bij incidenten. Als voorbeeld noemt Eilert de ontsporing van een reizigerstrein begin vorig jaar in Hilversum die werd veroorzaakt door een kapot wissel. “Het rijdend personeel is heel lang in het ongewisse gebleven over de oorzaak van de ontsporing. Zij vroegen zichzelf af of het nog wel veilig was om op dit traject te rijden. Door hier niet over te communiceren, creëert NS hiermee een onveiligheidsgevoel.”

38 procent van de ondervraagden die de kwaliteit van het spoor in twijfel trekken, geeft aan geen vertrouwen te hebben in het materieel. Zo geven de vakbondleden aan dat er al geruime tijd problemen zijn met het sluiten van de deuren van de SNG-sprinters van NS. Eilert: “NS kan geen concrete oplossing vinden voor het probleem. Nu moet er soms een kunstgreep worden uitgevoerd om de deuren te sluiten. Hier moet een concrete oplossing voor komen.”

Railpocket

Maar liefst 66 procent van de ondervraagden die negatief oordeelden, geeft aan geen vertrouwen te hebben in de railpocket, de zakcomputer van het spoorpersoneel. Eilert: “Een grote ergernis is van het spoorwegpersoneel is dat reizigers met een smartphone soms over meer informatie beschikken dan NS-medewerkers. Als de reiziger op 1, 2 en 3 staan, dan moet je zorgen dat de spullen van het personeel werken.” De vakbondbestuurder ontvangt daarnaast klachten over de werking van de portofoon van veiligheid en service-medewerkers.

Spoorvervoerder NS en spoorbeheerder ProRail zeggen in een gezamenlijke reactie dat ze naar aanleiding van de enquête met het treinpersoneel in gesprek willen gaan. “De trein is al jaren de veiligste manier van reizen binnen Nederland. Bij ProRail en NS staat veiligheid van reizigers en medewerkers voorop. Onze medewerkers zijn er op getraind om kritisch en alert te kijken naar wat veiliger kan en moet, dat blijkt ook uit het onderzoek. De signalen van medewerkers nemen we altijd serieus, en gebruiken we om reizen per trein steeds veiliger te maken”, aldus de spoorbedrijven.

Veiliger spoorsysteem

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu reageert kritisch op het rapport. “Voor 2015 moet NS onder meer werk maken van meer betrouwbaarheid in de treindienst en dus zorgen voor minder verstoringen en uitval van treinen. Ook ProRail moet zorgen voor een nog veiliger en betrouwbaarder spoorsysteem. We zullen steeds een goede afweging moeten maken tussen veiligheid, betrouwbaarheid en capaciteit. Elk incident op het spoor is er immers één teveel. Daarnaast moet ProRail de impact van verstoringen aan de infrastructuur voor de reiziger en verlader beperken en wil ik dat de communicatie over verstoringen verder verbetert.”

De bewindsvrouw ziet in het onderzoek van VVMC ook positieve aanknopingspunten. “Zo ziet een grote hoeveelheid spoormedewerkers technische innovaties zoals het Europese beveiligingssysteem ERTMS als verbetering voor de spoorveiligheid (36,41 procent). Tot en met 2028 hebben we 2,5 miljard euro uitgetrokken voor de inbouw en het onderhoud van dit beveiligingssysteem. De bestaande treinbeveiliging wordt daarmee vervangen en verbeterd.”

Marieke van Gompel

Een weergave van enkele resultaten uit de VVMC-enquête:

Onderzoek VVMC

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “NS-personeel twijfelt aan kwaliteit spoor en treinen”

Peter|08.01.15|14:33

Voor de gemiddelde is reiziger is toch vooral het materieel een hoofdpijn. Versleten onveilige sprinters (mat’64) en gewoon onvoldoende sprintermaterieel, het gevolg van een falend materieelbeleid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.