Spoorpersoneel doet oproep tot aanpak agressie in OV

Centraal Station, Den Bosch, wissels, perron

Vier spoormedewerkers van de standplaats ’s-Hertogenbosch hebben in een brief aan de directie van NS Reizigers, de OR en de vakbonden negen voorstellen uiteengezet om agressie op en rond het spoor aan te pakken. In de brief worden expliciete suggesties gedaan, zoals de inzet van structurele dubbele bemensing in treinen op vrijdag-, zaterdag- en zondagavonden en cameratoezicht op stations en in nieuwe en nog te renoveren treinen. De medewerkers hebben de partijen verzocht om voor 28 februari inhoudelijk op de verzoeken te reageren.

De brief is een reactie op agressie waar treinpersoneel dagelijks mee te maken heeft. Eind 2014 bleek uit een onderzoek onder NS-medewerkers dat twee op de drie machinisten en conducteurs in het afgelopen jaar met geweld van doen hadden. “Na het zoveelste afschuwelijke agressiegeval bij een collega hoofdconducteur op het station Eindhoven, hebben vier medewerkers besloten dat de maat vol was”, zo schrijven ze in de brief.

Personeel

De spoormedewerkers betogen in hun schrijven onder meer voor structurele dubbele bemensing in treinen op bepaalde dagen van de week. “Wij vragen zorg te dragen voor dubbele bemensing op vrijdagen, zaterdagen en zondagen vanaf 20.00 uur. Het gaat hier dan niet om enkele treinseries, maar om elke treinserie in het land. Politieagenten, beveiligingsbedrijven en medewerkers Veiligheid en Service werken standaard in koppels. Hoofdconducteurs kennen dit alleen maar bij BEKE-treinen of wanneer een trein een bepaalde lengte heeft”, zo valt te lezen.

Ze stellen daarbij te pleiten dat het verzoek ‘uiterst serieus’ bekeken wordt en dat er desnoods met een proef op enkele treinseries moet worden gestart. Daarbij moeten volgens de schrijvers van de brief niet alleen de agressiecijfers beoordeeld worden, maar moet ook het gevoel van de medewerkers zwaar meegewogen worden. Ze vragen daarbij personeel aan te nemen en op te leiden als hoofdconducteur om onder andere te kunnen ondersteunen tijdens calamiteiten.

Toezicht

De medewerkers willen daarnaast de toezegging dat iedere nieuw te leveren trein van een camerasysteem wordt voorzien. Ook in de nog te renoveren VIRM moet een dergelijk systeem worden ingebouwd, om zo bewijslast te verzamelen bij agressie-aanvallen, zo wordt aangegeven. “Ook vragen wij om extra aandacht voor de camera’s die nu vaak uit staan of worden verplaatst bij verbouwingen. Het mag nimmer gebeuren dat door een verbouwing op een station diverse plekken op perrons of in stationshallen niet in beeld zijn.”

En ook de BEKE-treinen, die vanwege hoger risico van extra personeel voorzien zijn, moeten meer aandacht krijgen, aldus de biefschrijvers. “Ons voorstel is om naast de twee gestelde hoofdconducteurs een flex-team van Veiligheid en Service zoveel als mogelijk standaard in te plannen.” Die teams moeten daartoe uitgebreid worden naar vier tot zes personen en inzetbaar zijn van begin tot het einde van de reizigersdienst, zo wordt bepleit.

Agressie

Volgens de medewerkers moeten zij en hun collega’s daarnaast beter worden geschoold in in het omgaan met agressie. “En wel door middel van een gedegen opleiding die naadloos aansluit op de realiteit buiten. Een samenwerkingsverband met bijvoorbeeld de nationale politie lijkt ons een mooi initiatief.”

Wat betreft de agressiegevallen die op en rond het spoor plaatsvinden, wordt voor meer openheid gepleit. “Nu horen en lezen we niet altijd en al dan niet van onze werkgever wat er is gebeurd met collega’s. Hierover moet zo spoedig mogelijk open worden gecommuniceerd door de werkgever”, zo staat in de brief.

Personeel

Ook moet de politiek indringender op haar verantwoordelijkheid gewezen worden waar het agressie in het openbaar vervoer betreft en willen de briefschrijvers de toezegging dat medewerkers die met agressie te maken hebben gehad ‘binnen boord’ worden gehouden. “In de praktijk kan het nu voorkomen dat na twee jaar afscheid moet worden genomen van een medewerker, omdat die niet meer in staat is bepaalde werkzaamheden uit te voeren door opgelopen schade door agressie.”

“Wij vragen dringend aan onze werkgever op te komen voor de medewerkers en binnen het bedrijf een passende functie aan te bieden met behoud van de huidige salarisschaal conform de laatst uitgevoerde functie. Hiermee laat de werkgever ondubbelzinnig blijken dat zij haar werknemers niet in de kou laat staan.”

Update

De schrijvers van de brief geven te kennen maandelijks een ‘eerlijke update of rapportage’ over het aantal agressiemeldingen door personeel te ontvangen. Alle informatie moet tevens openbaar worden gemaakt voor het personeel. Ze doelen daarbij op onder meer de trajecten, treinnummers en omschrijvingen van de incidenten.

Klik hier voor de gehele brief aan de directie van NS Reizigers, de OR en de vakbonden.

Roosmarijn Dierick

Auteur: admin

1 reactie op “Spoorpersoneel doet oproep tot aanpak agressie in OV”

Peter|12.02.15|13:05

Nog meer personeel dat in de eerste klasse koffie zit te drinken???