Stadsvervoer Drenthe gedeeltelijk verder met vrijwilligers

Het stadsvervoer in Hoogeveen en Meppel stopt per medio december dit jaar. OV-bureau Groningen-Drenthe is concessieverlener en besloot geen nieuwe aanbestedingsprocedure te starten in beide steden. Daardoor verliezen vijftien tot twintig chauffeurs wellicht hun baan. De betreffende steden overwegen het vervoer in de toekomst door vrijwilligers te laten doen. Dat onbetaalde krachten vervoer verzorgen dat eerder door betaalde chauffeurs werd gedaan, gebeurt de laatste tijd wel vaker in OV-land. Tot ontsteltenis van vakbond FNV, die juist wil dat betaalde banen worden behouden.

De stadsdiensten in Hoogeveen en Meppel hebben te lijden onder dalende reizigerscijfers. ”Er zijn te weinig mensen die gebruik maken van deze stadsdiensten”, aldus een woordvoerder van provincie Drenthe. ”Omdat we nu eenmaal moeten bezuinigen van het Rijk, stopt het OV-bureau met het stadsvervoer in beide steden. Het regiovervoer gaat overigens wel gewoon verder.” Ook blijft de Regiotaxi bestaan in Hoogeveen en Meppel, al is die fors duurder dan het reguliere OV.

Vrijwilligers

Beide gemeentebesturen zijn momenteel op zoek naar mogelijkheden om het vervoer in hun stad te behouden, waarbij werken met vrijwilligers een serieuze optie is. De huidige vervoerder Connexxion stelt materieel beschikbaar.

”We zijn door de provincie voor het blok gezet”, legt de Hoogeveense wethouder Jan Steenbergen uit. ”Als wij niets met vrijwilligers doen, is het stadsvervoer compleet verdwenen. Wij krijgen als gemeente geen geld voor betaalde krachten, terwijl de provincie dat wel krijgt. De gemeente kan dit vervoer daarom niet laten verzorgen door betaalde chauffeurs. Dat is de taak van de provincie.”

Combinatie

Het werken met vrijwilligers is niet de enige optie waar Steenbergen aan denkt. Een combinatie met ouderen- of leerlingenvervoer behoort ook tot de mogelijkheden. Volgens de wethouder zijn er al initiatieven vanuit de Hoogeveense samenleving om het vervoer op te pakken.

In de loop van dit jaar moet duidelijk worden welk beleid de wethouder wil voeren, waarna de gemeenteraad er zijn goedkeuring aan moet geven. Besluitvorming vindt waarschijnlijk in het najaar plaats.

Doelgroepenvervoer

Ook het gemeentebestuur van Meppel denkt na over vrijwilligers. Al benadrukt een woordvoerder dat een combinatie met doelgroepenvervoer, net als in Hoogeveen, ook tot de mogelijkheden behoort. ”Bepaalde vormen van vervoer hebben immers op sommige momenten van de dag minder reizigers, bijvoorbeeld het leerlingenvervoer. Wellicht zijn er mogelijkheden om in de daluren andere reizigers ook mee te nemen.”

De beide steden in Drenthe zouden niet de eerste zijn waar met vrijwilligers wordt gewerkt. Zo is er in Limburg een pilot met de Wensbus, een vorm van kleinschalig vervoer op maat door onbetaalde krachten. Ook in Zeeland zijn recentelijk vier reguliere buslijnen omgezet naar buurtbus-lijnen die gereden worden door vrijwilligers.

Vakbond

Vakbond FNV is niet gelukkig met het besluit van de provincie Drenthe. ”Je moet als overheid juist investeren in het OV, zodat er meer reizigers gebruik van maken”, aldus Ed van Eijbergen van de werknemersbond.

”Kijk naar de stad Groningen. Daar is wel geïnvesteerd in het openbaar vervoer en dan zie je het aantal passagiers ook toenemen. In Drenthe hebben ze de prijzen van kaartjes verhoogd. Dan is het niet vreemd dat je minder reizigers krijgt.”

Minister

Het FNV stuurde een brandbrief over deze kwestie naar minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Lodewijk Asscher. De bewindsman reageert door te benadrukken dat ”het werk als chauffeur op een buurtbus meestal niet als vrijwilligerswerk kan worden beschouwd. Dit omdat voor de functie van chauffeur in het economisch verkeer een beloning mag worden verwacht.”

Van Eijbergen vreest dat de chauffeurs desondanks op straat komen te staan. Hij betwijfelt of ze in andere vervoersregio’s aan de slag kunnen en oppert om het stadsvervoer in Hoogeveen en Meppel te combineren met het regionale vervoer. ”De regiobussen kunnen dan een extra ronde door de stad maken. Op die manier kunnen misschien niet alle banen behouden worden, maar in ieder geval wel een deel”, aldus de vakbondsman.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

8 reacties op “Stadsvervoer Drenthe gedeeltelijk verder met vrijwilligers”

sinaasappel|24.02.15|10:15

schande. betaalde kracht wordt er uit gegooid en kan als vrijwilliger aan de slag.

weet wat u stemt 18 maart!

arjan|24.02.15|11:03

75 procent van de projecten met vrijwilligers
was binnen een jaar afgelopen of in de meeste gevallen failliet
toch starten ze er weer mee onbegrijpelijk
kijken ze dan echt niet naar ervaringen in de rest van Nederland

Eric Krijger|24.02.15|11:37

Vroeger had je de “melkert banen. Nu mag je voor niets gaan werken . Ja om dat je bijstand te behouden. Maar je wordt eerst ontslagen en dan mag je het zelfde doen voor niets. Lang leven VVD en D66!!!!!!

Rob Rörik|24.02.15|13:11

Zo gaat ons land naar de ……hier werkt onze overheid zelf aan mee.
En de bond die doet er ook niks aan.

Ricardo Boulanger|25.02.15|13:18

Wie heeft ooit gezegd dat openbaar vervoer winstgevend moet zijn?
Openbaar vervoer is een elementaire levenbehoefte om je vrij te kunnen verplaatsen. Met name voor ouderen, minder mobiele en draagkrachtigen die geen BMW kunnen betalen.

De doelstelling van OV wordt verschoven.

Ed Blind|26.02.15|12:52

een schande…..als dit door gaat……welke plaatsen volgen er dan…..

Ron Heukensfeld|17.03.15|16:25

“De huidige vervoerder Connexxion stelt materieel beschikbaar.”

Connexxion helpt dus het vaste personeel de vernieling in!!!

Peter Kors|30.06.15|16:41

Het gaat hier om gemeenschapsgeld, er worden dus eisen gesteld aan minimaal gebruik. In kernen van <100.000 inw is eigenlijk geen stadsvervoer mogelijk met een redelijke verhouding tussen kosten en gebruik. En als de overheid moet bezuinigen is het niet vreemd dat naar de slechtst bezette lijnen wordt gekeken. Als je het zo bekijkt is het eigenlijk een schande dat hier jarenlang geld verspild is, dat beter gebruikt had kunnen worden voor buslijnen waar wel vraag naar is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.