Arriva-trein, Apeldoorn, regio Achterhoek Rivierenland

Arriva, Connexxion en Syntus gaan agressieve reizigers weren

Vervoerders Arriva, Connexxion en Syntus gaan vanaf medio mei werken met reisverboden in de provincies Gelderland en Overijssel. Wie zich agressief gedraagt in bus of trein, riskeert een verbod van enkele weken. Dat melden de bedrijven aan OVPro. Hiermee moet de veiligheid voor zowel passagier als personeel worden vergroot. De drie gaan ook informatie over incidenten uitwisselen door middel van een centrale databank. Bij succes wordt het beleid uitgebreid naar andere delen van het land.

Stewards en Service en Control-medewerkers en chauffeurs bij de regionale vervoerders zijn regelmatig slachtoffer van geweld of bedreiging. Om deze plaag een halt toe te roepen, hebben de drie vervoerders besloten om te gaan werken met reisverboden voor wie zich ernstig misdraagt. ”Het gaat hierbij echt om passagiers die personeel bedreigen, uitschelden of fysiek geweld gebruiken”, licht Connexxion-woordvoerder Nicky Jansen toe. Het verbod kan echter ook worden opgelegd aan een passagier die meerdere keren zwart rijdt en vervolgens zijn boete niet betaalt.

Termijn

Als er daadwerkelijk een verbod wordt opgelegd, geldt dit voor een periode van ongeveer vier tot acht weken. De exacte termijn is afhankelijk van de zwaarte van het vergrijp. Als sprake is van fysiek geweld of ander agressief gedrag kan al na één keer een verbod worden opgelegd. Bij zwartrijden zijn meerdere incidenten nodig, maar er wordt in ieder geval een boete uitgeschreven.

Arriva werkt elders in het land al met vervoersverboden. Sinds 1 maart kan reizigers de toegang geweigerd worden op de MerwedeLingelijn. ”Bij drie personen hebben we dat ook gedaan”, vertelt woordvoerder Roos Zevenboom van het vervoersbedrijf.

Standaard

Ze geeft aan dat het bedrijf tevreden is over de eerste resultaten op de treindienst tussen Dordrecht en Gorinchem en dat mede daarom het beleid verder wordt uitgebreid. Zevenboom benadrukt dat geen sprake is van een pilot. ”Dit beleid voeren we in voor onbepaalde tijd. Wat ons betreft wordt dit de standaard in heel Nederland.”

Arriva hoopt dan ook dat andere vervoersbedrijven zich bij het initiatief aansluiten, waardoor meer informatie kan worden uitgewisseld. ”Hoe meer data we hebben van onruststokers, hoe beter”, aldus de zegsvrouw. De vervoerder start nu samen met Syntus en Connexxion, omdat die drie bedrijven samen het complete stad- en streekvervoer in Gelderland en Overijssel voor hun rekening nemen. Mochten er in de loop van de tijd nieuwe concessiehouders komen in de twee oostelijke provincies, kunnen zij zich aansluiten bij dit beleid.

Handhaven

Om het verbod te kunnen handhaven, ontvangen Stewards en Service en Control-medewerkers in de apparatuur die ze bij zich dragen een melding, wanneer iemand een reisverbod heeft. ”Het systeem is misschien niet waterdicht, maar het draagt wel bij aan het terugdringen van het probleem”, vertelt Jansen. Wellicht dat in de toekomst ook wordt gewerkt met pasfoto’s van degenen die een vervoersverbod hebben, maar dat staat nog niet vast.

Bestaat er geen vrees voor confrontaties als een reiziger met een verbod toch de bus in wil? ”Onze stewards en Service Control-medewerkers kunnen goed omgaan met confrontaties en zijn getraind in de-escalerend optreden. Mocht het uit de hand lopen dan schakelen we de politie in. Zij zijn betrokken bij het reisverbod en staan paraat.”

RET

Het is niet de eerste keer dat een vervoerder met reisverboden gaat werken. Wel is het de eerste keer dat verschillende bedrijven dit gezamenlijk gaan doen en er dus uitwisseling van gegevens kan plaatsvinden. Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET startte enkele jaren geleden al met het toegang weigeren, namelijk op enkele tramlijnen in het zuidelijke deel van de stad. Ook is NS is onlangs met vakbonden overeengekomen dat er een versnelde invoering van het stationsverbod komt.

”Het is een ultiem middel, dat we uitsluitend inzetten als mensen zich ernstig misdragen of bedreigingen uiten”, aldus woordvoerder Eline Klooster. ”We zien dat het aantal incidenten daalt. Al kun je dat niet uitsluitend toeschrijven aan het uitdelen van verboden. We hebben verschillende maatregelen, die in combinatie zorgen voor een afname.”

Politie

De drie vervoerders werken samen met politie en justitie en hebben daardoor ook toestemming gekregen om gegevens met de politie te mogen uitwisselen. ”We houden ons aan de regels omtrent privacy en geheimhouding. Zo mag bijvoorbeeld niet zomaar iedereen de beelden van beveiligingscamera’s uitlezen”, lichten de vervoerders toe.

De maatregel maakt onderdeel uit van een breder pakket aan maatregelen dat de drie invoeren om de veiligheid te bevorderen. Zo vinden er in samenwerking met politie bijvoorbeeld ook gerichte controleacties plaats op lijnen waar veel zwartrijders of agressievelingen zijn.

Verbod

Een andere vervoerder, namelijk Veolia, meldt dat het op dit moment ook al met vervoersverboden werkt. Dergelijke maatregelen worden opgelegd als de veiligheid van reizigers en medewerkers in het geding komt. Het bedrijf geeft aan terughoudend te zijn met het opleggen hiervan.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Arriva, Connexxion en Syntus gaan agressieve reizigers weren”

Antoine Berben|02.02.16|15:35

Waarom wordt er voor dit experiment niet direct aansluiting gezocht met de NS aangezien veel kleinere vervoerders toch in de praktijk reizigers min of meer “overnemen” van NS wanneer men wat dieper de Achterhoek of hoger het Noorden in reist. Me dunkt dat één databank veel problemen kan voorkomen en het reizen voor andere passagiers alleen maar veraangenaamt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva, Connexxion en Syntus gaan agressieve reizigers weren | OVPro.nl
Arriva-trein, Apeldoorn, regio Achterhoek Rivierenland

Arriva, Connexxion en Syntus gaan agressieve reizigers weren

Vervoerders Arriva, Connexxion en Syntus gaan vanaf medio mei werken met reisverboden in de provincies Gelderland en Overijssel. Wie zich agressief gedraagt in bus of trein, riskeert een verbod van enkele weken. Dat melden de bedrijven aan OVPro. Hiermee moet de veiligheid voor zowel passagier als personeel worden vergroot. De drie gaan ook informatie over incidenten uitwisselen door middel van een centrale databank. Bij succes wordt het beleid uitgebreid naar andere delen van het land.

Stewards en Service en Control-medewerkers en chauffeurs bij de regionale vervoerders zijn regelmatig slachtoffer van geweld of bedreiging. Om deze plaag een halt toe te roepen, hebben de drie vervoerders besloten om te gaan werken met reisverboden voor wie zich ernstig misdraagt. ”Het gaat hierbij echt om passagiers die personeel bedreigen, uitschelden of fysiek geweld gebruiken”, licht Connexxion-woordvoerder Nicky Jansen toe. Het verbod kan echter ook worden opgelegd aan een passagier die meerdere keren zwart rijdt en vervolgens zijn boete niet betaalt.

Termijn

Als er daadwerkelijk een verbod wordt opgelegd, geldt dit voor een periode van ongeveer vier tot acht weken. De exacte termijn is afhankelijk van de zwaarte van het vergrijp. Als sprake is van fysiek geweld of ander agressief gedrag kan al na één keer een verbod worden opgelegd. Bij zwartrijden zijn meerdere incidenten nodig, maar er wordt in ieder geval een boete uitgeschreven.

Arriva werkt elders in het land al met vervoersverboden. Sinds 1 maart kan reizigers de toegang geweigerd worden op de MerwedeLingelijn. ”Bij drie personen hebben we dat ook gedaan”, vertelt woordvoerder Roos Zevenboom van het vervoersbedrijf.

Standaard

Ze geeft aan dat het bedrijf tevreden is over de eerste resultaten op de treindienst tussen Dordrecht en Gorinchem en dat mede daarom het beleid verder wordt uitgebreid. Zevenboom benadrukt dat geen sprake is van een pilot. ”Dit beleid voeren we in voor onbepaalde tijd. Wat ons betreft wordt dit de standaard in heel Nederland.”

Arriva hoopt dan ook dat andere vervoersbedrijven zich bij het initiatief aansluiten, waardoor meer informatie kan worden uitgewisseld. ”Hoe meer data we hebben van onruststokers, hoe beter”, aldus de zegsvrouw. De vervoerder start nu samen met Syntus en Connexxion, omdat die drie bedrijven samen het complete stad- en streekvervoer in Gelderland en Overijssel voor hun rekening nemen. Mochten er in de loop van de tijd nieuwe concessiehouders komen in de twee oostelijke provincies, kunnen zij zich aansluiten bij dit beleid.

Handhaven

Om het verbod te kunnen handhaven, ontvangen Stewards en Service en Control-medewerkers in de apparatuur die ze bij zich dragen een melding, wanneer iemand een reisverbod heeft. ”Het systeem is misschien niet waterdicht, maar het draagt wel bij aan het terugdringen van het probleem”, vertelt Jansen. Wellicht dat in de toekomst ook wordt gewerkt met pasfoto’s van degenen die een vervoersverbod hebben, maar dat staat nog niet vast.

Bestaat er geen vrees voor confrontaties als een reiziger met een verbod toch de bus in wil? ”Onze stewards en Service Control-medewerkers kunnen goed omgaan met confrontaties en zijn getraind in de-escalerend optreden. Mocht het uit de hand lopen dan schakelen we de politie in. Zij zijn betrokken bij het reisverbod en staan paraat.”

RET

Het is niet de eerste keer dat een vervoerder met reisverboden gaat werken. Wel is het de eerste keer dat verschillende bedrijven dit gezamenlijk gaan doen en er dus uitwisseling van gegevens kan plaatsvinden. Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET startte enkele jaren geleden al met het toegang weigeren, namelijk op enkele tramlijnen in het zuidelijke deel van de stad. Ook is NS is onlangs met vakbonden overeengekomen dat er een versnelde invoering van het stationsverbod komt.

”Het is een ultiem middel, dat we uitsluitend inzetten als mensen zich ernstig misdragen of bedreigingen uiten”, aldus woordvoerder Eline Klooster. ”We zien dat het aantal incidenten daalt. Al kun je dat niet uitsluitend toeschrijven aan het uitdelen van verboden. We hebben verschillende maatregelen, die in combinatie zorgen voor een afname.”

Politie

De drie vervoerders werken samen met politie en justitie en hebben daardoor ook toestemming gekregen om gegevens met de politie te mogen uitwisselen. ”We houden ons aan de regels omtrent privacy en geheimhouding. Zo mag bijvoorbeeld niet zomaar iedereen de beelden van beveiligingscamera’s uitlezen”, lichten de vervoerders toe.

De maatregel maakt onderdeel uit van een breder pakket aan maatregelen dat de drie invoeren om de veiligheid te bevorderen. Zo vinden er in samenwerking met politie bijvoorbeeld ook gerichte controleacties plaats op lijnen waar veel zwartrijders of agressievelingen zijn.

Verbod

Een andere vervoerder, namelijk Veolia, meldt dat het op dit moment ook al met vervoersverboden werkt. Dergelijke maatregelen worden opgelegd als de veiligheid van reizigers en medewerkers in het geding komt. Het bedrijf geeft aan terughoudend te zijn met het opleggen hiervan.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Arriva, Connexxion en Syntus gaan agressieve reizigers weren”

Antoine Berben|02.02.16|15:35

Waarom wordt er voor dit experiment niet direct aansluiting gezocht met de NS aangezien veel kleinere vervoerders toch in de praktijk reizigers min of meer “overnemen” van NS wanneer men wat dieper de Achterhoek of hoger het Noorden in reist. Me dunkt dat één databank veel problemen kan voorkomen en het reizen voor andere passagiers alleen maar veraangenaamt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.