volle trein, NS, drukte, reizigers

Eén op de vijf treinreizigers voelt zich weleens onveilig

Zo’n twintig procent van de reizigers heeft weleens een onveilig gevoel in de trein. Daarnaast heeft een kwart van de passagiers in de afgelopen twee jaar meegemaakt dat een conducteur agressief werd benaderd. Dat blijkt uit een peiling van het tv-programma EenVandaag, in samenwerking met De Nationale Misdaadmeter.

Beide organisaties bevroegen 3.300 mensen die regelmatig gebruikmaken van de trein naar hun ervaringen, vooral op het gebied van veiligheid. Daaruit blijkt dat 22 procent van de ondervraagden zich eens of meerdere keren onveilig heeft gevoeld.

Personeel

Ook is hen gevraagd of ze zouden ingrijpen als treinpersoneel zou worden belaagd. Slechts tien procent zou zelf te hulp schieten, bijvoorbeeld door de dader aan te spreken of door fysiek in te grijpen. Wel zouden veel reizigers op een andere manier willen helpen, onder meer door omstanders te vragen om te helpen (25 procent). Ook het filmen of op foto vastleggen van een incident wil ongeveer een kwart van de passagiers wel doen (27 procent). Twee derde van de ondervraagden is bereid te bellen voor hulp.

Daarnaast zou één op de tien reizigers een korte cursus willen volgen hoe ze moeten omgaan met agressie in het openbaar vervoer. Op de vraag of ze gebruik zouden maken van een speciale app om agressie te melden, zei zes op de tien ondervraagden dat te doen.

Veiligheid

De veiligheid van personeel en passagiers krijgt de laatste tijd veel aandacht, mede doordat er veel incidenten plaatsvonden waarbij conducteurs slachtoffer werden van geweld. NS en de overheid hebben daarom een aantal maatregelen ingevoerd om het geweld terug te dringen.

Aan de 3.300 deelnemers van de enquête is ook gevraagd hoe zij aankijken tegen deze maatregelen en of ze nut hebben. Volgens de ondervraagden zijn het inzetten van minimaal twee conducteurs, de uitbreiding van het aantal spooragenten en de sluiting van toegangspoortjes op stations de meest doeltreffende maatregelen.

Lees ook: Arriva, Connexxion en Syntus gaan agressieve reizigers weren

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eén op de vijf treinreizigers voelt zich weleens onveilig | OVPro.nl
volle trein, NS, drukte, reizigers

Eén op de vijf treinreizigers voelt zich weleens onveilig

Zo’n twintig procent van de reizigers heeft weleens een onveilig gevoel in de trein. Daarnaast heeft een kwart van de passagiers in de afgelopen twee jaar meegemaakt dat een conducteur agressief werd benaderd. Dat blijkt uit een peiling van het tv-programma EenVandaag, in samenwerking met De Nationale Misdaadmeter.

Beide organisaties bevroegen 3.300 mensen die regelmatig gebruikmaken van de trein naar hun ervaringen, vooral op het gebied van veiligheid. Daaruit blijkt dat 22 procent van de ondervraagden zich eens of meerdere keren onveilig heeft gevoeld.

Personeel

Ook is hen gevraagd of ze zouden ingrijpen als treinpersoneel zou worden belaagd. Slechts tien procent zou zelf te hulp schieten, bijvoorbeeld door de dader aan te spreken of door fysiek in te grijpen. Wel zouden veel reizigers op een andere manier willen helpen, onder meer door omstanders te vragen om te helpen (25 procent). Ook het filmen of op foto vastleggen van een incident wil ongeveer een kwart van de passagiers wel doen (27 procent). Twee derde van de ondervraagden is bereid te bellen voor hulp.

Daarnaast zou één op de tien reizigers een korte cursus willen volgen hoe ze moeten omgaan met agressie in het openbaar vervoer. Op de vraag of ze gebruik zouden maken van een speciale app om agressie te melden, zei zes op de tien ondervraagden dat te doen.

Veiligheid

De veiligheid van personeel en passagiers krijgt de laatste tijd veel aandacht, mede doordat er veel incidenten plaatsvonden waarbij conducteurs slachtoffer werden van geweld. NS en de overheid hebben daarom een aantal maatregelen ingevoerd om het geweld terug te dringen.

Aan de 3.300 deelnemers van de enquête is ook gevraagd hoe zij aankijken tegen deze maatregelen en of ze nut hebben. Volgens de ondervraagden zijn het inzetten van minimaal twee conducteurs, de uitbreiding van het aantal spooragenten en de sluiting van toegangspoortjes op stations de meest doeltreffende maatregelen.

Lees ook: Arriva, Connexxion en Syntus gaan agressieve reizigers weren

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.