Tram, bus, HTM, Den Haag

Stakingen bij HTM van de baan na afsluiten cao-akkoord

De directie van HTM en de vakbonden FNV en CNV hebben maandagavond een onderhandelingsresultaat bereikt voor een tweejarige cao, waarbij een structurele verbetering van de arbeidsvoorwaarden ter grootte van ongeveer 4,4 procent wordt gerealiseerd. Daarmee zijn de stakingen die woensdag zouden starten van de baan. De vakorganisaties leggen het resultaat met een positief advies voor aan hun leden.

HTM en bonden zijn tevreden met het bereikte akkoord. Paula Verhoef van FNV Bondgenoten: “We moesten van ver komen”. Sanne van de Meulen noemt het akkoord een ‘fatsoenlijke structurele verbetering in het arbeidsvoorwaardenpakket’. De afgelopen weken voerden de bonden regelmatig actie voor een betere cao.

Dienstverlening

Directeur Jaap Bierman van HTM: “Met dit akkoord investeren wij in onze mensen en in onze dienstverlening, zodat onze reizigers naar steeds grotere tevredenheid, en dus steeds vaker, van ons openbaar vervoer gebruik zullen maken.”

In 2015 biedt HTM haar medewerkers een loonsverhoging ter waarde van één procent aan, naast een verhoging van de eindejaarsuitkering naar 1.300 euro bruto en twee extra vrije dagen per jaar. Deze zogenaamde vitaliteitsdagen zijn jaarlijks op te nemen of te sparen, teneinde de flexibiliteit en vitaliteit gedurende de gehele levensloop te verhogen.

Loonsverhoging

De hierdoor benodigde vervangingsinzet levert naar verwachting minstens 15 extra vacatures op ter bestrijding van de jeugdwerkloosheid. In 2016 volgt een verdere loonsverhoging van 35 euro bruto per maand vanaf 1 januari, en nog eens 0,75 procent vanaf 1 juli.

Voorts wordt de eindejaarsuitkering vanaf dat jaar pensioengevend gemaakt. In aanvulling op de bovengenoemde afspraken, komen sociale partners overeen een extra investering van 250.000 Euro per jaar te maken ter vermindering van de werkdruk van de rijdende collega’s.

Toeslag

HTM zal verder jaarlijks een toeslag uitkeren ter grootte van 0,2 procent van het loon, voor iedere 0,1 punt stijging die gemeten wordt in de jaarlijkse OV-Klantenbarometer. Daarbij worden de factoren, waarop HTM een grote invloed heeft, als maatstaf genomen. Denk daarbij aan onder andere rijstijl, klantvriendelijkheid, en netheid van het voertuig. Deze extra toeslag wordt niet bekostigd vanuit de loonruimte.

Lees ook:

Stakingen bij vervoerder HTM wegens cao-conflict

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.