‘Flexpool buschauffeurs is kweekvijver voor nieuw talent’

Het flexibel inhuren van buschauffeurs kan voor vervoerders een goede manier zijn om te zien wat werknemers in hun mars hebben. Beginnende werknemers krijgen de kans om aan het bedrijf ‘te snuffelen’ en te ontdekken of ze graag in het OV of het leerlingenvervoer willen rijden of dat ze zich door willen ontwikkelen om touringcarvervoer naar het buitenland te verzorgen. Dat zegt directeur Manou Staal van busvervoerder Oostenrijk.

Oostenrijk is een familiebedrijf dat sinds 1922 vervoer op maat biedt. “Mijn overgrootvader is dit bedrijf gestart met een lijndienst van Diemen naar Nederhorst den Berg”, vertelt Staal. De grootste tak van sport van het bedrijf is het touringcarvervoer, maar ook het aanbod van OV en leerlingenvervoer is groeiende.

Spitsdiensten

Het verzorgen van OV-ritten kwam in een stroomversnelling toen vervoerder EBS in december 2011 de concessie Waterland binnenhaalde. “Toen werd ons gevraagd om de spitsdiensten uit te voeren. Dit was helemaal nieuw voor ons. Voor ons is dit makkelijk te combineren met het leerlingenvervoer of binnenlands touringcarvervoer naar bijvoorbeeld een pretpark of zwembad.”

“We voeren het leerlingenvervoer en het OV uit met Rnet touringcars die voorzien zijn van OV-chipsystemen en gratis WiFi. Met onze luxe touringcarbussen verzorgen we de reizen naar het buitenland.” Oostenrijk heeft een wagenpark van 45 Rnet-bussen en 70 luxe touringcars.

Werving buschauffeurs

“Wij hebben de werving van chauffeurs altijd via uitzendbureau Randstad gedaan. Toen de lijndiensten van EBS er bij kwamen, besloten we om ook van de flexpool van Randstad gebruik te gaan maken. Dit was handig voor het uitvoeren van de spitslijnen van EBS in de ochtend en de middag. Als de chauffeurs klaar zijn met deze dienst, dan proberen we ze ook voor ander werk in te zetten, zoals zwemvervoer of museumbezoek.”

“We voeren de beschikbare buslijnen in het systeem van Randstad in. Daar wordt dan een geschikte chauffeur bij gezocht. Door het gebruik van deze flexpool, hebben we geen 80 chauffeurs meer nodig. Maar we kunnen wel onze mensen opvangen als ze ziek zijn of op vakantie. Dit geeft mij flexibiliteit en ook het kostenaspect speelt mee.”

Kweekvijver

Andersom is het voor de chauffeurs ook aantrekkelijk, weet Staal. “De flexpool is een kweekvijver voor nieuw talent. De chauffeurs beginnen met het rijden van lijndiensten in het OV. Als dat goed gaat, dan mogen ze ook leerlingenvervoer gaan doen. Zodra ze dat onder de knie hebben, krijgen ze de kans om ook schoolreisjes te verzorgen. Als vervolgens het buitenland trekt en wij zien dat ze dat aan kunnen, dan krijgen ze een contract bij Oostenrijk Touringcars.”

“Het voordeel voor de chauffeurs is dat ze kunnen snuffelen aan het bedrijf. En wij krijgen de kans om ze een half jaar te zien werken. We hebben inmiddels een vaste kern uit de flexpool die regelmatig bij ons werkt. Daardoor ontstaat binding met het bedrijf, waardoor ze zich betrokken voelen”, meent Staal. “We kunnen mensen langzaam opleiden. Een aantal chauffeurs die via Randstad op de lijndienst zijn begonnen, werken nu bij Oostenrijk Touringcars.”

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Flexpool buschauffeurs is kweekvijver voor nieuw talent’”

Peter Blankman|14.10.15|00:14

Tot op heden worden uitzendkrachten door zowel hun uitlener als hun inlener niet op de hoogte gesteld van de vele arbeidsrisico’s op een bus. Dat is een overtreding van de Arbowet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.