Meerderheid Tweede Kamer wil hoger minimumjeugdloon

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil een verhoging van het minimumloon voor jongeren. Een motie van D66 om jeugdlonen meer gelijk te trekken met beloning voor volwassenen, kreeg steun van onder andere PvdA en SP. Zij dragen minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken op om met een voorstel te komen. Ondanks dat de OV-sector redelijk is vergrijsd, kan een dergelijke maatregel gevolgen hebben, zeker wanneer campagnes om meer jonger personeel aan te trekken hun vruchten afwerpen.

Met welk percentage de jeugdlonen omhoog moeten, hebben de Tweede Kamerfracties niet gezegd. Wel spreken ze van een ’substantiële’ aanpassing. Over een verhoging van het minimumloon voor volwassenen wordt niet gesproken.

Het jeugdloon geldt voor jongeren onder de 23 jaar. Zij krijgen een percentage van het minimumloon voor oudere werknemers. Zo ontvangen bijvoorbeeld 15-jarigen standaard 30 procent van het minimumloon voor volwassenen en 20-jarigen 61,5 procent. Deze percentages gaan dus vermoedelijk in de nabije toekomst omhoog.

Vergrijsd beroep

Voor vervoerder Connexxion zou een verhoging van het jongerenminimumloon weinig uitmaken, misschien zelfs een beetje tot spijt van de vervoerder. “Wij hebben juist te weinig jongeren, buschauffeur is een redelijk vergrijsd beroep. Ook op kantoor ligt de leeftijd hoog”, aldus woordvoerder Hendri Beltman. Connexxion is echter actief op zoek naar chauffeurs onder de 27. “De uitzendbureaus waar we mee werken, geven we dat ook expliciet mee.”

Bij Arriva, met concessies in onder andere Noord-Brabant, Friesland, de Achterhoek en de Drechtsteden werken een kleine honderd medewerkers onder de 23 jaar, aldus een woordvoerder. Deze jongeren werken verspreid over het bedrijf. Het gaat dan om stagiaires, medewerkers voor het onderhoud, chauffeurs en kantoorpersoneel.

Syntus blijkt helemaal geen medewerkers in dienst te hebben die jonger zijn dan 23 jaar, zo blijkt uit navraag, op een handjevol stagiaires na. Het bedrijf zegt wel het belang in te zien van verjonging. “Oudere chauffeurs hebben natuurlijk een schat aan ervaring, wat erg waardevol is. Aan de andere kant zien wij ook dat het belangrijk is dat ze die ervaring overbrengen op een jongere generatie”, laat woordvoerder Hanneke Ruiter weten. “Op het moment dat wij nieuw personeel aannemen dan proberen we jonger personeel aan te trekken. Maar uiteindelijk is leeftijd geen doorslaggevende factor, maar gaat het om iemands capaciteiten.”

Tweede Kamer

Bij NS werken jongeren met name in de winkels, maar ook in andere bedrijfsonderdelen. Het bedrijf laat weten geen exacte cijfers voorhanden te hebben, maar zegt dat NS eventuele wetgeving op dit vlak ‘met belangstelling volgt’. Verder ziet het bedrijf dit als een zaak van de Tweede Kamer. Ook andere vervoerders willen geen uitspraken doen zolang de politiek zich nog over de kwestie buigt.

In de CAO voor het openbaar vervoer, die geldt voor personeel dat niet bij de stadsvervoerders of NS werkzaam is (die hebben ieder hun eigen CAO), staat overigens een minimumloon aangegeven dat enkele honderden euro’s boven het ‘gewone’ minimumloon ligt.

Beloning

Belangenorganisaties voor jongeren koesteren al geruime tijd de wens om de minimumjeugdlonen te verhogen. Zij vinden dat beloning afhankelijk moet zijn van het werk dat een personeelslid doet en niet van de leeftijd. Minister Asscher heeft al eerder aangegeven met een reactie te komen op deze wens van onder andere FNV en Young United. Tot nu toe bleef dit echter uit. De Tweede Kamer heeft daarom de bewindspersoon opgedragen op korte termijn een voorstel tot verhoging te doen.

Zoals gezegd blijven de minimumlonen voor personeel ouder dan 23 jaar buiten beschouwing. Wel is het zo dat standaard tweemaal per jaar (in januari en juli) de minimumlonen worden verhoogd.

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.