Anne Hettinga, Lodewijk Asscher, Sociaal Arbeidsplan

Arriva wil vernieuwend zijn in sector met Sociaal Arbeidsplan

Waar andere vervoerders en bedrijven tegenwoordig vaak inzetten op duurzaamheid, probeert vervoerder Arriva vernieuwend te zijn in de sector met de ontwikkeling van een nieuw Sociaal Arbeidsplan ‘Sociaal op weg’. Het bedrijf heeft het voornemen om de komende vier jaar 500 tijdelijke contracten om te zetten in vaste contracten en 50 mensen aan te nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Wij willen een toegevoegde waarde leveren aan de maatschappij met dit Sociaal Arbeidsplan”, aldus Arriva-directeur Anne Hettinga. 

Hettinga presenteerde maandag het Arbeidsplan tijdens een busrit van Amsterdam naar Sassenheim aan minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. “Dit plan is een verdere vertakking van onze kernwaarden”, aldus Hettinga. “Veel andere bedrijven richten zich nu op duurzaamheid, maar dat is niet echt vernieuwend in onze sector. Daarom zetten wij in op dit Sociaal Arbeidsplan. En we willen ook het beeld ontkrachten dat we winst willen maken over de rug van de reiziger en onze medewerkers. We willen inderdaad geld verdienen, maar ook een stuk toevoegen aan de samenleving.”

Betrokkenheid bij medewerkers

Overigens is het Sociaal Arbeidsplan nog niet ondertekend en moet dus nog ingevoerd worden, maar Arriva is al langer bezig om meer medewerkers vast in dienst te nemen. Tijdens de busrit kregen vier medewerkers van Arriva die onlangs een vast contract hebben gekregen, de kans om tegen Lodewijk Asscher te vertellen dat ze de zekerheid en veiligheid van een vast contract erg op prijs stelden. Hettinga: “Ik voel een grote betrokkenheid bij de medewerkers en hoewel ik niet meer zo veel contact heb met medewerkers als vroeger, denk ik wel dat ik weet wat er speelt. Zij geven mij de beste ideeën voor verbeteringen.”

Minister Asscher sprak zijn waardering uit voor het plan en hoopte dat ook andere vervoerders interesse hebben in dit plan. “Ik hoop dat deze manier van kijken normaal wordt. We moeten in Nederland kijken waar we goed in zijn en we kunnen niet de goedkoopste arbeidskrachten bieden. We winnen nooit van bijvoorbeeld China. Maar we kunnen wel waarde toevoegen, dus goed zijn voor de medewerkers, de maatschappij en de organisatie zelf.”

Personeelsbestand Arriva

Momenteel heeft Arriva circa 6000 medewerkers in dienst, waarvan ongeveer twintig procent een tijdelijk contract heeft. Door 500 medewerkers een vast contract te bieden, zal dat nog maar tien procent zijn. Hiermee hoopt de directeur dat Arriva een meer gebalanceerd en divers personeelsbestand krijgt. Een deel hiervan kan via een BBL-traject instromen en in 2016 moeten in totaal 40 BBL-ers in opleiding zijn bij de vervoerder.

Hettinga verwacht dat hierdoor meer jongeren in de sector gaan werken, wat vanwege sterke vergrijzing nu erg van belang is. “Jongeren krijgen vaak slechts een contract aangeboden voor een jaar of een half jaar. Maar als wij met jongeren meteen vaste afspraken kunnen maken dat ze een vast contract krijgen, mits ze goed presteren, zijn jongeren geneigd eerder in de sector te komen werken.”

Afstand tot de markt

Naast het aanbieden van 500 vaste contracten, wil Arriva ook 50 mensen extra aannemen met een afstand tot de arbeidsmarkt en die dus moeite hebben om een baan te krijgen. “Wij hebben de plicht om iets te doen voor mensen die tussen wal en schip vallen”, aldus Hettinga.

De vervoerder is al gestart met de ontwikkeling van een meerjarig participatieplan waardoor bij Arriva perspectieven voor banen ontstaan. Dit kunnen al bestaande banen zijn bij Arriva, maar ook functies die functiecreatie vrijgespeeld kunnen worden voor kandidaten uit die doelgroep of functies bij onderaannemers van Arriva.

Cao

De topman van Arriva noemt ook de cao een mooie inspiratiebron voor het Sociaal Arbeidsplan, waarmee de vervoerder zich wil profileren als een werkgever die haar medewerkers goed behandelt. Het bedrijf heeft de ambitie in 2020 bekend te staan als de beste werkgever en wil beschikken over de meest inzetbare werknemers in de branche. “We zijn een groot en gezond bedrijf en dan heb je de verantwoordelijkheid ook iets te doen voor personeel en maatschappij”, zo meent Hettinga.

Dit sociaal arbeidsplan komt wel op het moment dat de vervoerders en de vakbonden nog steeds niet uit een cao komen. Enkele weken geleden bleek dat de laatste onderhandelingsronde niet tot een akkoord leidde. “Die cao gaat niet over de onderdelen waar dit Sociaal Arbeidsplan over gaat”, aldus de directeur van Arriva.

Inge Jacobs

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Arriva wil vernieuwend zijn in sector met Sociaal Arbeidsplan”

Michel Mentink|27.05.16|10:24

Hoera een topman

kees boer|29.06.16|17:45

Onlangs zag ik dat deze ook in Tjechië oprukt,zowel bij de trein als bij de bus

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.