Arriva, bus, VDL

Op de valreep een onderhandelingsresultaat over de cao OV

Er werd door de vakbonden al gedreigd met stakingen, maar donderdag hebben de werkgevers en vakbonden alsnog een onderhandelingsresultaat weten te bereiken over de cao OV. De werkgevers hebben een flinke loonsverhoging toegezegd, keren eenmalig 250 euro uit en werknemers krijgen betere roosters en pauzes. De achterban mag nog een oordeel uitspreken over het resultaat, maar mogelijke stakingsacties lijken hiermee van de baan.

De vakbonden CNV Vakmensen en FNV Streekvervoer zijn tevreden met het nieuwe aanbod. “We wilden echt een kwalitatief goede cao, terwijl de werkgevers in eerste instantie alleen maar geld boden”, zo laat Paula Verhoef van de FNV weten. “We hebben afgesproken dat er minimaal 11 uur rust zit tussen diensten, dat medewerkers zeggenschap krijgen over pauzes en dat er een betere doorstroming komt van uitzendkrachten.”

Stakingen

De nieuwe cao OV gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 januari 2016 tot en met 31 december 2017. De lonen zullen in totaal stijgen met 3,85 procent. Per 1 juli krijgen alle medewerkers een loonsverhoging van 1,85 procent en in maart volgend jaar komt daar nog 2 procent bij.

Nadat de zevende onderhandelingsronde enkele weken geleden op niets uitliep, lieten de vakbonden weten dat de werkgevers stakingen konden verwachten. Daarom stuurden de vakbonden vorige week nog één ultimatum aan Arriva, Syntus, Connexxion, Veolia, Qbuzz en EBS. “Het overleg stond onder spanning, vanwege ons ultimatum aan de werkgevers en de actiebereidheid bij werknemers. We zijn blij dat het op de valreep alsnog gelukt is om een cao-resultaat te bereiken en daarmee acties te voorkomen”, zegt CNV-onderhandelaar Sanne van der Meulen.

Arbeidsomstandigheden

Behalve met een hoger loon, kwamen de vervoerders ook over de brug met maatregelen die de arbeidsomstandigheden voor de medewerkers moeten verbeteren. Zo hebben de vervoerders beloofd een afhankelijk onderzoek te laten doen naar de werkdruk, werkdrukbeleving en het ziekteverzuim en zal het medewerkers gemakkelijker gemaakt worden om een eigen scholingspotje aan te leggen. “Hierover wordt geen belasting geheven, zodat medewerkers op een fiscaal vriendelijke manier kunnen investeren in hun kansen op de arbeidsmarkt”, aldus CNV.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.