‘Buschauffeur of trambestuurder worden is meer dan rijbewijs halen’

MOBIwerk, buschauffeur, opleiding

Wanneer een persoon nu als buschauffeur in het OV wil gaan werken, hoeft hij daarvoor vaak louter zijn rijbewijs D te halen. Maar het zou goed zijn om potentiële nieuwe medewerkers in het OV op meer punten te trainen, zoals veiligheid en klantvriendelijkheid. “Wij proberen onze mensen meer vakinhoudelijke bagage mee te geven”, aldus Marcel van Heugten, eigenaar van uitzendbureau MOBIwerk in Den Haag. 

MOBIwerk werft en selecteert kandidaten voor het OV en leidt hen ook op. Daarbij biedt het uitzendbureau niet alleen theorie- en praktijkexamens voor rijbewijs D, maar ook aanvullende cursussen en trainingen. Juist deze onderdelen zijn in het huidige OV steeds belangrijker. Ook mag het bedrijf de psychologische testen verzorgen voor bestuurders van trams en metro’s.

Railbestuurders moeten tegenwoordig voldoen aan strenge eisen en MOBIwerk mag deze testen hiervoor afnemen. Dit zijn strenge testen waar diverse persoonlijke aspecten worden getest. Slechts twee van de tien personen komen door de selectieprocedure heen. Van Heugten: “Maar ben je geschikt bevonden, dan is de kans op een vaste baan heel erg groot.”

Werkgelegenheid in het OV

Volgens MOBIwerk is het momenteel een belangrijk moment om te investeren in goed personeel in het OV. Van Heugten: “Vervoerders kunnen aan ons de werving en selectie van het personeel uitbesteden en dan zorgen wij ook voor de vakinhoudelijke opleiding van buschauffeurs. Omdat dit in opdracht van de klant is, hebben medewerkers dan vaak een baan- en urengarantie.

Tevens is MOBIwerk bezig met de ontwikkeling van een flexpool. “Op deze wijze creëren we extra werkgelegenheid en bieden we onze krachten de mogelijkheid om ervaring op te doen. Met de flexpool kunnen we bovendien snel, flexibel en oplossingsgericht inspelen op de vraag van de opdrachtgever.”

“Wel merken we dat veel ‘MOBIwerkers’ tegenwoordig snel worden overgenomen door de vervoerders”, vertelt Van Heugten. “Vanwege vergrijzing is het steeds belangrijker om nieuwe mensen in dienst te nemen. Vooral het werven van jongeren wordt steeds belangrijker. We merken dat zowel bij chauffeurs als bij het railpersoneel steeds meer nieuwe aanwas komt in de leeftijd tussen 20 en 30 jaar.”

Procedure

MOBIwerk hanteert een gedegen selectieprocedure. Kandidaten mogen eerst tijdens een intake-gesprek uitleggen waarom ze interesse hebben in de bepaalde functie. “We willen weten of mogelijke nieuwe medewerkers zich ervan bewust zijn wat de functie met zich meebrengt”, legt vestigingsmanager Paul Jochem uit. “Daarna moet de kandidaat verschillende testen afleggen om in samenwerking met een psycholoog vast te stellen of hij of zij geschikt is voor de baan.”

Belangrijk onderdeel vindt Van Heugten dat de medewerkers ook bij de opdrachtgever zelf gaan kijken. “Er moet een klik bestaan tussen de medewerker en de opdrachtgever.” Pas wanneer een kandidaat voldoet aan al die eisen, moet hij of zij aan de slag met het praktijk- en theorie-examen en de aanvullende vakinhoudelijke opleiding. Dat is bij MOBIwerk dus een van de laatste stappen.

Niemandsland

De strenge procedure is onderdeel van de persoonlijke aanpak die typerend is voor het uitzendbureau MOBIwerk. “MOBIwerkers worden niet gezien als een nummer, maar als een persoon”, vertelt Van Heugten. “Uitzendkrachten vallen vaak bij de opdrachtgever in een niemandsland. Vaak is er weinig begeleiding. Maar niet bij ons; bij ons horen ze erbij.”

Het gevoel er bij te horen zorgt voor betrokkenheid en stabiliteit. En dat vertaalt zich ook in een prettige medewerker voor vervoerders. “We hebben een platte organisatie” zo vertelt Van Heugten verder, “en gedragen ons ook zo naar de medewerkers. Dit zorgt voor weinig verzuim. Onze medewerkers zijn goed voorbereid en weten bij wie ze terecht kunnen.”

Nederlandse vervoerders

MOBIwerk is in 2011 opgericht en heeft nu acht man personeel. In eerste instantie kreeg het bedrijf vooral regionale opdrachten. Maar het gebied breidt zich inmiddels steeds verder uit. “Het is de ambitie van MOBIwerk om binnen vijf jaar volledig landelijk te opereren”, aldus Jochem.

[partner id=mobiwerk]

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.