Treinpersoneel van Arriva bereid te staken voor betere cao

Machinisten en conducteurs van Arriva hebben dinsdagavond het eindbod voor de nieuwe cao van de regionale spoorvervoerders Arriva en Syntus massaal afgewezen. Dit deden zij tijdens de ledenraadplegingen van vakbond VVMC, de vakbond voor rijdend personeel, in Groningen en Leeuwarden. Het treinpersoneel van Arriva dreigt het werk neer te leggen om een betere cao af te dwingen. 

De VVMC had al verwacht dat de leden het eindbod zouden afwijzen. “De geluiden vandaag waren duidelijk: wat er nu ligt is zwaar onvoldoende en er moet verder geknokt worden voor betere arbeidsvoorwaarden”, aldus vakbondsbestuurder Wim Eilert. Overigens wil de vakbond pas een besluit nemen over mogelijke werkonderbrekingen, nadat ook in andere regio’s ledenraadplegingen zijn gehouden.

Ultimatieve brief

Omdat de werkgevers eerder niet in leken te gaan op de verbeteringen die de vakbonden eisten, stuurden de bonden samen een ultimatieve brief aan Arriva. Daarmee wilden ze verder onderhandelen. In deze brief waren enkele vereisen opgenomen waaraan de nieuwe cao zou moeten voldoen, maar volgens de vakbond is hier in het definitieve bod nauwelijks rekening mee gehouden. Volgens de VVMC vroegen veel leden zich af wat er van die brief is overgebleven in dit bod.

De vakbond vindt bovendien dat er voor de cao Multimodaal veel te veel is gekeken naar de cao OV. Eilert: “Twee weken geleden was er al woede over het feit dat men weer de oren liet hangen naar het resultaat aan de OV tafel. Nu moeten we constateren dat het resultaat voor deze cao nog slechter is dan dat van de OV tafel.”

Cao NS-personeel

De VVMC wil dat de regionale spoorvervoerders een serieuze stap zetten richting de cao die geldt voor machinisten en conducteurs bij NS. Zij krijgen namelijk 250 tot 300 euro meer. Het cao-bod dat nu op tafel ligt, lijkt echter meer op de bus-cao.

De vakbondsbestuurder zegt dat al meerdere medewerkers bij Arriva-directeur Anne Hettinga hebben aangegeven dat ze ontevreden zijn over dit bod en waarschuwt dat een goede cao in het regionale spoorvervoer van belang is. “Onvrede onder het personeel is aan het groeien. Niet voor niets stappen er regelmatig medewerkers over naar een andere vervoerder.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.