Arriva, bus, VDL

CNV: Arriva gedraagt zich niet als een sociale werkgever

Vakbond CNV veegt vervoerder Arriva de mantel uit over de gebrekkige ontslagvergoedingen die de vervoerder wil bieden aan de huidige medewerkers van Veolia die waarschijnlijk hun baan kwijtraken als de concessie overgaat naar Arriva. Arriva zou niet meer vergoeding willen bieden dan de wettelijk minimumnormen. Volgens vakbond CNV Vakmensen houdt Arriva zich hier niet de afspraak om het sociaal plan-Brabant ook aan te houden voor het personeel in Limburg.

In december van dit jaar wordt de OV-concessie in Limburg overgenomen door Arriva. Dit houdt in dat het directe personeel een nieuwe werkgever krijgt, maar ook dat sommige indirecte medewerkers waarschijnlijk niet meer op de loonlijst komen te staan. Daarom onderhandelen de vakbond en de toekomstige vervoerder nu over een sociaal plan waarin de overgang naar de nieuwe concessie voor indirect personeel wordt geregeld.

Acht weken geleden zou Arriva hebben gezegd dat de uitgangspunten uit het sociaal plan dat in 2014 voor de concessie in Brabant was opgesteld, ook leidend waren in Limburg. “Maar Arriva lijkt dit anders te hebben opgepakt dan wij”, aldus Jean-Marie Severijns, bestuurder bij CNV Vakmensen.

Afspraak

Volgens CNV Vakmensen biedt Arriva nu louter wat wettelijk gezien minimaal geboden moet worden. Bovendien verwees de vervoerder tijdens het overleg van afgelopen maandag steeds terug naar de wet- en regelgeving. Maar volgens Severijns moet een sociaal plan de wettelijke eisen aanvullen. “Alle extra’s worden nu grotendeels weggepoetst. Het lijkt erop alsof Arriva de concessie wil verdienen over de rug van het personeel en daarover zijn wij meer dan ontstemd.”

Volgens Severijns blijft er van de vergoeding die in Brabant was afgesproken nu nog maar 40 procent over. “Een modale werknemer die een salaris van 4000 euro bruto per maand verdient, krijgt van Arriva nu een transitievergoeding van 41.333 euro bruto. In Brabant zou deze persoon een transitievergoeding van 100.000 euro hebben gekregen.”

Severijns: “Die transitievergoeding is er voor de ontwikkeling van mensen naar een andere baan en alle overige inspanning die daarvoor wordt geleverd. Los daarvan hebben mensen recht op een vergoeding voor het feit dat ze hun baan verliezen. Bovendien is het ons uitgangspunt dat een werkgever zich aan de afspraak moet houden. We mogen toch van een werkgever verwachten dat hij zich als sociaal werkgever gedraagt?”

Medewerkers

Dit sociaal plan zal waarschijnlijk gelden voor 20 tot 30 medewerkers van Veolia. Er werken nu ongeveer duizend medewerkers bij Veolia en het directe personeel wordt overgenomen. Verder werken er circa 140 mensen als indirect personeel, waarvan er dus hoogstwaarschijnlijk 20 tot 30 hun baan kwijtraken.

Er vindt volgende week opnieuw overleg plaats waarin CNV Vakmensen het uitgangspunt van de vakbond gaat proberen duidelijk te maken aan de vervoerder. De vakbond hoopt dan van Arriva niet opnieuw nul op het rekest te krijgen. “Arriva toont zich zo niet echt een betrouwbare werkgever.” Arriva wil inhoudelijk niet reageren zolang de gesprekken nog lopen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CNV: Arriva gedraagt zich niet als een sociale werkgever | OVPro.nl
Arriva, bus, VDL

CNV: Arriva gedraagt zich niet als een sociale werkgever

Vakbond CNV veegt vervoerder Arriva de mantel uit over de gebrekkige ontslagvergoedingen die de vervoerder wil bieden aan de huidige medewerkers van Veolia die waarschijnlijk hun baan kwijtraken als de concessie overgaat naar Arriva. Arriva zou niet meer vergoeding willen bieden dan de wettelijk minimumnormen. Volgens vakbond CNV Vakmensen houdt Arriva zich hier niet de afspraak om het sociaal plan-Brabant ook aan te houden voor het personeel in Limburg.

In december van dit jaar wordt de OV-concessie in Limburg overgenomen door Arriva. Dit houdt in dat het directe personeel een nieuwe werkgever krijgt, maar ook dat sommige indirecte medewerkers waarschijnlijk niet meer op de loonlijst komen te staan. Daarom onderhandelen de vakbond en de toekomstige vervoerder nu over een sociaal plan waarin de overgang naar de nieuwe concessie voor indirect personeel wordt geregeld.

Acht weken geleden zou Arriva hebben gezegd dat de uitgangspunten uit het sociaal plan dat in 2014 voor de concessie in Brabant was opgesteld, ook leidend waren in Limburg. “Maar Arriva lijkt dit anders te hebben opgepakt dan wij”, aldus Jean-Marie Severijns, bestuurder bij CNV Vakmensen.

Afspraak

Volgens CNV Vakmensen biedt Arriva nu louter wat wettelijk gezien minimaal geboden moet worden. Bovendien verwees de vervoerder tijdens het overleg van afgelopen maandag steeds terug naar de wet- en regelgeving. Maar volgens Severijns moet een sociaal plan de wettelijke eisen aanvullen. “Alle extra’s worden nu grotendeels weggepoetst. Het lijkt erop alsof Arriva de concessie wil verdienen over de rug van het personeel en daarover zijn wij meer dan ontstemd.”

Volgens Severijns blijft er van de vergoeding die in Brabant was afgesproken nu nog maar 40 procent over. “Een modale werknemer die een salaris van 4000 euro bruto per maand verdient, krijgt van Arriva nu een transitievergoeding van 41.333 euro bruto. In Brabant zou deze persoon een transitievergoeding van 100.000 euro hebben gekregen.”

Severijns: “Die transitievergoeding is er voor de ontwikkeling van mensen naar een andere baan en alle overige inspanning die daarvoor wordt geleverd. Los daarvan hebben mensen recht op een vergoeding voor het feit dat ze hun baan verliezen. Bovendien is het ons uitgangspunt dat een werkgever zich aan de afspraak moet houden. We mogen toch van een werkgever verwachten dat hij zich als sociaal werkgever gedraagt?”

Medewerkers

Dit sociaal plan zal waarschijnlijk gelden voor 20 tot 30 medewerkers van Veolia. Er werken nu ongeveer duizend medewerkers bij Veolia en het directe personeel wordt overgenomen. Verder werken er circa 140 mensen als indirect personeel, waarvan er dus hoogstwaarschijnlijk 20 tot 30 hun baan kwijtraken.

Er vindt volgende week opnieuw overleg plaats waarin CNV Vakmensen het uitgangspunt van de vakbond gaat proberen duidelijk te maken aan de vervoerder. De vakbond hoopt dan van Arriva niet opnieuw nul op het rekest te krijgen. “Arriva toont zich zo niet echt een betrouwbare werkgever.” Arriva wil inhoudelijk niet reageren zolang de gesprekken nog lopen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.