Beveiliger, NS, OV, sociale veiligheid

Vakbond wil universele veiligheidsafspraken voor hele OV-sector

Het wordt hoog tijd dat er een universele standaard wordt gecreëerd voor afspraken op het gebied van sociale veiligheid in de OV-sector. Hiermee kan worden voorkomen dat vervoerders elkaar op dit punt in een aanbesteding beconcurreren. Bovendien zijn de veiligheidsafspraken met de OV-medewerkers door het ontbreken van algemene afspraken niet automatisch gewaarborgd bij een concessiewisseling.

Dit meent vakbond CNV Vakmensen, nadat de vakbond recentelijk bij overleg over de overname van personeel bij twee concessiewisselingen merkte dat de nieuwe vervoerders niet onmiddellijk bereid bleken de gemaakte veiligheidsafspraken over te nemen. Dit speelt bij de nieuwe concessies in de provincie Limburg en op het traject Zwolle-Kampen-Enschede.

Wetgeving

In deze concessies wordt personeel van NS en Veolia overgenomen door Arriva en Syntus. Een nieuwe vervoerder is weliswaar juridisch verplicht om het directe personeel over te nemen, maar hij hoeft daarbij niet alle afspraken over te nemen. “Veiligheid blijkt keer op keer een kostenpost waarop vervoersbedrijven elkaar kunnen beconcurreren”, aldus Sanne van der Meulen, bestuurder bij CNV Vakmensen. “Wij maken ons hier grote zorgen over.”

CNV vindt het onacceptabel dat de afspraken over sociale veiligheid nu lijken af te hangen van het desbetreffende bedrijf dat in die concessie het vervoer regelt. “Met NS hebben we bijvoorbeeld harde afspraken gemaakt over de inzet van een tweede conducteur op late treinen”, legt Van der Meulen uit. “Maar bij een concessiewisseling ben je die afspraken zomaar weer kwijt en zo blijft het dweilen met de kraan open. Dat is een slechte zaak.”

Universele veiligheidsmaatregelen

De oplossing hiervoor ziet de vakbond in de ontwikkeling van universele veiligheidsmaatregelen voor alle vervoerders. Van der Meulen: “We willen samen met overheden en vervoerders toewerken naar universele veiligheidsmaatregelen voor alle vervoerders op bussen, treinen en trams: een basisnorm, waar alle partijen zich al bij voorbaat aan verbinden.”

Juist nu is de nood hiervoor hoog, zo meent de vakbond. Met name het busvervoer heeft te kampen met overvallen, vandalisme en gewelddadige incidenten. “Het is een wonder dat er geen gewonden zijn gevallen. Het maakt ons boos, ook omdat we na dit soort incidenten altijd weer een discussie hebben met overheid en vervoerder over welke maatregelen we moeten nemen. Het hele onderwerp zou bij concessies geen onderdeel meer moeten zijn van het bestek.”

Op 13 september debatteert de Tweede Kamer over sociale veiligheid in het openbaar vervoer en CNV Vakmensen hoopt dat regionale overheden en vervoersbedrijven gezamenlijk hun verantwoordelijkheid pakken.

BusVision, banner

Wil je meer weten over sociale veiligheid in het openbaar vervoer? Vakbond FNV zal op BusVision 2016 hierover een workshop geven en vragen van geïnteresseerden beantwoorden. Registreer je hier: http://www.busvision.nl/

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.