Service en veiligheid medewerkers, NS beveiligers, station

D66: vervoerders moeten informatie delen over geweld in het OV

Alle vervoerders in Nederland moeten informatie over geweldsincidenten met elkaar en met de politie delen in één systeem, zodat die informatie geanalyseerd kan worden. Dit wil Tweede Kamerlid Salima Belhaj van de D66. Door alle vervoerders hetzelfde systeem te laten gebruiken, kan gemakkelijker in kaart gebracht worden wat risicolijnen, risicotijden en risicoplaatsen zijn en kan de politie beter ingezet worden.

Hiervoor bestaat zelfs al een systeem, waarvan enkele regionale vervoerders nu al gebruikmaken. Dit TRIAS-systeem kost 200.000 euro per jaar. De provincies Gelderland, Overijssel, Utrecht en Flevoland financieren dit nu samen voor enkele streekvervoerders. Het Tweede Kamerlid wil dat ook de stadsvervoerders en de NS dit systeem gaan gebruiken. “Met een relatief kleine investering kunnen we een hoop ellende voor reizigers, buschauffeurs en conducteurs voorkomen”, aldus Belhaj.

Aantal incidenten

Het Tweede Kamerlid is van mening dat er een meer succesvolle integrale aanpak ontwikkeld kan worden op het moment dat alle Nederlandse vervoerders in hetzelfde systeem informatie over geweld en agressie delen met elkaar en met de politie. Die informatie kan geanonimiseerd gebruikt worden om analyses te maken en zo kan zeer effectief worden bepaald waar de politie moet ingrijpen.

Belhaj: “Met een gerichte aanpak kun je voorkomen dat ruiten van bussen worden ingegooid of dat een chauffeur of conducteur het ziekenhuis ingeslagen wordt. Als we bijvoorbeeld weten dat om zes uur ’s avonds regelmatig incidenten zijn op station Zwolle, dan zorg je ervoor dat de politie daar klaarstaat. Het werkt preventief en raddraaiers worden aangepakt. D66 wil dat dit systeem in heel Nederland voor al het openbaar vervoer wordt ingevoerd.”

Geweld

Volgens de politieke partij is de nood nu hoog om actie te ondernemen om het aantal incidenten flink te reduceren. Vorig jaar heeft namelijk 10 procent van de conducteurs in Nederland meer dan 20 keer geweld meegemaakt. Dit kan een licht incident zijn, zoals uitschelden, maar ook ernstig fysiek geweld. “Het is opmerkelijk dat niet alle vervoerders, provincies en grote steden dit systeem gebruiken”, zegt Belhaj. “De staatssecretaris kan hier wat D66 betreft meteen mee aan de slag.”

In Engeland is onlangs gebleken dat het erg effectief is om incidenten te analyseren. In Liverpool is in 7 jaar tijd het aantal geweldsincidenten in het openbaar vervoer met 90 procent teruggedrongen door dergelijke analyses uit te voeren.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

D66: vervoerders moeten informatie delen over geweld in het OV | OVPro.nl
Service en veiligheid medewerkers, NS beveiligers, station

D66: vervoerders moeten informatie delen over geweld in het OV

Alle vervoerders in Nederland moeten informatie over geweldsincidenten met elkaar en met de politie delen in één systeem, zodat die informatie geanalyseerd kan worden. Dit wil Tweede Kamerlid Salima Belhaj van de D66. Door alle vervoerders hetzelfde systeem te laten gebruiken, kan gemakkelijker in kaart gebracht worden wat risicolijnen, risicotijden en risicoplaatsen zijn en kan de politie beter ingezet worden.

Hiervoor bestaat zelfs al een systeem, waarvan enkele regionale vervoerders nu al gebruikmaken. Dit TRIAS-systeem kost 200.000 euro per jaar. De provincies Gelderland, Overijssel, Utrecht en Flevoland financieren dit nu samen voor enkele streekvervoerders. Het Tweede Kamerlid wil dat ook de stadsvervoerders en de NS dit systeem gaan gebruiken. “Met een relatief kleine investering kunnen we een hoop ellende voor reizigers, buschauffeurs en conducteurs voorkomen”, aldus Belhaj.

Aantal incidenten

Het Tweede Kamerlid is van mening dat er een meer succesvolle integrale aanpak ontwikkeld kan worden op het moment dat alle Nederlandse vervoerders in hetzelfde systeem informatie over geweld en agressie delen met elkaar en met de politie. Die informatie kan geanonimiseerd gebruikt worden om analyses te maken en zo kan zeer effectief worden bepaald waar de politie moet ingrijpen.

Belhaj: “Met een gerichte aanpak kun je voorkomen dat ruiten van bussen worden ingegooid of dat een chauffeur of conducteur het ziekenhuis ingeslagen wordt. Als we bijvoorbeeld weten dat om zes uur ’s avonds regelmatig incidenten zijn op station Zwolle, dan zorg je ervoor dat de politie daar klaarstaat. Het werkt preventief en raddraaiers worden aangepakt. D66 wil dat dit systeem in heel Nederland voor al het openbaar vervoer wordt ingevoerd.”

Geweld

Volgens de politieke partij is de nood nu hoog om actie te ondernemen om het aantal incidenten flink te reduceren. Vorig jaar heeft namelijk 10 procent van de conducteurs in Nederland meer dan 20 keer geweld meegemaakt. Dit kan een licht incident zijn, zoals uitschelden, maar ook ernstig fysiek geweld. “Het is opmerkelijk dat niet alle vervoerders, provincies en grote steden dit systeem gebruiken”, zegt Belhaj. “De staatssecretaris kan hier wat D66 betreft meteen mee aan de slag.”

In Engeland is onlangs gebleken dat het erg effectief is om incidenten te analyseren. In Liverpool is in 7 jaar tijd het aantal geweldsincidenten in het openbaar vervoer met 90 procent teruggedrongen door dergelijke analyses uit te voeren.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.