Conducteur, NS, trein

Minder controles in NS-treinen door actie van FNV Spoor

Gepubliceerd op 26-09-2016 om 09:44

Verschillende conducteurs van NS controleerden maandag geen kaartjes en verzamelden steunbetuigingen voor hun strijd om het behoud van de tweede conducteur op de dubbeldekstrein DDZ6. Deze actie van vakbond FNV Spoor werd gehouden van 04.00 ’s ochtends tot 15.00 uur ’s middags. NS wil niet terugkomen op het besluit om de tweede conducteur te schrappen in deze 20 dubbeldekstreinen.

NS waarschuwde de reizigers maandag om alsnog een kaartje te kopen, omdat het niet zeker is op welke trajecten geen controles worden uitgevoerd. Reizigers lopen daarom altijd het risico om een boete te krijgen. FNV Spoor heeft alle conducteurs van NS in heel Nederland opgeroepen om mee te doen aan de actie. “We moeten samen laten zien dat de NS een verkeerd besluit heeft genomen”, aldus Andries van den Berg van FNV Spoor.

Ultimatum

Deze actie werd gevoerd nadat de vakbond een ultimatum stelde dat afgelopen vrijdag om 16.00 uur verliep. De NS heeft FNV Spoor in een reactie laten weten niet op het ultimatum in te willen gaan. NS heeft dit besluit genomen vanwege een flexibelere inzet van de dubbeldekstreinen, maar de vakbond vindt dit alsnog een onverantwoord besluit. “NS accepteert blijkbaar de verminderde sociale veiligheid, minder controle op zwartrijders en extra fysieke belasting voor de conducteurs”, vertelt Van den Berg.

De vakbond legt uit dat NS ervoor koos om de tweede hoofdconducteur met ingang van de nieuwe dienstregeling van 2007 ‘tijdelijk’ van de VIRM6-treinen te halen. Zo moest een tekort van 244 hoofdconducteurs in de dienstregeling opgelost worden. “Dat tijdelijke wil de directie nu blijkbaar definitief invoeren door de bezetting op de DDZ6 daarmee in lijn te brengen”, aldus de vakbond.

Sociale veiligheid

NS zegt met dit besluit niet te tornen aan de afspraken die gemaakt zijn op het gebied van sociale veiligheid, maar de vakbond vreest hier wel degelijk voor. Het zou namelijk moeilijker worden om zwartrijders aan te pakken. Bovendien zou dit besluit niet aan de orde zijn gekomen tijdens gesprekken die FNV en NS dit voorjaar voerden.

Destijds werd afgesproken dat er 140 extra hoofdconducteurs in het tweede kwartaal van 2017 in zouden stromen, zo meldt de vakbond. “Dit was nodig om een dubbele bezetting op uitgaansavonden na 22.00 uur mogelijk te maken en zo de sociale veiligheid op de trein te garanderen. Blijkbaar wordt dat proces nu gedeeltelijk ingevuld met de 65 FTE die bespaard wordt door het schrappen van de tweede hoofdconducteur van de DDZ6.”

BusVision, banner

FNV geeft op BusVision 2016 een workshop over sociale veiligheid in het openbaar busvervoer. 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.