Arriva, trein, Limburg

Arriva en vakbond twisten over overgang personeel Limburg

Gepubliceerd op 27-09-2016 om 09:59

Vervoerder Arriva en vakbond CNV Vakmensen worstelen over de arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers die met ingang van de nieuwe concessie in Limburg in december overgaan van Veolia naar Arriva. Volgens de vakbond weigert de nieuwe vervoerder verder te praten over enkele essentiële punten die van belang zijn voor de medewerkers. Arriva herkent zich niet in dit commentaar en zegt dat in de afgelopen overleggen alle belangrijke afspraken betreffende de overgang van het personeel en de collectieve materiële arbeidsvoorwaarden zijn besproken en dat hiervoor ook overgangsafspraken zijn gemaakt. 

Afgelopen vrijdag vond het vijfde overleg plaats voor de artikel 40-overleggen, waarin wordt gesproken over de arbeidsvoorwaarden van circa 1000 directe en indirecte medewerkers die nu nog bij Veolia werken. Voor de indirecte medewerkers die uiteindelijk hun baan zullen verliezen, is Arriva momenteel nog bezig met het opstellen van een sociaal plan en daar volgt ook nog een overleg met de vakbond over.

Maar volgens vakbond CNV gedraagt Arriva zich ook voor de directe medewerkers niet als een goede werkgever. “Er staan nog ongeveer vijftien punten open waar wij graag nog verder over zouden overleggen, maar volgens Arriva is het artikel 40-overleg klaar”, vertelt Jean-Marie Severijns van vakbond CNV. “Dat is arrogantie ten top.”

Onduidelijkheid

De vervoerder benadrukt te begrijpen dat er onzekerheid bestaat bij de medewerkers, omdat elke concessiewisseling nu eenmaal een grote verandering met zich meebrengt. “Wij willen daar zo goed als nu mogelijk op inspelen door op al deze manieren van communiceren daar zelf en rechtstreeks met de medewerkers over in contact te zijn”, aldus Arriva.

De vakbond zou liever zien dat Arriva de overleggen met de vakbond doorzet. “Een deel van de arbeidsvoorwaarden dreigt te verdampen”, aldus Severijns. CNV verwijst naar onduidelijkheid over het bestaan van stewards of toezichthouders op treinen en bussen, de collectiviteitskorting bij VGZ, het verzoek van de nieuwe vervoerder over een ‘flexibele inzet’ van buschauffeurs en afspraken over de sociale veiligheid die Arriva niet wil maken. Ook zouden er in Noord-Brabant al vacatures worden vervuld terwijl de invulling in Limburg nog niet klaar is.

Aanvullende afspraken

Lang niet al deze afspraken behoren tot de afspraken die gemaakt moeten worden tijdens een artikel 40-overleg en daarom is Arriva in principe niet verplicht om deze zaken nu te bespreken. CNV stelt echter geen definitief antwoord nodig te hebben van Arriva, zolang er maar wel nog gepraat kan worden over deze onderwerpen. Volgens de vakbond is de vervoerder hier echter niet toe bereid. “Medewerkers krijgen geen duidelijkheid en dit leidt tot heel veel onrust”, legt Severijns uit.

Bovendien wil de vakbond in ieder geval de context van deze afspraken duidelijk hebben. “De afgevaardigden van Arriva hebben eenzijdig besloten dat ze klaar zijn met de overleggen, omdat ze niet langer over de punten wilden doorpraten. Dit heb ik in al mijn jaren bij de vakbond nog nooit meegemaakt, normaal besluit je samen dat de overleggen klaar zijn.” Arriva spreekt dit tegen. “We blijven met de vakbonden in gesprek en uiteraard staan wij, zoals gebruikelijk bij grote implementaties, ook de komende periode open voor vragen van medewerkers of vakbonden.”

Cao OV

CNV is verder teleurgesteld dat Arriva niet in gesprek wil over de cao in Limburg. Ook hier moet Severijns erkennen dat hier per definitie over hoeft worden gesproken tijdens een overleg over artikel 40. De Limburgse harmonisatie-cao loopt op 31 oktober 2017 af en Arriva wil niet voor maart volgend jaar hierover praten.

De vakbond zegt zelf sterk het gevoel te krijgen dat die cao niet verlengd gaat worden. “Dat voel je gewoon aan”, aldus Severijns. “De euro blijkt echt leading bij Arriva.” De vakbond twijfelt er daarom sterk aan of er überhaupt wel een getekend convenant zal komen. “De houding van Arriva met betrekking tot zaken die het personeel van belang vindt, laat zeer wensen over.”

Oplossing

De vakbond is van plan intern alle punten die ze nog willen bespreken met Arriva op papier te gaan zetten en besluit dan welke vervolgstappen ze gaat nemen. CNV zegt zelfs te overwegen om naar de gedeputeerde te stappen. Ook Arriva gaat de komende 2 tot 3 weken alle afspraken op schrift vaststellen en dit document wordt daarna met de vakbonden afgestemd.

Arriva gaat hierna zelf deze afspraken ook toelichten aan alle toekomstige Arriva medewerkers in Limburg. “Wij zetten ons momenteel meer dan 100 procent in om de concessie Limburg goed en tijdig te implementeren”, aldus de nieuwe vervoerder in Limburg. “We begrijpen de gevoelens van medewerkers en vakbonden tijdens dit traject en wij proberen op diverse manieren met onze toekomstige collega’s te communiceren om zo bereikbaar te zijn voor eventuele vragen.”

Inge Jacobs

Lees ook: CNV: Arriva gedraagt zich niet als een sociale werkgever

BusVision, banner

Vakbond FNV zal tijdens BusVision spreken en daar praten over het belang van sociale veiligheid en het stappenplan, waarmee volgens de vakbond een zo goed mogelijke sociale veiligheid in het OV georganiseerd kan worden. 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.