NS wijkt niet af van koers ondanks eisen vakbond

NS-trein bij molen (foto: NS)
De Molens in de Tweemanspolder met op de achtergrond een NS-trein, type VIRM. Foto Photo Republic / Marco De Swart

FNV Spoor dreigt met acties nu NS formeel heeft laten weten niet in te gaan op de eisen van de vakbond. De FNV wil dat NS stopt met de omvorming van het bedrijf en toch weer mee gaat dingen op regionale concessies. Verder mogen de winkels niet verkocht worden en dient er gestopt te worden met het centraliseren van het bedrijf. De vierde eis betreft de inzet van twee hoofdconducteurs op alle dubbeldekkers. Maar NS lijkt niet van plan die eisen op te volgen. 

Die eerste drie eisen zijn bepaald in de nieuwe strategie van NS. Die strategie volgde na forse kritiek van de Nederlandse overheid op de vervoerder. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën gelastte NS een nieuwe strategie te ontwikkelen, naar aanleiding van de onregelmatigheden tijdens de aanbesteding in Limburg en het Fyra-debacle. Volgens hem had NS teveel neventaken en zou NS moeten overwegen om deze neventaken af te stoten. Bovendien zouden andere, private vervoerders verdrukt worden in de markt door de monopoliepositie van NS.

Voorultimatum

De vakbond vindt echter dat de directie van NS het bedrijf in de uitverkoop zet door de door politiek gewenste maatregelen door te voeren. Bovendien wordt gevreesd voor slechtere arbeidsvoorwaarden voor het personeel als de huidige koers wordt vervolgd. Vakbonden spreken onder andere over verlies van werkgelegenheid, verslechtering van arbeidsomstandigheden, verslechtering van sociale veiligheid en verlies van mobiliteit.

Vandaar dat FNV Spoor een voorultimatum heeft gesteld dat eigenlijk 7 april afliep. Maar NS heeft die deadline laten verstrijken en heeft nu formeel laten weten niet in te gaan op de gestelde eisen. “De kaderleden van FNV Spoor gaan nu – samen met jullie en de bestuurders – acties voorbereiden. Volgende week stellen wij NS een formeel ultimatum, waarin wij nogmaals dezelfde eisen aan NS stellen. Als NS voet bij stuk houdt en dus niet aan jullie eisen voldoet, roepen wij alle FNV Spoor-leden op om zich aan te sluiten bij acties.”

Marktwerking

De vakbond maakt zich al circa 1,5 jaar lang zorgen over de nieuwe koers die NS voor zichzelf heeft uitgestippeld, waarmee er in de ogen van de FNV meer ruimte komt voor marktwerking op het spoor. De vakbond heeft al meerdere malen gewaarschuwd dat Deutsche Bahn of Keolis hier het spoor over zouden kunnen nemen als er geen actie wordt genomen. De vakbond staat overigens niet alleen in de onvrede over de strategie; de Centrale Ondernemingsraad van NS liet onlangs ook weten niet achter de koers van NS te staan.

Wat voor de COR een rol speelde was de beslissing om niet langer mee te dingen naar de concessie Groningen-Friesland. Vorig jaar sprak NS steeds de hoop uit na 2019 weer te kunnen meedingen naar regionale concessies en de concessie voor het treinvervoer in Groningen-Friesland gaat pas na 2019 van start. Maar toch heeft de vervoerder nu laten weten niet mee te dingen naar deze noordelijke concessie, waarvoor al voor 2019 een bod ingediend moet worden.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.