Beveiliger, NS, OV, sociale veiligheid

NS-conducteurs circa 4 keer per jaar geconfronteerd met geweld

Conducteurs die ooit een incident hebben meegemaakt, ervaren het veiligheidsniveau in de treinen en op het station beduidend lager dan conducteurs die niet met met geweld geconfronteerd zijn tijdens het werk. Bovendien verwacht bijna tweederde dit jaar een incident te ervaren en voelen NS-medewerkers zich ’s avonds minder veilig dan overdag. Dit blijkt uit een onderzoek van NS naar het veiligheidsgevoel van conducteurs en reizigers. 

Voor dit onderzoek werden 104 hoofdconducteurs en 1667 ‘live’ ondervraagd over hun oordeel betreffende veiligheid. Ook is er een internet-onderzoek gedaan, waaraan 1201 conducteurs en 1462 reizigers deelnamen. De conducteurs die persoonlijk zijn ondervraagd, oordelen positiever over de veiligheid in het openbaar vervoer dan de medewerkers die op internet hun oordeel mochten vellen, namelijk met een 7,2 in vergelijking met een 6,7.

Aantal incidenten

Conducteurs worden circa 4 keer per jaar geconfronteerd te worden met een incident. Daarbij gaat het in het overgrote deel om ‘bedreiging’. Dit beïnvloedt de gevoelens van het personeel over de veiligheid van hun werkzaamheden, want medewerkers die ooit een incident hebben meegemaakt voelen zich vaak minder veilig dan hun collega’s. Van de conducteurs die live zijn ondervraagd oordelen de conducteurs die geen incident hebben meegemaakt de veiligheid van hun werk met een 7,6. De slachtoffers van een incident geven een 6,7.

Dit verschil is nog hoger bij de respondenten van het internet-onderzoek. Daar geven de ondervraagden respectievelijk een 7,4 en een 6,2 aan de veiligheid tijdens het werk. Bovendien verwacht dus 61 procent van de conducteurs het komende jaar geconfronteerd te worden met een incident. Daarvan wordt de kans op een bedreiging het hoogst geacht, namelijk 56 procent.

In 2016 registreerde NS 690 meldingen van agressie tegen NS-medewerkers, tegenover 642 incidenten een jaar eerder. 310 keer betrof dit een melding van trekken of duwen. Het aantal incidenten waarbij NS-medewerkers letsel opliep daalde van 211 in 2015 naar 188 in 2016. De spoorvervoerder blijft personeel oproepen om ieder incident te melden.

Avonduren

De conducteurs voelen zich het meest onveilig in de avonduren. Het verschil tussen het veiligheidsgevoel overdag en ’s avonds is fors. Op het station wordt de veiligheid door de conducteurs op internet na 22 uur ’s avonds met een 5,5 beoordeeld tegenover een 7,1 overdag. In de trein komt het cijfer uit op een 5,4 in de avonduren tegenover een 6,9.  Daarom gaat NS de al genomen maatregelen uitbreiden met een extra inzet van flexibele Veiligheid & Service teams en dubbele bemensing na 22 uur op treinen op donderdag, vrijdag en zaterdag. Dit moet uiterlijk 12 juni effectief zijn. NS wil dan in september en oktober weer een nieuwe meting uitvoeren om de resultaten van de maatregelen te meten.

FNV Spoor is opgetogen over de aanstelling van een extra conducteur op treinen die rijden op donderdag, vrijdag en zaterdag na 22.00 uur. “De maatregel is hard nodig en FNV Spoor heeft zich er vol voor ingezet”, aldus de vakbond. “De zogenoemde nulmeting die NS nu heeft gepubliceerd, toont opnieuw aan dat veel conducteurs zich ’s avonds na 22.00 uur onveilig voelen. Ook zijn er nog steeds teveel incidenten.” FNV wil goed in de gaten houden of deze maatregelen het gewenste effect heeft. “In het najaar volgt een nieuwe meting. Op basis daarvan kijkt FNV Spoor samen met NS en andere vakbonden naar vervolgstappen. Mogelijk betekent dat ook een tweede conducteur na 22.00 uur op de andere dagen van de week.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS-conducteurs circa 4 keer per jaar geconfronteerd met geweld | OVPro.nl
Beveiliger, NS, OV, sociale veiligheid

NS-conducteurs circa 4 keer per jaar geconfronteerd met geweld

Conducteurs die ooit een incident hebben meegemaakt, ervaren het veiligheidsniveau in de treinen en op het station beduidend lager dan conducteurs die niet met met geweld geconfronteerd zijn tijdens het werk. Bovendien verwacht bijna tweederde dit jaar een incident te ervaren en voelen NS-medewerkers zich ’s avonds minder veilig dan overdag. Dit blijkt uit een onderzoek van NS naar het veiligheidsgevoel van conducteurs en reizigers. 

Voor dit onderzoek werden 104 hoofdconducteurs en 1667 ‘live’ ondervraagd over hun oordeel betreffende veiligheid. Ook is er een internet-onderzoek gedaan, waaraan 1201 conducteurs en 1462 reizigers deelnamen. De conducteurs die persoonlijk zijn ondervraagd, oordelen positiever over de veiligheid in het openbaar vervoer dan de medewerkers die op internet hun oordeel mochten vellen, namelijk met een 7,2 in vergelijking met een 6,7.

Aantal incidenten

Conducteurs worden circa 4 keer per jaar geconfronteerd te worden met een incident. Daarbij gaat het in het overgrote deel om ‘bedreiging’. Dit beïnvloedt de gevoelens van het personeel over de veiligheid van hun werkzaamheden, want medewerkers die ooit een incident hebben meegemaakt voelen zich vaak minder veilig dan hun collega’s. Van de conducteurs die live zijn ondervraagd oordelen de conducteurs die geen incident hebben meegemaakt de veiligheid van hun werk met een 7,6. De slachtoffers van een incident geven een 6,7.

Dit verschil is nog hoger bij de respondenten van het internet-onderzoek. Daar geven de ondervraagden respectievelijk een 7,4 en een 6,2 aan de veiligheid tijdens het werk. Bovendien verwacht dus 61 procent van de conducteurs het komende jaar geconfronteerd te worden met een incident. Daarvan wordt de kans op een bedreiging het hoogst geacht, namelijk 56 procent.

In 2016 registreerde NS 690 meldingen van agressie tegen NS-medewerkers, tegenover 642 incidenten een jaar eerder. 310 keer betrof dit een melding van trekken of duwen. Het aantal incidenten waarbij NS-medewerkers letsel opliep daalde van 211 in 2015 naar 188 in 2016. De spoorvervoerder blijft personeel oproepen om ieder incident te melden.

Avonduren

De conducteurs voelen zich het meest onveilig in de avonduren. Het verschil tussen het veiligheidsgevoel overdag en ’s avonds is fors. Op het station wordt de veiligheid door de conducteurs op internet na 22 uur ’s avonds met een 5,5 beoordeeld tegenover een 7,1 overdag. In de trein komt het cijfer uit op een 5,4 in de avonduren tegenover een 6,9.  Daarom gaat NS de al genomen maatregelen uitbreiden met een extra inzet van flexibele Veiligheid & Service teams en dubbele bemensing na 22 uur op treinen op donderdag, vrijdag en zaterdag. Dit moet uiterlijk 12 juni effectief zijn. NS wil dan in september en oktober weer een nieuwe meting uitvoeren om de resultaten van de maatregelen te meten.

FNV Spoor is opgetogen over de aanstelling van een extra conducteur op treinen die rijden op donderdag, vrijdag en zaterdag na 22.00 uur. “De maatregel is hard nodig en FNV Spoor heeft zich er vol voor ingezet”, aldus de vakbond. “De zogenoemde nulmeting die NS nu heeft gepubliceerd, toont opnieuw aan dat veel conducteurs zich ’s avonds na 22.00 uur onveilig voelen. Ook zijn er nog steeds teveel incidenten.” FNV wil goed in de gaten houden of deze maatregelen het gewenste effect heeft. “In het najaar volgt een nieuwe meting. Op basis daarvan kijkt FNV Spoor samen met NS en andere vakbonden naar vervolgstappen. Mogelijk betekent dat ook een tweede conducteur na 22.00 uur op de andere dagen van de week.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.