Trein, Arriva, Vechtdallijnen

Arriva worstelt met personeelstekort op Vechtdallijnen

Arriva erkent op de Vechtdallijnen te kampen met een onderbezetting van de treinen door te weinig personeel. De vervoerder zegt aan circa vijftig nieuwe machinisten en stewards een vast dienstverband te kunnen aanbieden. Daarmee reageert de vervoerder op kritiek van spoorvakbond VVMC, die vorige week aan de bel trok nadat de vakbond klachten kreeg over een fors personeelstekort. Er werken nu ongeveer 475 mensen bij Arriva op de trein.

Wim Eilert, vakbondsbestuurder van de VVMC, liet vorige week weten dat de vakbond vragen had gesteld aan Arriva over het personeelstekort op de treinlijnen Emmen-Zwolle en Almelo-Hardenberg. Leden van de vakbond hadden laten weten dat op lang niet alle treinen een steward mee reisde en dat teammanagers soms fungeerden als machinist.

Sociale veiligheid

Dit vindt de vakbond een zorgwekkende ontwikkeling. “De onderbezetting en het niet stellen van diensten kan ook gevolgen hebben voor de sociale veiligheid op de trein voor zowel medewerkers als reizigers. Dit is niet acceptabel voor de VVMC”, aldus Eilert. Arriva-directeur Anne Hettinga ontkent in het Dagblad van het Noorden dat de veiligheid in de trein gevaar loopt, maar geeft toe dat er meer personeel nodig is.

Door meer machinisten aan te nemen, neemt dit namelijk wat van de druk weg op het huidige personeel. “Door nieuwe medewerkers in te zetten, krijgen andere machinisten meer rust”, aldus Hettinga. Omdat de vakbond zich zorgen maakt dat de veiligheid op de treinen is verminderd doordat stewards niet worden ingezet, reageert Hettinga dat er altijd rekening wordt gehouden met de risicomomenten voor incidenten. Hoewel niet op alle treinen een steward aanwezig is, is dat wel altijd het geval op de tijdstippen waarop te verwachten is dat er overlast kan ontstaan.

Personeelstekort

Hettinga: “Er is sprake van een krapte op de arbeidsmarkt, waar ook de andere vervoerders last van hebben. Het is van tijd tot tijd lastig om personeel aan te trekken, daar wringt het.” De directeur wil samen met de vakbonden gaan kijken naar manieren om extra mensen aan te trekken.

Arriva is zeker niet de enige vervoerder die worstelt met de instroom van nieuwe medewerkers, vooral door de vergrijzing van het huidige personeelsbestand. Bij veel vervoerders ligt de gemiddelde leeftijd van het rijdend personeel rond de 50, waardoor de meeste stads- en streekvervoerders momenteel op zoek zijn naar jongere buschauffeurs, treinmachinisten of tram- en metrobestuurders.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Arriva worstelt met personeelstekort op Vechtdallijnen”

Ret Friedhof|13.06.17|13:54

Bied mensen ook wat als ze voor je gaan werken, dan heb je kans dat er mensen willen gaan werken in het ov.
Ik werk inmiddels al 3 jaar als uitzendkracht, zonder enig zicht op vastigheid….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.