Staatssecretaris mocht VOG weigeren aan nieuwe hoofdconducteur NS

Staatssecretaris Klaas Dijkhoff van Veiligheid en Justitie heeft vorig jaar terecht geweigerd een Verklaring omtrent gedrag (VOG) te verlenen aan een man die bij NS aan de slag wilde als hoofdconducteur. Hij was namelijk enkele jaren eerder veroordeeld voor verboden wapenbezit en dit is niet verenigbaar met deze functie.

Dit heeft de Raad van State bepaald in hoger beroep. De man die graag als hoofdconducteur bij NS wilde werken, vond dat de staatssecretaris hem wel degelijk een VOG moest geven. Daarom maakte hij ook al bezwaar bij de staatssecretaris tegen diens besluit en tekende hij beroep aan bij de rechtbank.

Gevangenisstraf

De man had een Verklaring omtrent gedrag nodig om bij NS aan de slag te kunnen als hoofdconducteur. Uit de psychologische tests van NS bleek al dat hij zeer geschikt was voor de functie van hoofdconducteur én hij meldde dat NS hem graag terug wilde. Maar de staatssecretaris wees zijn aanvraag af. Volgens de rechtbank betekent het positief afleggen van de psychologische test van NS niet dat een afgifte van een VOG ook werkelijk gerechtvaardigd is.

De man werd zes jaar geleden veroordeeld tot een gevangenisstraf en dat delict is volgens Dijkhoff bij uitstek niet verenigbaar met een functie waarin de werknemer verantwoordelijk is voor het handhaven van de openbare orde en het vertegenwoordigen van openbaar gedrag. Tijdens het beroep bracht de man naar voren dat zijn gevangenisstraf lang geleden was en dat de straf niet dusdanig hoog was dat hij een risico vormt voor de samenleving. Maar de rechtbank was niet ontvankelijk voor die argumenten en meende dat de staatssecretaris in dit geval terecht het belang van de samenleving zwaarder heeft laten wegen dan het belang van de aanvrager van de VOG.

BOA

De staatssecretaris heeft zijn besluit genomen door te kijken of de man in de afgelopen tien jaar in aanmerking is gekomen met justitie. Die terugkijktermijn is gebaseerd op de termijn die normaal wordt aangehouden voor buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s). Tijdens de zaak werd aangedragen dat Dijkhoff onterecht tien jaar heeft teruggekeken, omdat de man niet aan de slag wilde als BOA, maar als hoofdconducteur.

De rechtbank was echter van mening dat het zogenaamde screeningsprofiel voor een BOA wel degelijk toepasbaar is op een hoofdconducteur, omdat hij soms de taken van een BOA moet uitvoeren. Het was om die reden niet van belang dat een hoofdconducteur uiterlijk maar 10 procent van zijn tijd bezig is met het uitschrijven van boetes. Wel verklaarde de staatssecretaris dat de man in de toekomst een nieuwe aanvraag kan doen en dat deze waarschijnlijk kansrijker is.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.