Bestuurdersstoel zelf instellen niet meer nodig door ‘intelligente stoel’

Wil een buschauffeur, machinist of trambestuurder ergonomisch goed zitten, zou hij voor zijn dienst elke keer opnieuw ongeveer twintig instellingen moeten aanpassen. Vaak is daar in een dienstregeling geen tijd voor, om er nog maar niet over te spreken dat deze medewerkers lang niet altijd precies weten wat de juiste instellingen precies zijn.

Het zou gemakkelijker zijn als de stoel zich automatisch goed instelt bij een nieuwe gebruiker. Dit kan door het memory systeem dat aanwezig is in de nieuwe generatie van de ISRI bestuurdersstoel. Elke bestuurder krijgt een unieke, persoonlijke kaart, waarmee deze ‘intelligente stoel’ zich automatisch instelt.

Chipkaart

Dit vereist dus geen moeite meer van de chauffeur. In eerste instantie worden de persoonlijke instellingen van de bestuurder ingesteld door een ergonoom van EBLO Seating, waarna die instellingen op de zogenaamde E-card worden geplaatst. Wanneer de buschauffeur op de stoel plaatsneemt en dit kaartje tegen de zijkant van de zitting drukt, stelt de stoel automatisch goed. Dit duurt enkele seconden.

Om dit voor het hele chauffeursbestand mogelijk te maken, moet een ergonoom voor alle medewerkers de juiste zithouding vaststellen. “Dit vergt eenmalig enkele minuten per chauffeur”, legt directeur Evert Mallie van EBLO Seating uit. “Dit valt in het niets ten opzichte van de tijd die bespaard wordt vanaf het moment dat de stoelen worden gebruikt.” Bovendien hebben werknemers op deze manier de garantie dat medewerkers altijd goed zitten.

Voorkeursstanden

Op de stoel kunnen drie zogenaamde voorkeursstanden worden ingesteld. Eén is de ideale houding, maar door die andere twee houdingen kan de chauffeur af en toe anders gaan zitten. De bestuurder kan zelf kiezen welke houding hij op dat moment prefereert. Mallie: “Wij adviseren en instrueren over de juiste houding en over de afwisseling tussen de verschillende houdingen, zodat ‘statische zithoudingen’ voorkomen worden.”

De chipkaart waarop de instellingen van de stoel wordt geplaatst, kan bovendien worden aangevuld met andere data van de bus. Zo is het mogelijk dat de pedalen, het stuur en de spiegels zich automatisch instellen zoals de chauffeur dat graag heeft. Die optie is overigens wel alleen mogelijk bij nieuwbouw-voertuigen, met elektrische pedalen, sturen en spiegels. Daarnaast kunnen de elektrische deuren aan een bus aan de kaart worden gekoppeld.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.