Mogelijk acties voor nieuwe cao streekvervoer

FNV
FNV kantoor. Foto: FNV

Het wordt steeds waarschijnlijker dat de werknemers in het streekvervoer actie gaan voeren voor een nieuwe cao. FNV heeft al een ultimatum naar de werkgevers gestuurd. CNV doet dat waarschijnlijk later deze week en merkt dat zijn leden actiebereid zijn. De vakbonden trekken samen op in de voorbereiding op eventuele acties.

FNV vindt dat de werkdruk in het streekvervoer onverantwoord hoog is en dat er in een nieuwe cao afspraken moeten worden gemaakt om die werkdruk te doen afnemen. Vorige week werd met ludieke acties al duidelijk gemaakt dat het de chauffeurs vaak zelfs aan tijd ontbreekt om een korte toiletpauze te nemen. Nu slaat FNV een andere toon aan: werkgevers hebben in de ogen van de vakbond tijd genoeg gehad om afspraken te maken. Als niet wordt voldaan aan de eisen in het ultimatum, dan volgen er onvermijdelijk acties, zo meldt FNV.

‘Fatsoenlijke pauze’

“De werkgevers krijgen de feestdagen nog om na te denken over meer fatsoen in de arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs. Het ultimatum loopt af op 2 januari om 12.00 uur. FNV en haar leden eisen minder krappe dienstroosters. Ze willen dat chauffeurs gemiddeld elke twee uur een mogelijkheid hebben om naar het toilet te gaan en na elke vier uur een fatsoenlijke pauze van minimaal een kwartier. Verder eisen ze een loonsverhoging van 100 euro bruto per maand voor alle werknemers.”

CNV heeft de fase van het ultimatum nog niet bereikt, maar verwacht dat dit deze week nog wel gaat gebeuren. Momenteel vinden er in totaal 21 ledenraadplegingen plaats. Op basis van de eerste vijftien is wat CNV betreft wel duidelijk hoe de vlag erbij hangt. “De ledenvergaderingen lopen nog tot eind deze week, maar ze laten tot nu toe een heel duidelijk beeld zien: de leden zijn bereid om actie te voeren voor een nieuwe cao”, zegt onderhandelaar Sanne van der Meulen van CNV Vakmensen.

‘Minder gejaag’

CNV Vakmensen wil dat de werkgevers meer aandacht hebben voor wat de werknemers bezighoudt. “Het gaat ons niet alleen om meer loon. Maar ook om meer ruimte in de dienstregeling: minder gejaag, meer tijd voor een normale pauze en voor service aan de reizigers. We vinden het daarnaast ook belangrijk dat er geld is voor scholing én dat er meer perspectief komt voor de vele uitzendkrachten die nu op de bus rijden.”

Als de werkgevers niet ingaan op de eisen die FNV stelt, dat zal dat op 4 januari leiden tot een staking van 24 uur. CNV zal zijn ultimatum weliswaar pas eind deze week aanbieden, maar noemt dezelfde actie en datum als FNV als de eisen niet worden ingewilligd.

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.