Vervoerders: geen aanleiding voor 24-uursstaking in OV

R-net, bus, remise, TCR, Purmerend

De regionale vervoerders zien nog ruimte om met vakbonden verder te onderhandelen over de cao OV. Er is dus geen aanleiding voor de door FNV en CNV geplande landelijke 24-uursstaking op donderdag, waardoor veel mensen worden gedupeerd. De onderhandelingen over de cao Openbaar Vervoer liepen afgelopen november op niets uit, waarna de vakbonden deze staking besloten voor te bereiden.  

Dinsdag werd bekend dat de staking doorgaat. De vakbonden willen dat de werkgevers tegemoet komen aan de eisen die zij hebben gesteld voor de nieuwe cao, die geldt voor circa 12.000 medewerkers bij Connexxion, Arriva, Keolis Nederland, Qbuzz en EBS. Volgens Sanne van der Meulen, onderhandelaar namens CNV Vakbonden, krijgen de vakbonden van de vervoerders geen concrete toezeggingen.

Onderhandelingen

De werkgevers erkenden dinsdag in een brief dat ze niet akkoord kunnen gaan met het ultimatum van CNV Vakmensen en FNV Streekvervoer. De vakbonden wensen onder andere een loonsverhoging van 3,5 procent, een lagere werkdruk, elke 2 uur gelegenheid voor toiletbezoek en afspraken over vergrijzing en de werkgelegenheidsgarantie voor direct en indirect personeel.

Het is echter de mening van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) dat de vakbonden het overleg hebben afgebroken, terwijl de vervoerders zelf van mening zijn nog midden in het gesprek te zitten. De werkgevers hebben namelijk louter een integraal bod uitgebracht, geen eindbod. “Op basis van wat de vakbonden vragen en wat wij bieden, zien we nog ruimte om verder te onderhandelen”, vertelt Tanja Copal namens de VWOV.

Dinsdagochtend ontvingen de vakbonden van de werkgeversvereniging nog een nieuwe uitnodiging om verder in gesprek te gaan en de staking af te blazen. In de brief beloofden de vervoerders afspraken te willen maken over de werkdruk, de vergrijzing en verdere scholing. “Dat was vanuit ons een uitgestoken hand”, aldus Copal. “Wij zien echt voldoende aanknopingspunten om eruit te komen.”

Productie-factor

De vakbonden hebben geen interesse om op deze manier verder te praten. In de uitnodiging ontbreken namelijk concrete toezeggingen. “De thema’s die wij hebben aangekaart tijdens de cao-onderhandelingen zijn niet nieuw”, stelt Van der Meulen. “Onze leden hebben het gevoel dat de werkdruk erg is toegenomen en dat ze een productie-factor zijn. Ze hebben geen ruimte meer om diensten te verlenen.”

Daarom is het van belang dat Arriva, Keolis Nederland, Connexxion, Qbuzz en EBS op de proppen komen met relevante afspraken. Alleen dan zijn de vakbonden bereid opnieuw in overleg te gaan over een nieuwe cao. “We hebben concrete toezeggingen nodig van de vervoerders over wat ze werkelijk aan onze leden willen bieden”, vertelt de onderhandelaar bij CNV. Dan kunnen we echt weer praten.”

Toiletbezoek

Tijdens de onderhandelingen voor een nieuwe cao was de hoge werkdruk een cruciaal thema. Daarbij kwam ook de mogelijkheid voor tijdig toiletbezoek aan de orde. “De chauffeurs worden steeds verder opgejaagd en uitgeknepen. Ze draaien vaak diensten van 4 uur achterelkaar zonder dat ze naar het toilet kunnen. Dat is onverantwoord en het moet anders, zo gaan wij niet door”, zo liet FNV-onderhandelaar Paula Verhoef al eerder weten.

De vakbonden willen hierover een landelijke afspraak, maar de werkgevers zijn niet van mening dat dat de beste oplossing is. Sowieso herkennen zij zich niet in het beeld dat de chauffeurs niet naar de wc zouden kunnen. “Het is een gegeven dat dit gewoon moet kunnen”, aldus Copal. Maar om dit te bereiken, kunnen volgens de VWOV beter regionale afspraken gemaakt worden. “Je hebt een verschil in omloop. In de stad maakt een chauffeur korte ritjes van een uur, terwijl je in de streek veel langer op de bus zit. Dus het lijkt ons niet de meest logische keuze om dat centraal te regelen.”

CNV vindt echter dat hier prima landelijke afspraken over gemaakt kunnen worden, vooral omdat de werkgevers dit onderwerp blijkbaar wel willen aankaarten op regionaal niveau. “Als ze dat serieus menen, kunnen we dit toch ook op landelijk niveau regelen”, vraagt Van der Meulen zich af. Alleen met landelijke afspraken, weten de vakbonden zeker dat dit in de ene regio niet beter geregeld is dan in de andere.

Staking

Door de 24-uursstaking worden hoogstwaarschijnlijk veel reizigers getroffen. De VWOV noemt het ‘heel erg’ dat een actie wordt voorbereid waardoor veel reizigers gedupeerd gaan worden en stelt dat voor een dergelijke hevige actie nog geen aanleiding is. De vakbonden noemen het een laatste redmiddel, maar zien geen andere mogelijkheid. “Het is vervelend voor de reizigers, maar op de langere termijn is het ook in hun belang”, zo laat Van der Meulen weten.

Auteur: Inge Jacobs

10 reacties op “Vervoerders: geen aanleiding voor 24-uursstaking in OV”

Kees Boer|30.01.18|17:21

Ik ben het met Rob Kievit volledig eens

Binic Vreugde|05.01.18|15:27

Worden de dienstroosters niet in samenspraak met de chauffeurs gemaakt?

Binic Vreugde|05.01.18|15:26

Volgens mij worden de diensroosters toch in samenspraak met de chauffeurs gemaakt?

Rob Kievit|03.01.18|11:42

Plassen en OV, altijd een lastige combinatie. Eerst bestelt NS tot twee keer toe (jaren ’70 en ’00) een generatie Sprinters zonder toilet. Dan komen er steeds meer stations zonder toiletten. En nu worden de buschauffeurs afgeknepen.
Beste OV-bazen in jullie verwarmde kantoren, zowel OV-reizigers als OV-personeelsleden moeten nou eenmaal naar de WC kunnen als ze onderweg zijn. Maak dat mogelijk.
Ik ben OV-reiziger en heb volledig begrip voor de WC-eis van de stakers.

Marcel van Fessem|03.01.18|07:05

Gratis rijden….leuk idee…
Maar mensen met een jaarabonnement dan?
Of maandabonnement?
Die hebben dan geen voordeel.
Welke actie je ook doet je pakt de reiziger.
Een dag niet staken levert heel veel op.
Wat denk je van bespaarde brandstof….
Ingehouden salaris…

Paul Verbuijs|02.01.18|16:12

A:gratis reizen is jaren geleden door de rechter verboden B:niemand kan ontslagen worden als het door de bonden ondersteund wordt,en staken is een recht ooit zullen de werknemers serieus genomen moeten worden ja baas nee baas die tijd is afgelopen

Yozu Bruinsma|02.01.18|15:35

Als chauffeurs dat doen vliegen ze eruit. Valt onder financieel benadelen werkgever! Wat in de vorige eeuw nog kon in het OV kan nu echt niet meer. Vroeger waren veel chauffeurs (semi)ambtenaar. Nu gewoon werknemer waaronder heel veel uitzendkrachten. Ook bij vroegere Gemeentelijke Vervoersbedrijven.

Yozu Bruinsma|02.01.18|15:34

Als chauffeurs dat doen vliegen ze eruit. Valt onder financieel benadelen werkgever! Wat in de vorige eeuw nog kon in het OV , zoals bussen dwars over de hoofdwegen parkeren, mag nu echt niet meer. Vroeger waren veel chauffeurs (semi)ambtenaar. Nu gewoon werknemer waaronder heel veel uitzendkrachten. Ook bij de voormalige Gemeentelijke Vervoersbedrijven.

Raymond Van Den Hoven|02.01.18|14:04

En als je nu de reizigers gratis laat reizen?? Dan heb je ook de werkgevers “te pakken” en benadeel je NIET de reizigers…

Raymond Van Den Hoven|02.01.18|14:03

En als je nou eens iedereen gratis laat reizen?? Dan heb je toch ook de werkgevers “te pakken” en benadeel je NIET de reiziger….