Lint trein op Maaslijn (bron: Arriva)

Onderhandelingen voor cao regionale spoorvervoerders mislukt

De onderhandelingen voor de nieuwe cao Multimodaal zijn voor onbepaalde tijd opgeschort. Deze cao geldt voor circa 1000 medewerkers van Arriva en Keolis. Volgens de vakbond FNV willen de werkgevers geen loonbod doen waarmee de kloof gedicht wordt tussen de salarissen van machinisten van NS en dat van Arriva en Keolis.

Vakbond CNV heeft het idee dat de werkgevers geen prioriteit geven aan een goede cao voor deze medewerkers. “Het overleg loopt te stroef. We zitten voortdurend in schorsing te wachten op de werkgevers, op deze manier schiet het niet op”, aldus onderhandelaar Sijtze de Bruine van CNV Vakmensen.

Beloning

Het verschil in beloning tussen NS en de regionale spoorvervoerders zou 10 procent zijn, waarmee regionale spoorvervoerders in de ogen van FNV zelf een probleem creëren. “FNV wil de kloof dichten tussen de beloning van machinisten op het regionale spoor en machinisten op het nationale spoor”, aldus Pieter Beuzenberg van FNV Streekvervoer.

“Werkgevers willen wel een kleine toeslag geven, maar ze willen de verschillen niet blijvend overbruggen”, aldus Beuzenberg. “Voor FNV is dat essentieel. We willen geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden op het spoor in Nederland. Gelijk loon voor gelijk werk.”

Het dichten van die gaten voorkomt bovendien dat er te weinig personeel beschikbaar is om de treinen van Arriva en Keolis te laten rijden. “Op het regionale spoor staan treinen stil, omdat er geen personeel voorhanden is”, aldus Beuzenberg. “Je zou denken dat de regionale vervoerders die uittocht naar NS willen indammen. Niks blijkt minder waar.”

Acties

Voor de FNV zijn acties dus een mogelijkheid. CNV is iets minder stellig, maar laat wel weten pas weer met de werkgevers om tafel te gaan zitten als duidelijk blijkt dat de werkgevers ‘meters willen maken’. “De onderhandelingsdelegatie van de werkgevers heeft gewoon te weinig mandaat en wil over elke punt en komma bellen naar de bovenbazen. Dat werkt niet”, vertelt De Bruine.

In de onderhandelingen hebben de werkgevers overigens nog geen eindbod op tafel gelegd. Dit speelde onlangs ook al bij de onderhandelingen voor de cao in het streekvervoer. De werkgevers waren van mening nog midden in de onderhandelingen te zitten, maar de vakbonden besloten acties te voeren. Dit leidde tot een massale 24-uursstaking. Daarna konden de betrokken partijen alsnog een akkoord bereiken.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderhandelingen voor cao regionale spoorvervoerders mislukt | OVPro.nl
Lint trein op Maaslijn (bron: Arriva)

Onderhandelingen voor cao regionale spoorvervoerders mislukt

De onderhandelingen voor de nieuwe cao Multimodaal zijn voor onbepaalde tijd opgeschort. Deze cao geldt voor circa 1000 medewerkers van Arriva en Keolis. Volgens de vakbond FNV willen de werkgevers geen loonbod doen waarmee de kloof gedicht wordt tussen de salarissen van machinisten van NS en dat van Arriva en Keolis.

Vakbond CNV heeft het idee dat de werkgevers geen prioriteit geven aan een goede cao voor deze medewerkers. “Het overleg loopt te stroef. We zitten voortdurend in schorsing te wachten op de werkgevers, op deze manier schiet het niet op”, aldus onderhandelaar Sijtze de Bruine van CNV Vakmensen.

Beloning

Het verschil in beloning tussen NS en de regionale spoorvervoerders zou 10 procent zijn, waarmee regionale spoorvervoerders in de ogen van FNV zelf een probleem creëren. “FNV wil de kloof dichten tussen de beloning van machinisten op het regionale spoor en machinisten op het nationale spoor”, aldus Pieter Beuzenberg van FNV Streekvervoer.

“Werkgevers willen wel een kleine toeslag geven, maar ze willen de verschillen niet blijvend overbruggen”, aldus Beuzenberg. “Voor FNV is dat essentieel. We willen geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden op het spoor in Nederland. Gelijk loon voor gelijk werk.”

Het dichten van die gaten voorkomt bovendien dat er te weinig personeel beschikbaar is om de treinen van Arriva en Keolis te laten rijden. “Op het regionale spoor staan treinen stil, omdat er geen personeel voorhanden is”, aldus Beuzenberg. “Je zou denken dat de regionale vervoerders die uittocht naar NS willen indammen. Niks blijkt minder waar.”

Acties

Voor de FNV zijn acties dus een mogelijkheid. CNV is iets minder stellig, maar laat wel weten pas weer met de werkgevers om tafel te gaan zitten als duidelijk blijkt dat de werkgevers ‘meters willen maken’. “De onderhandelingsdelegatie van de werkgevers heeft gewoon te weinig mandaat en wil over elke punt en komma bellen naar de bovenbazen. Dat werkt niet”, vertelt De Bruine.

In de onderhandelingen hebben de werkgevers overigens nog geen eindbod op tafel gelegd. Dit speelde onlangs ook al bij de onderhandelingen voor de cao in het streekvervoer. De werkgevers waren van mening nog midden in de onderhandelingen te zitten, maar de vakbonden besloten acties te voeren. Dit leidde tot een massale 24-uursstaking. Daarna konden de betrokken partijen alsnog een akkoord bereiken.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.