Arriva, trein, Groningen

Eindbod van Keolis en Arriva voor nieuwe cao afgewezen

De vakbondsleden hebben het eindbod voor de cao Multimodaal van werkgevers Keolis en Arriva afgewezen. “Het gat tussen onze eisen en het eindbod is dusdanig groot dat een afwijzing te verwachten viel”, aldus vakbond VVMC. Een van de problemen betreft de grote kloof in loon tussen de machinisten bij NS en die van de regionale vervoerders.

De vakbonden gaan nu een ultimatum voorleggen aan de twee vervoerders. Zij hebben tot vrijdag 16 maart, 12.00 uur om te reageren op dit ultimatum. Wanneer er niet wordt ingegaan op de voorstellen van de vakbonden, zullen er acties volgen. FNV laat weten dat 97 procent van haar leden bereid is om actie te voeren.

Loonverschillen

Machinisten van de regionale spoorvervoerders verdienen minder dan machinisten, die bij NS werken. De vakbonden strijden hier al langere tijd tegen en willen dat de werkgevers maatregelen nemen om dit tegen te gaan. Keolis en Arriva hebben weliswaar een voorstel gedaan om de verschillen tussen de twee cao’s te verkleinen, maar dat voorstel is volgens de VVMC “te karig en zorgt voor tweespalt op de werkvloer”. Bovendien willen de werkgevers geen garantie afgeven dat de loonkloof in uiterlijk vijf jaar wordt gedicht.

Ook de chauffeurs die onder deze cao vallen hebben tegen het eindbod gestemd. Zij zijn met name van mening dat de toeslag voor machinisten niet nodig is en willen dat binnen de cao Multimodaal Vervoer de functies gelijk beloond worden. “De opvattingen van chauffeurs, machinisten en combi-personeel liggen soms ver uiteen”, stelt vakbond FNV. “Het wordt een hele uitdaging om daarin een gemeenschappelijk belang te vinden. Niettemin zijn de leden unaniem in het afwijzen van het eindbod en bereid om er met z’n allen te knokken voor goede cao-afspraken.”

Duidelijk perspectief

Als de werkgevers opnieuw willen praten, zijn de vakbonden daartoe bereid. Maar ze waarschuwen er wel voor dat er een duidelijk perspectief moet zijn op een beter resultaat. De onderhandelingen mislukten eerder om die reden. De vakbonden klaagden hier dat de onderhandelingsdelegatie van de werkgevers te weinig mandaat had en dat hierdoor de onderhandelingen te stroef verliepen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.