Connexxion, GVB en ROC Twente leiden jonge buschauffeurs op

BBL-leerlingen voor GVB en CXX (foto: Frank Hylkema)
Connexxion, GVB, leerlingen, BBL-opleiding, buschauffeur

Om jonge buschauffeurs te werven, hebben vervoerders Connexxion en GVB de handen ineengeslagen met het ROC Twente. Via een BBL-opleiding worden jonge mensen in negen maanden tot een jaar opgeleid tot buschauffeurs, waarna ze in dienst mogen treden bij een van de twee vervoerders. “Wij zijn allebei in de markt zoekende naar goed personeel”, legt Debby Woesthuis, vervoermanager Bus bij GVB uit.

De BBL-opleiding (beroeps begeleidende leerweg) staat in het teken van het behalen van het busrijbewijs en het mbo-diploma niveau 2. De studenten krijgen onmiddellijk een contract bij de vervoerders. In eerste instantie gaat het dan om 20 uur per week vier dagen leren/werken en één dag school. Het aantal uren bouwt naarmate het traject vordert op naar een contract van 32 uur. De vervoerders bekostigen ook het behalen van het busrijbewijs.

Werving nieuwe chauffeurs

Woesthuis legt uit dat het momenteel lastig is om voldoende buschauffeurs te krijgen. “We werven via beurzen, social media, gaan langs op scholen, bieden stages aan, maar een eigen opleiding hadden we allebei nog niet. De leerlingen kunnen werkervaring opdoen én een opleiding volgen met kans op een contract. Wij binden op die manier al in een heel vroeg stadium jong talent aan ons dat heel bewust voor het vak van buschauffeur kiest.”

Nu gaan de eerste vijftien nieuwe mensen aan de slag met de opleiding. “We hebben heel serieus geselecteerd”, stelt Woesthuis. “We willen namelijk zeker zijn dat de studenten uit het goede hout gesneden zijn. Buschauffeur zijn gaat niet alleen om het besturen van de bus en de lijnenkennis, dus we willen goed uitleggen wat het vak is.” Ook tijdens de opleiding wordt veel ruimte gegeven aan de praktijk van het beroep.

Verjonging personeelsbestand

Sinds de aanpassing van de wet, mogen jongeren nu drie jaar eerder hun D rijbewijs behalen. Dit betekent dat jongeren van slechts 18 jaar nu aan de opleiding beginnen en dus ook snel op de bus mogen komen te zitten. “Het is een voordeel dat we echt de schoolverlaters kunnen bereiken”, vertelt Woesthuis. “Dat zorgt ook voor een verjonging van ons personeelsbestand. Maar we moeten deze jonge mensen goed opleiden. Ik vind het namelijk nogal wat om iemand van 18 op de bus te zetten.”

De opleiding ligt nu in handen van het ROC Twente. Deze opleiding biedt de specifieke opleiding tot buschauffeur al langer aan, maar het is voor het eerst dat deze twee vervoerders de handen ineenslaan met een praktijkgerichte opleiding. GVB blijft tevens op zoek naar mensen die wel al een groot rijbewijs hebben. Bij GVB zal tussen 2019 en 2022 circa een kwart van het personeelsbestand vervangen moeten worden. “We blijven dus altijd nieuwe chauffeurs werven”, aldus Woesthuis.

Proef

Het is voor GVB vooral uittesten in hoeverre dit initiatief helpt bij de werving van nieuw personeel. Nu zijn de eerste vijftien jongeren gestart en de vervoerder hoopt dat het overgrote deel van de studenten binnen het jaar voor de studie slaagt. Woesthuis: “Het is voor ons ook proeven in hoeverre dit succesvol is. Als het lukt, kunnen we de opleiding vaker gaan aanbieden.”

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Connexxion, GVB en ROC Twente leiden jonge buschauffeurs op”

Peter Rolvink|03.04.18|11:41

Eward ben het helemaal met je eens oudere chauffeurs krijgen geen kans meer alleen nog maar via uitzendbureau en dan 5 gebroken diensten in de week

Eward Voss|14.03.18|18:09

En de oudere chauffeurs met voldoende ervaring komen niet meer aan de bak. Alleen jong personeel gezocht. Een gevalletje van leeftijdsdiscrminatie?

Frits van Leeuwen|13.03.18|11:47

RET doet dit met het STC (Scheepvaart en Transport College) al een paar jaar.