FNV Spoor: boa’s onderbrengen bij politie is ondoordacht

Conducteur, trein, NS, perron

Het is absoluut niet verstandig om buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) bij de spoorwegen onder te brengen bij de politie, zodat ze meer bevoegdheden krijgen. Dat stelt vakbond FNV Spoor, naar aanleiding van een uitspraak van voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Stichting Maatschappij en Veiligheid. Bij NS en ProRail zijn verschillende medewerkers boa-bevoegd.

Woensdag presenteert Van Vollenhoven een plan om alle 25.000 boa’s onder te brengen bij de politie. In een interview met het AD legt hij uit dat handhavers vaak niet mogen optreden, omdat ze slechts beperkte bevoegdheid hebben. Als zij onderdeel uitmaken van de politie, zou dat probleem zijn opgelost. Maar volgens FNV Spoor is dit voor de spoormedewerkers in ieder geval geen goed plan.

Taken

Voor de vakbond is het vooral een probleem dat boa’s op het spoor zich niet alleen bezighouden met veiligheid. Zij hebben dus een heel ander takenpakket dan politieagenten, want ze verlenen bijvoorbeeld service aan reizigers, controleren vervoersbewijzen en assisteren de machinist volgens de veiligheidsprotocollen.

“De beperkte bevoegdheid van de boa’s los je niet op door ze bij de politie onder te brengen”, aldus vakbondsbestuurder Christa Burger. “Sterker nog: het plan zorgt voor een ingewikkelde puzzel op het spoor. Als bijvoorbeeld de treinconducteurs voortaan voor de politie werken, zullen alle andere taken die zij vanuit hun functie behoren te doen niet meer worden uitgevoerd.” Uiteindelijk zal dit geen positief effect hebben op de veiligheid op het spoor.

Afstemming

De vakbond zou liever zien dat er beter wordt samengewerkt met de politie. Boa’s bij de spoorwegen ervaren op dit moment namelijk dat ze niet altijd de gevraagde ondersteuning krijgen van de politie, wanneer er een calamiteit plaatsvindt. “FNV Spoor roept de minister van Veiligheid en Justitie op zich te richten op een optimale samenwerking tussen de boa’s en de politie.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.