Werkgevers OV noemen cao-eisen onhaalbaar en onbetaalbaar

De stakingen die de vakbonden nu organiseren in het streekvervoer zijn geen effectief middel om dichter bij elkaar te komen zodat een goede cao Openbaar Vervoer kan worden afgesproken. Dat stelt Fred Kagie, voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV). De werkgevers in het openbaar vervoer zeggen verbijsterd te zijn over de houding van vakbond FNV tijdens de onderhandelingen over de nieuwe cao OV. 

De vervoerders benadrukken het geld niet te hebben om te voldoen aan alle eisen van de vakbonden. Een extra betaalde pauze kost namelijk fors extra geld en ook is het eerder gedane loonbod van 8,3 procent niet hoog genoeg. “Dat is niet haalbaar en niet betaalbaar”, aldus Kagie.

Stakingen

Dit jaar zijn er al meerdere stakingen geweest in het openbaar vervoer en zaterdag volgt alweer de vijfde estafettestaking. De vakbonden menen geen andere keuze meer te hebben en zijn van plan acties te blijven voeren totdat hun eisen worden ingewilligd. De werkgevers doen echter een nadrukkelijk beroep op de vakbonden om toch weer een inhoudelijk gesprek aan te gaan, omdat niet op alle eisen ingegaan kan worden.

De stakingen dragen in ieder geval niet bij aan de oplossing van het probleem. “Reizigers zijn enorm gedupeerd, het kost stakende chauffeurs veel geld, het kost bedrijven veel geld en we komen niet tot elkaar, want de eisen van de bonden zijn simpelweg niet haalbaar en dat weten ze”, aldus Kagie. “Het openbaar vervoer moet uiteindelijk ook te betalen blijven. Ik vraag me dan af wat het doel nog kan zijn.”

Aanpassen roosters

De VWOV wil de werkdruk aanpakken, maar wel op de juiste manier. Dat betekent dat elke unieke situatie ook zo behandeld dient te worden. Kagie: “In sommige diensten is niks aan de hand, andere diensten moeten we aanpassen. Het verschilt per regio en per bedrijf. Maar dat is echt wat anders dan in elke dienst, ongeacht de situatie 5 betaalde minuten per 150 minuten erbij stoppen. Dat willen we graag bespreken met de bonden, maar dat weigeren zij in elke vorm.”

Zonder verder overleg starten de vervoerders alvast met het aanpassen van roosters, om de werkdruk te verlichten. Dit was al eerder afgesproken met de vakbonden. Daartoe heeft de organisatie besloten hoewel de kans groot is dat er een periode wordt ingegaan zonder collectieve arbeidsvoorwaarden. “De acties van de FNV maken dat wij de planning anders niet gaan halen.”

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Werkgevers OV noemen cao-eisen onhaalbaar en onbetaalbaar”

sinaasappel|24.05.18|11:35

“De VWOV wil de werkdruk aanpakken, maar wel op de juiste manier. Dat betekent dat elke unieke situatie ook zo behandeld dient te worden. Kagie: “In sommige diensten is niks aan de hand, andere diensten moeten we aanpassen. Het verschilt per regio en per bedrijf. Maar dat is echt wat anders dan in elke dienst, ongeacht de situatie 5 betaalde minuten per 150 minuten erbij stoppen. Dat willen we graag bespreken met de bonden, maar dat weigeren zij in elke vorm.”

zet dan eens iets op papier.

sinaasappel|24.05.18|11:39

Zet dan iets concreets op papier VWOV.

“De VWOV wil de werkdruk aanpakken, maar wel op de juiste manier. Dat betekent dat elke unieke situatie ook zo behandeld dient te worden” Klinkt mij veel te vrijblijvend.

Rob Van Den Brink|30.05.18|15:43

Als zij toezeggen dat tussen de 150 en 180 min minimaal één keer een onderbreking zit van tenminste 5 min dan willen de bonden praten.Dus alleen de diensten aanpassen waar dit niet zo is.Onacceptabel is de loonsverhoging in jan en okt, dus 2jaar maar 1.88 % effectief.Gewoon per januari verhogen dan kan het totaal in % nog wel lager uitvallen dan 8.3 %.Zij hebben de situatie veroorzaakt door minuten uit de dienstregeling te pikken waardoor de roep om een plaspauze in te voeren noodzakelijk wordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Werkgevers OV noemen cao-eisen onhaalbaar en onbetaalbaar | OVPro.nl

Werkgevers OV noemen cao-eisen onhaalbaar en onbetaalbaar

De stakingen die de vakbonden nu organiseren in het streekvervoer zijn geen effectief middel om dichter bij elkaar te komen zodat een goede cao Openbaar Vervoer kan worden afgesproken. Dat stelt Fred Kagie, voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV). De werkgevers in het openbaar vervoer zeggen verbijsterd te zijn over de houding van vakbond FNV tijdens de onderhandelingen over de nieuwe cao OV. 

De vervoerders benadrukken het geld niet te hebben om te voldoen aan alle eisen van de vakbonden. Een extra betaalde pauze kost namelijk fors extra geld en ook is het eerder gedane loonbod van 8,3 procent niet hoog genoeg. “Dat is niet haalbaar en niet betaalbaar”, aldus Kagie.

Stakingen

Dit jaar zijn er al meerdere stakingen geweest in het openbaar vervoer en zaterdag volgt alweer de vijfde estafettestaking. De vakbonden menen geen andere keuze meer te hebben en zijn van plan acties te blijven voeren totdat hun eisen worden ingewilligd. De werkgevers doen echter een nadrukkelijk beroep op de vakbonden om toch weer een inhoudelijk gesprek aan te gaan, omdat niet op alle eisen ingegaan kan worden.

De stakingen dragen in ieder geval niet bij aan de oplossing van het probleem. “Reizigers zijn enorm gedupeerd, het kost stakende chauffeurs veel geld, het kost bedrijven veel geld en we komen niet tot elkaar, want de eisen van de bonden zijn simpelweg niet haalbaar en dat weten ze”, aldus Kagie. “Het openbaar vervoer moet uiteindelijk ook te betalen blijven. Ik vraag me dan af wat het doel nog kan zijn.”

Aanpassen roosters

De VWOV wil de werkdruk aanpakken, maar wel op de juiste manier. Dat betekent dat elke unieke situatie ook zo behandeld dient te worden. Kagie: “In sommige diensten is niks aan de hand, andere diensten moeten we aanpassen. Het verschilt per regio en per bedrijf. Maar dat is echt wat anders dan in elke dienst, ongeacht de situatie 5 betaalde minuten per 150 minuten erbij stoppen. Dat willen we graag bespreken met de bonden, maar dat weigeren zij in elke vorm.”

Zonder verder overleg starten de vervoerders alvast met het aanpassen van roosters, om de werkdruk te verlichten. Dit was al eerder afgesproken met de vakbonden. Daartoe heeft de organisatie besloten hoewel de kans groot is dat er een periode wordt ingegaan zonder collectieve arbeidsvoorwaarden. “De acties van de FNV maken dat wij de planning anders niet gaan halen.”

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Werkgevers OV noemen cao-eisen onhaalbaar en onbetaalbaar”

sinaasappel|24.05.18|11:35

“De VWOV wil de werkdruk aanpakken, maar wel op de juiste manier. Dat betekent dat elke unieke situatie ook zo behandeld dient te worden. Kagie: “In sommige diensten is niks aan de hand, andere diensten moeten we aanpassen. Het verschilt per regio en per bedrijf. Maar dat is echt wat anders dan in elke dienst, ongeacht de situatie 5 betaalde minuten per 150 minuten erbij stoppen. Dat willen we graag bespreken met de bonden, maar dat weigeren zij in elke vorm.”

zet dan eens iets op papier.

sinaasappel|24.05.18|11:39

Zet dan iets concreets op papier VWOV.

“De VWOV wil de werkdruk aanpakken, maar wel op de juiste manier. Dat betekent dat elke unieke situatie ook zo behandeld dient te worden” Klinkt mij veel te vrijblijvend.

Rob Van Den Brink|30.05.18|15:43

Als zij toezeggen dat tussen de 150 en 180 min minimaal één keer een onderbreking zit van tenminste 5 min dan willen de bonden praten.Dus alleen de diensten aanpassen waar dit niet zo is.Onacceptabel is de loonsverhoging in jan en okt, dus 2jaar maar 1.88 % effectief.Gewoon per januari verhogen dan kan het totaal in % nog wel lager uitvallen dan 8.3 %.Zij hebben de situatie veroorzaakt door minuten uit de dienstregeling te pikken waardoor de roep om een plaspauze in te voeren noodzakelijk wordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.