FNV

‘Druk op efficiëntie is kern van huidig cao-conflict’

De vervoerders hebben het huidige cao-conflict vooral aan zichzelf te danken. Dat stellen FNV-leden die werkzaam zijn bij Arriva in Friesland. Door jarenlang harde efficiëntiemaatregelen door te voeren en te beknibbelen op rij- en rusttijden, geloven chauffeurs niet meer dat vervoerders zelf met oplossingen komen om de werkdruk aan te pakken. 

Een honderdtal buschauffeurs biedt donderdagmiddag een petitie aan aan de directie van Arriva met concrete eisen voor een betere cao. Daarin zijn vijf concrete eisen opgenomen die de chauffeurs opgenomen willen zien in een volgende cao Openbaar Vervoer.

Aanbestedingen

Volgens deze FNV-leden is het huidige probleem vooral te wijten aan de aanbestedingen in het openbaar vervoer. Dit legt druk op efficiëntie om zo laag mogelijk op een concessie te kunnen inschrijven en dat heeft direct invloed op het personeel. Ze verwijzen naar een boekwerk dat de vakbond al in 2010 heeft uitgebracht, waarin het de gevolgen van een aanbesteding beschreef. “Helaas worden we nu met ongewenste werkelijkheid geconfronteerd. Hoge en onaanvaardbare werkdruk voor chauffeurs en daarmee niet waar te maken dienstverlening.”

“Steeds maar weer worden roostercommissies onder druk gezet, wordt er aan rijtijden beknibbeld, worden keertijden, looptijden en noodzakelijke tijd die nodig is voor een zorgvuldige en veilige uitvoering van het werk weggesnoeid”, aldus de Arriva-chauffeurs. “Het gebrek aan vertrouwen in werkgevers is een uitvloeisel van hun eigen jarenlange handelen. Het is daarom noodzakelijk dat er keiharde afspraken gemaakt worden in de cao over werkdrukvermindering.”

Eisen

Op het gebied van de rij- en rusttijden eisen de chauffeurs een sanitaire stop van 5 minuten na 2,5 uur rijden en reële en correct gemeten rijtijden in plaats van percentages van gemiddelden. Bovendien moeten ze in ieder geval drie minuten keertijd krijgen, want dit is nodig om een rit goed af te handelen, passagiers uit te laten stappen en een goede dienstverlening te kunnen bieden.

De andere twee eisen betreffen de cao zelf. In tegenstelling tot het vorige onderhandelingsresultaat willen de chauffeurs niet dat de loonsverhoging in stukjes wordt geknipt over het jaar. Al meteen vanaf 1 januari van dit jaar willen zij een reële loonsverhoging. Verder willen zij de looptijd van de cao slechts voor 1 tot 1,5 jaar afspreken. “Er bestaat niet het vertrouwen om een cao voor langere tijd af te spreken.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.