Elektrische bus op Schiphol

Onbegrip van werkgevers OV over voortzetten stakingen

Bron Inge

Het is voor de werkgevers in het streekvervoer onbegrijpelijk dat de vakbonden actie blijven voeren in het openbaar vervoer voor een nieuwe cao OV. De vakbonden hebben de frequentie van de acties zelfs verhoogd, maar de werkgevers benadrukken dat hierdoor een oplossing niet dichterbij zal komen. De partijen zitten momenteel niet eens met elkaar om tafel. 

Donderdag wordt gestaakt in regio’s in de provincie Noord-Holland, waaronder ook in het gebied rondom Schiphol. Om de overlast hiervan zoveel mogelijk te beperken, probeert Connexxion met behulp van werkwillige chauffeurs in ieder geval de luchthaven bereikbaar te houden. Volgens de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) rijdt ook in de andere regio’s beperkt busvervoer.

Oplossing

“De werkgevers in het openbaar vervoer willen dit conflict heel erg graag oplossen”, vertelt Fred Kagie, voorzitter van de VWOV. De vervoerders zeggen ook bereid te zijn om de hoge werkdruk aan te pakken, zodat alle medewerkers op een normale manier kunnen werken en kunnen pauzeren. Maar ze blijven erbij dat het niet mogelijk is om op voorhand de eisen van de vakbonden in te willigen.

Vooral omdat een erg belangrijke eis niet te realiseren is, volgende werkgevers. Kagie: “Eén van die eisen is 5 minuten extra betaalde pauze per 150 minuten, ongeacht de situatie. Dat betekent een jaarlijkse kostenstijging van 5 procent. De kosten stijgen namelijk niet alleen door de extra betaalde pauze, je hebt dan ook extra bussen en chauffeurs nodig. Daar komt het loonbod vervolgens nog bovenop.”

De vakbonden zelf lieten voorafgaand aan de staking op donderdag nog weten hier niets van te geloven. Ze stelden dat de schade die door de stakingen wordt veroorzaakt duurder is dan afspraken over reële rijtijden, momenten om even van de bus af te kunnen en meer tijd voor de goede dienstverlening aan passagiers. “Vervoersbedrijven betalen blijkbaar liever de kosten van de stakingen, dan dat ze datzelfde geld besteden aan goede afspraken over de vermindering van de werkdruk.”

Stakingsbereidheid

De werkgevers berispen de vakbonden verder over het woord ‘succes’, dat nu gebruikt wordt om de acties te beschrijven. “Wat de VWOV betreft is een actie die reizigers dupeert geen succes te noemen.”

De vervoerders zeggen zich ook niet te herkennen in de hoge mate van actiebereidheid bij de chauffeurs. Het is bij deze estafetteacties vaak toch wel mogelijk om de dienstregelingen op te starten, omdat er genoeg werkwillige chauffeurs zijn, meldt de VWOV. “Daarnaast is bij elke staking het aantal verlofaanvragen opvallend hoog”, aldus Kagie.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Onbegrip van werkgevers OV over voortzetten stakingen”

sinaasappel|07.06.18|13:16

Waarom komt het VWOV dan niet met concrete voorstellen om de werkdruk te verlagen?

Pierre van Aert|07.06.18|17:47

Wie is er indertijd akkoord gegaan met de huidige rijschema’s en rustpauze’s ?

Rob Van Den Brink|08.06.18|11:42

Chaufeurs die vrij vragen horen bij de stakersgroep. Zij vragen vrij omdat ze sollidair zijn met hun collega’s maar bijvoorbeeld niet lid zijn van een vakbond. Die Kagie komt hier steeds mee maar van personeel in vaste dienst is 70 % bereid om de staking voort te zetten.Als de werkgevers niet in staat zijn ervoor te zorgen dat hun personeel tijd krijgt om naar de wc te gaan na 2.5 / 3 uur om financiële redenen geeft dat maar eens aan hoe scherp zij inschrijven.Slechte werkgeversschap dus.

Frans van Putten|12.06.18|10:37

Werkgevers stap nogmaals naar de rechter om de vervolgstakingen te verbieden. Het busvervoer is een nutsvoorziening voor ouderen, gehandicapten en scholieren en mag nooit door stakingen uitvallen. Ik heb meer begrip als de chauffeurs je gratis laten reizen als een soort protest, dan verlies je niet de goodwill van de reizigers en zet je zowel werkgevers als werknemers onder druk om snel tot een akkoord te komen.

Jeroen van Veen|25.06.18|17:47

Als ze echt zo solidair zijn met hun collegae dan gaan ze aktief staken, wel of geen lid van vakbond. Ook als je geen lid ben kun je gewoon staken. Werknemers die vrij vagen tijdens de staking hebben naar alle waarschijnlijkheid geen reden om te staken. Ook hebben alle werknemers recht om naar wc te gaan, tijdens pauzes en of werktijd. Chauffeurs laat je niet gek maken en ga naar de wc wanneer je moet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onbegrip van werkgevers OV over voortzetten stakingen | OVPro.nl
Elektrische bus op Schiphol

Onbegrip van werkgevers OV over voortzetten stakingen

Bron Inge

Het is voor de werkgevers in het streekvervoer onbegrijpelijk dat de vakbonden actie blijven voeren in het openbaar vervoer voor een nieuwe cao OV. De vakbonden hebben de frequentie van de acties zelfs verhoogd, maar de werkgevers benadrukken dat hierdoor een oplossing niet dichterbij zal komen. De partijen zitten momenteel niet eens met elkaar om tafel. 

Donderdag wordt gestaakt in regio’s in de provincie Noord-Holland, waaronder ook in het gebied rondom Schiphol. Om de overlast hiervan zoveel mogelijk te beperken, probeert Connexxion met behulp van werkwillige chauffeurs in ieder geval de luchthaven bereikbaar te houden. Volgens de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) rijdt ook in de andere regio’s beperkt busvervoer.

Oplossing

“De werkgevers in het openbaar vervoer willen dit conflict heel erg graag oplossen”, vertelt Fred Kagie, voorzitter van de VWOV. De vervoerders zeggen ook bereid te zijn om de hoge werkdruk aan te pakken, zodat alle medewerkers op een normale manier kunnen werken en kunnen pauzeren. Maar ze blijven erbij dat het niet mogelijk is om op voorhand de eisen van de vakbonden in te willigen.

Vooral omdat een erg belangrijke eis niet te realiseren is, volgende werkgevers. Kagie: “Eén van die eisen is 5 minuten extra betaalde pauze per 150 minuten, ongeacht de situatie. Dat betekent een jaarlijkse kostenstijging van 5 procent. De kosten stijgen namelijk niet alleen door de extra betaalde pauze, je hebt dan ook extra bussen en chauffeurs nodig. Daar komt het loonbod vervolgens nog bovenop.”

De vakbonden zelf lieten voorafgaand aan de staking op donderdag nog weten hier niets van te geloven. Ze stelden dat de schade die door de stakingen wordt veroorzaakt duurder is dan afspraken over reële rijtijden, momenten om even van de bus af te kunnen en meer tijd voor de goede dienstverlening aan passagiers. “Vervoersbedrijven betalen blijkbaar liever de kosten van de stakingen, dan dat ze datzelfde geld besteden aan goede afspraken over de vermindering van de werkdruk.”

Stakingsbereidheid

De werkgevers berispen de vakbonden verder over het woord ‘succes’, dat nu gebruikt wordt om de acties te beschrijven. “Wat de VWOV betreft is een actie die reizigers dupeert geen succes te noemen.”

De vervoerders zeggen zich ook niet te herkennen in de hoge mate van actiebereidheid bij de chauffeurs. Het is bij deze estafetteacties vaak toch wel mogelijk om de dienstregelingen op te starten, omdat er genoeg werkwillige chauffeurs zijn, meldt de VWOV. “Daarnaast is bij elke staking het aantal verlofaanvragen opvallend hoog”, aldus Kagie.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Onbegrip van werkgevers OV over voortzetten stakingen”

sinaasappel|07.06.18|13:16

Waarom komt het VWOV dan niet met concrete voorstellen om de werkdruk te verlagen?

Pierre van Aert|07.06.18|17:47

Wie is er indertijd akkoord gegaan met de huidige rijschema’s en rustpauze’s ?

Rob Van Den Brink|08.06.18|11:42

Chaufeurs die vrij vragen horen bij de stakersgroep. Zij vragen vrij omdat ze sollidair zijn met hun collega’s maar bijvoorbeeld niet lid zijn van een vakbond. Die Kagie komt hier steeds mee maar van personeel in vaste dienst is 70 % bereid om de staking voort te zetten.Als de werkgevers niet in staat zijn ervoor te zorgen dat hun personeel tijd krijgt om naar de wc te gaan na 2.5 / 3 uur om financiële redenen geeft dat maar eens aan hoe scherp zij inschrijven.Slechte werkgeversschap dus.

Frans van Putten|12.06.18|10:37

Werkgevers stap nogmaals naar de rechter om de vervolgstakingen te verbieden. Het busvervoer is een nutsvoorziening voor ouderen, gehandicapten en scholieren en mag nooit door stakingen uitvallen. Ik heb meer begrip als de chauffeurs je gratis laten reizen als een soort protest, dan verlies je niet de goodwill van de reizigers en zet je zowel werkgevers als werknemers onder druk om snel tot een akkoord te komen.

Jeroen van Veen|25.06.18|17:47

Als ze echt zo solidair zijn met hun collegae dan gaan ze aktief staken, wel of geen lid van vakbond. Ook als je geen lid ben kun je gewoon staken. Werknemers die vrij vagen tijdens de staking hebben naar alle waarschijnlijkheid geen reden om te staken. Ook hebben alle werknemers recht om naar wc te gaan, tijdens pauzes en of werktijd. Chauffeurs laat je niet gek maken en ga naar de wc wanneer je moet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.