Leden van CNV staken

Werkgevers woedend om doorgaan staking

Het feit dat de vakbonden groen licht hebben gegeven voor een landelijke staking in het openbaar vervoer is de werkgevers volledig in het verkeerde keelgat geschoten. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) zegt er alles aan gedaan te hebben om de bonden tegemoet te komen, maar volgens hem zijn er binnen de vakbond stromingen die geen deal lijken te willen bereiken.

De werkgevers en werknemers komen er al een hele tijd niet uit met elkaar inzake een nieuwe cao. De verschillen van inzicht draaien vooral om het verlagen van de werkdruk in het streekvervoer, maar er wordt ook onderhandeld over loonsverhoging. Nadat er al op meerdere momenten in verschillende delen van het land werd gestaakt, wordt sinds kort met bemiddelaars getracht tot een resultaat te komen.

Bonden: bemiddeling mislukt

Vorige week kondigden de vakbonden, tot verbazing van de werkgevers, echter een landelijke staking van minstens 72 uur aan. Die zou op maandag starten, maar toen de bemiddelaars er uit leken te komen werd dat met twee dagen opgeschort. Op maandag verklaarden de bonden de bemiddeling echter als mislukt, met de mededeling dat de staking op woensdag zal beginnen. FNV beticht de werkgevers van een onredelijke houding en niets willen toegeven. De gang van zaken stemt de werkgevers “furieus”.

Fred Kagie, voorzitter van VWOV: “We hebben ons de afgelopen dagen enorm ingespannen om de bonden verder tegemoet te komen. We hebben concrete voorstellen gedaan en tijd gevraagd om deze door te rekenen. Dat is nu weer niet goed. Nu krijgen onze reizigers de volgende staking voor hun kiezen. In een week van hertentamens en grote evenementen zoals de TT in Assen”. De werkgevers zeggen sowieso zelf verder te gaan met hun plannen om regionaal maatwerk te leveren teneinde “de werkdruk te verlichten in de diensten waar dat nodig is.”

Sympathie om uitstel

De werkgevers geven verder aan verbijsterd te zijn over de houding van de bonden en het verloop van de onderhandelingen. Volgens hen willen sommigen binnen de vakbond helemaal geen akkoord bereiken en zouden werkwillige mensen op aandringen van de bonden door hun tot staken bereide collega’s worden geïntimideerd.

Het uitstel van twee dagen zou volgens VWOV alleen maar zijn bedacht om sympathie op te wekken bij pers en publiek. Dit zou blijken uit documenten waar VWOV over beschikt. Daarin staat onder meer: “Als we tegen de pers zeggen dat we die twee dagen nodig hebben om een allerlaatste kans te benutten om een staking te voorkomen, scoren we weer een extra puntje bij het publiek.” Op basis van dit alles zetten de werkgevers ook hun vraagtekens bij de structurele relatie met de vakbonden.

Auteur: Vincent Krabbendam

12 reacties op “Werkgevers woedend om doorgaan staking”

Johan van der Burg|26.06.18|11:51

OR
het het verschil tussen:
adviesrecht
en
instemmingsrecht

Het instemmingsrecht gaat zeker op voor werk en rusttijden.
Waar gaan de stakingen over
vooral over werk en rusttijden.
Roosters die met instemming van de OR zijn goedgekeurd vormen nu de
aanleiding tot stakingen.
Als de medezeggenschap kritiek heeft op roosters dan ZEKER ook op hun
functioneren.

Mijn oproep:
kijk naar wat u heeft bereikt.
wensen in alle redelijkheid bespreken.
Vul uw rol in zoals bedoeld.

Johan van der Burg
Tiel

Gerard Schotting|26.06.18|19:21

De bonden is sTell Letje asociaal. Volk wat alleen maar wil staken in Utrecht .en de gewone man zonder auto is de dupe .met dat zogenaamd onderhandelen.schoften zijn het

Kees Blok|27.06.18|08:17

Kees Blok,

Reizigers zijn de klant en bestaansrecht van het openbaar vervoer zijn de dupe.
Zonder reizigers geen openbaar vervoer,busshauffeur geen baan.

De reizigers de onschuldige partij zijn de dupe.Als de bussen weer rijden moeten zoveel mogelijk reizigers klagen bij de busshauffeur.Zodat de chauffeur achteraf last van de staking heeft.En deze ervaring bij een eventuele volgende staking meeneemt.

Pierre van Aert|27.06.18|08:44

Nou Kees, dat zie je helemaal verkeerd. Voor de busonderneming is de provincie de klant, want die betaald de busonderneming. De reiziger moet daar dus klagen.
De reiziger mag met een kleine eigen bijdrage gebruik maken van de bus, eigenlijk is het een vorm van belastinggeld die terug komt.

Kees Blok|27.06.18|14:57

Beste Pierre,

Ik zie het anders,zonder reizigers heeft het openbaar vervoer geen bestaansrecht.De provincie gaat echt geen lege bussen betalen.
iedereen betaald betaald belasting,Dus de onderneming wordt door de reiziger en ons eigen belasting geld betaald.Ik zie de provincie als tussenpersoon tussen de onderneming en reiziger.
De vakbond geeft mijn inziens altijd de schuld en verantwoording aan anderen.
Vakbonden en onderneming hebben beide gefaald met onderhandelen.
Onschuldigen de dupe !

Peter Van Cootwijk|27.06.18|16:57

Slaap lekker verder beste Kees…ik heb 38 jaar als chauffeur gewerkt en weet als geen ander hoe het werkt. Hoofdschuldige zijn de aanbestedingen waardoor bedrijven elkaar helemaal kapot beconcureren en er helemaal geen droog brood meer te verdienen valt. Uiteindelijk wint een bedrijf dan de aanbesteding tegen het absolute minimum en gaat dan bedenken dat er nog winst gemaakt moet gaan worden maar dat is dan godsonmogelijk. Dat kan dan alleen nog over de ruggen van de passagiers en de chauffeurs

Rob Van Den Brink|27.06.18|17:39

Dhr Kagie verkondigt allerlei onzin.De werkgevers traineren de onderhandelingen al vanaf dag één.Nu heeft de bemiddelaar namens de bonden de financiering voor het 5min pauzeplan op een presenteerblaadje aangeboden aan de werkgevers.Maar weer vraagt dhr Kagie meer tijd. Ze moeten in Canada gaan uitrekenen of het financieringsplan genoeg is om chauffeurs een 5min plaspauze te kunnen aanbieden.Dhr Kagie wil alleen maar tijd rekken in de hoop dat chauffeurs om financiële redenen de staking opgeven.

Kees Blok|27.06.18|18:27

Beste Peter,

Ik geloof u direct,waarom is dan de OR wel accoord gegaan,zie reactie Johan van der Burg ,als de situatie zo beroerd is als u schetst.
Heeft de OR ook verder lekker geslapen?
Was het personeel te diep in slaap om de OR goed te laten handelen?
De OR is er voor en van het personeel. De OR kan veel bereiken,adviesrecht en instemmingsrecht enz.

Pierre van Aert|28.06.18|11:23

De OR voor het personeel ? Droom lekker verder. De doelstelling van een OR is om het beleid van de directie te vertalen naar het personeel. Niets meer en niets minder.

Kees Blok|28.06.18|16:11

Ik heb zelf in een OR gezeten. Een goede OR komt op voor het personeel.Ieder personeelslid kan lid worden van de OR.Een slechte OR laat zich ringeloren door de directie.
Als je het zo goed weet had je zelf in de OR moeten gaan en je mening moeten geven.
De beste stuurlui staan aan wal.
Een goede OR is onafhankelijk van de directie.
Blijkbaar heb jij een slecht functionerende OR meegemaakt
Ik ben trouwens uitgeslapen.Er zijn mensen die graag nachtmerries verkondigen.

Kees Blok|02.07.18|06:11

Ik ben blij voor alle betrokken partijen dat er een akkoord schijnt.
Gefeliciteerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.