Eerste busritten vallen uit door personeelstekort in OV-sector

Door het aantrekken van de markt blijkt het steeds lastiger om vacatures voor nieuwe buschauffeurs in te vullen. Maar de nood is hoog, want vergrijzing zorgt tegelijkertijd voor een uitstroom. In de provincie Utrecht zorgt dit oplopende personeelstekort de komende weken al voor uitval van diensten. 

Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) meldde onlangs dat het personeelstekort bij veel bedrijven blijft oplopen, vooral in de sectoren bouw, diensten én vervoer. Het CBS becijfert het tekort aan arbeidskrachten in de vervoersector op 30 procent en vrijwel alle streekvervoerders in Nederlanders zijn op dit moment inderdaad op zoek naar nieuw personeel, zo blijkt uit een rondgang van OVPro.

Uitval diensten

Het CBS waarschuwde zelfs dat het risico zelfs bestaat dat de nood dusdanig hoog is dat werkzaamheden niet langer uitgevoerd kunnen worden. Dit probleem wordt door Keolis opgemerkt in haar concessie in de provincie Utrecht. De vervoerder waarschuwt dat door een tekort aan personeel hier de komende weken diensten – en dus ritten – zullen vervallen.

Op doordeweekse dagen is dat een beperkt aantal. Deze diensten die uitvallen zijn geoormerkt, omdat ze voldoen aan een aantal criteria: de diensten zijn kort en de ritten in deze diensten kennen een lage bezetting of het zijn ritten op een hoogfrequente lijn. Keolis-woordvoerder Hanneke Ruiter: “Met deze keuze houden we de basisdienstregeling en de dienstverlening zo veel mogelijk in stand. Hiermee lossen we het probleem niet op, maar kunnen we het wel beheersbaar maken.”

Beperken flexibele schil

“Wij weten dat het probleem voorlopig zal aanhouden en dat dit een branchebreed probleem is”, aldus Ruiter. Om het probleem van het tekort aan personeel op de langere termijn aan te pakken, heeft de vervoerder enkele acties in gang gezet, zoals het verder beperken van de flexibele schil en een betere verdeling van het zomerverlof over een periode van twaalf weken in relatie tot de te rijden diensten.

De vervoerder heeft bovendien besloten om aan de slag te gaan met directe werving van eigen personeel in plaats van de inzet van uitzendkrachten. Normaal worden nieuwe buschauffeurs geworven en ingehuurd via een uitzendbureau en treden ze pas na een tijdje in dienst bij de vervoerder zelf. Keolis start binnenkort ook met een campagne om de aantrekkelijkheid van het beroep buschauffeur te promoten.

Opleiding

Andere vervoerders verwachten op korte termijn de dienstregeling nog te kunnen uitvoeren, maar benadrukken het belang van de zoektocht naar nieuw personeel om problemen te voorkomen. Daarbij moeten ze vooral rekening houden met de relatief lange doorlooptijd van nieuw personeel, omdat kandidaten natuurlijk gevonden, geselecteerd en opgeleid moeten worden. Om die reden duurt het wel enkele maanden vanaf werving totdat een nieuwe chauffeur werkelijk op de bus zit.

Het werven van nieuwe mensen kost volgens hen meer energie dan voorheen. Vervoerders proberen daarom nu vooral door opleidingstrajecten het personeelsbestand aan te vullen en te verjongen. Onlangs gingen GVB, Connexxion en het ROC Twente nog een samenwerking aan om nieuwe chauffeurs op te leiden. De Amsterdamse stadsvervoerder verwacht tussen 2019 en 2022 een derde van het personeelsbestand te moeten vervangen.

Arriva werkt in alle concessies met verschillende partijen om kandidaten in een aantal maanden op te leiden tot buschauffeurs. Er zijn al een aantal kandidaten van start gegaan met het opleidingstraject en nieuwe kandidaten starten binnenkort, maar de vervoerder bevestigt dat er naar nieuwe collega’s wordt gezocht in Zuid-Holland en in Noord-Brabant. Ook Qbuzz is gestart met een eigen BBL-opleiding, omdat de vervoerder de komende jaren een flinke uitstroom verwacht.

Events

Bovendien zoeken alle vervoerders naar mogelijkheden om de aantrekkingskracht van het vak te tonen. Arriva probeert mensen enthousiast te krijgen door middel van events, zoals een ‘rijdende banenmarkt’ in het oosten van Nederland en een open dag in Limburg. Dit heeft ertoe geleid dat er nu al meerdere mensen zijn geworven en opgeleid worden tot buschauffeur of tot machinisten.

Connexxion-dochter Hermes organiseerde onlangs een speciale wervingsdag voor vrouwen. Dit om te tonen dat buschauffeur ook voor vrouwen een interessant beroep kan zijn. Binnenkort wordt een vergelijkbare dag georganiseerd voor mannen, wat moet leiden tot tientallen nieuwe buschauffeurs. “We zijn bezig om te kijken hoe we met een uitgebreid pakket aan maatregelen het vak van buschauffeurs bekender én aantrekkelijker kunnen maken”, aldus Connexxion.

Lees ook:

Uitzendbureau Randstad staat met een simulator op de vakbeurs BusVision. Deze simulator kan gebruikt worden om nieuwe chauffeurs op te leiden, maar ook voor bijscholingen. Bezoek deze beurs en leer er meer over, 11 oktober in Expo Houten.

Auteur: Inge Jacobs

9 reacties op “Eerste busritten vallen uit door personeelstekort in OV-sector”

Henk Angenent|28.08.18|11:59

Zolang bedrijven zich nog kunnen veroorloven om personeel van boven de 45 weg te pesten (want te duur) of bij sollicitaties te negeren (want te oud en te duur), is er niets aan de hand met een personeelstekort in NL.

Ronald Bos|28.08.18|12:12

En zolang ze alleen maar in huur krachten binnen of 0 uren contracten aanbieden dan willen ze niet meer men wil kraag een toekomst opbouwen met zekerheid en dat wordt niet meer geboden, en dan komt men niet meer werken in het mooie beroep.

Anton V Rosmalen|28.08.18|15:39

ben zelf al bijna 30 jaar werkzaam als chauffeur en zou graag de overstap maken van vrachtwagen naar de bus, maar waarschijnlijk al te oud (48)

johan klein|28.08.18|18:17

niks is te oud ervaring en het zelf leuk maken..en er voor de passagiers te zijn .het is een verschrikkelijk mooi beroep
ben nu 74 zou graag terug gaan
heb het vak 40 jaar uitgevoerd..
het is nu een luxe voertuig ..
de vroegere Scania.s en DAF. .
geen verwarming geen bekrachters .
in het begin 11 uur per dag …
het werk werd gedaan en 20x drukker aanbod pass weekkaarten maandkaarten

kees boer|28.08.18|19:49

Dat begint al “goed ” met het nieuwe schooljaar en na het beëindigen van de vakantietijd,schandalig !

Nm Bol|29.08.18|10:22

Zal wel mee vallen er worden toch alleen maar jongen mensen aangenomen en als dat nog wel kan ipv oudere werknemers valt het reuze mee

Nm Bol|29.08.18|10:24

Zak wel mee vallen oude werknemers nemen ze niet aan dus ja zo wrg is het nu ook weer niet

Roger de Lang|12.09.18|21:07

wacht maar wat dienstregeling 2019 gaat uitpakken per 9-12-2019 of gaan ze weer staken

Jacques de Groen|03.04.19|07:44

Toch wel hoor. Ben 57 en had gesolliciteerd als buschauffeur: Begin deze maand (april) start ik met de praktijklessen. Natuurlijk ben je wel een paar maanden bezig, theorie opleiding, code 95, medische keuring, maar waar een wil is, is een weg!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste busritten vallen uit door personeelstekort in OV-sector | OVPro.nl

Eerste busritten vallen uit door personeelstekort in OV-sector

Door het aantrekken van de markt blijkt het steeds lastiger om vacatures voor nieuwe buschauffeurs in te vullen. Maar de nood is hoog, want vergrijzing zorgt tegelijkertijd voor een uitstroom. In de provincie Utrecht zorgt dit oplopende personeelstekort de komende weken al voor uitval van diensten. 

Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) meldde onlangs dat het personeelstekort bij veel bedrijven blijft oplopen, vooral in de sectoren bouw, diensten én vervoer. Het CBS becijfert het tekort aan arbeidskrachten in de vervoersector op 30 procent en vrijwel alle streekvervoerders in Nederlanders zijn op dit moment inderdaad op zoek naar nieuw personeel, zo blijkt uit een rondgang van OVPro.

Uitval diensten

Het CBS waarschuwde zelfs dat het risico zelfs bestaat dat de nood dusdanig hoog is dat werkzaamheden niet langer uitgevoerd kunnen worden. Dit probleem wordt door Keolis opgemerkt in haar concessie in de provincie Utrecht. De vervoerder waarschuwt dat door een tekort aan personeel hier de komende weken diensten – en dus ritten – zullen vervallen.

Op doordeweekse dagen is dat een beperkt aantal. Deze diensten die uitvallen zijn geoormerkt, omdat ze voldoen aan een aantal criteria: de diensten zijn kort en de ritten in deze diensten kennen een lage bezetting of het zijn ritten op een hoogfrequente lijn. Keolis-woordvoerder Hanneke Ruiter: “Met deze keuze houden we de basisdienstregeling en de dienstverlening zo veel mogelijk in stand. Hiermee lossen we het probleem niet op, maar kunnen we het wel beheersbaar maken.”

Beperken flexibele schil

“Wij weten dat het probleem voorlopig zal aanhouden en dat dit een branchebreed probleem is”, aldus Ruiter. Om het probleem van het tekort aan personeel op de langere termijn aan te pakken, heeft de vervoerder enkele acties in gang gezet, zoals het verder beperken van de flexibele schil en een betere verdeling van het zomerverlof over een periode van twaalf weken in relatie tot de te rijden diensten.

De vervoerder heeft bovendien besloten om aan de slag te gaan met directe werving van eigen personeel in plaats van de inzet van uitzendkrachten. Normaal worden nieuwe buschauffeurs geworven en ingehuurd via een uitzendbureau en treden ze pas na een tijdje in dienst bij de vervoerder zelf. Keolis start binnenkort ook met een campagne om de aantrekkelijkheid van het beroep buschauffeur te promoten.

Opleiding

Andere vervoerders verwachten op korte termijn de dienstregeling nog te kunnen uitvoeren, maar benadrukken het belang van de zoektocht naar nieuw personeel om problemen te voorkomen. Daarbij moeten ze vooral rekening houden met de relatief lange doorlooptijd van nieuw personeel, omdat kandidaten natuurlijk gevonden, geselecteerd en opgeleid moeten worden. Om die reden duurt het wel enkele maanden vanaf werving totdat een nieuwe chauffeur werkelijk op de bus zit.

Het werven van nieuwe mensen kost volgens hen meer energie dan voorheen. Vervoerders proberen daarom nu vooral door opleidingstrajecten het personeelsbestand aan te vullen en te verjongen. Onlangs gingen GVB, Connexxion en het ROC Twente nog een samenwerking aan om nieuwe chauffeurs op te leiden. De Amsterdamse stadsvervoerder verwacht tussen 2019 en 2022 een derde van het personeelsbestand te moeten vervangen.

Arriva werkt in alle concessies met verschillende partijen om kandidaten in een aantal maanden op te leiden tot buschauffeurs. Er zijn al een aantal kandidaten van start gegaan met het opleidingstraject en nieuwe kandidaten starten binnenkort, maar de vervoerder bevestigt dat er naar nieuwe collega’s wordt gezocht in Zuid-Holland en in Noord-Brabant. Ook Qbuzz is gestart met een eigen BBL-opleiding, omdat de vervoerder de komende jaren een flinke uitstroom verwacht.

Events

Bovendien zoeken alle vervoerders naar mogelijkheden om de aantrekkingskracht van het vak te tonen. Arriva probeert mensen enthousiast te krijgen door middel van events, zoals een ‘rijdende banenmarkt’ in het oosten van Nederland en een open dag in Limburg. Dit heeft ertoe geleid dat er nu al meerdere mensen zijn geworven en opgeleid worden tot buschauffeur of tot machinisten.

Connexxion-dochter Hermes organiseerde onlangs een speciale wervingsdag voor vrouwen. Dit om te tonen dat buschauffeur ook voor vrouwen een interessant beroep kan zijn. Binnenkort wordt een vergelijkbare dag georganiseerd voor mannen, wat moet leiden tot tientallen nieuwe buschauffeurs. “We zijn bezig om te kijken hoe we met een uitgebreid pakket aan maatregelen het vak van buschauffeurs bekender én aantrekkelijker kunnen maken”, aldus Connexxion.

Lees ook:

Uitzendbureau Randstad staat met een simulator op de vakbeurs BusVision. Deze simulator kan gebruikt worden om nieuwe chauffeurs op te leiden, maar ook voor bijscholingen. Bezoek deze beurs en leer er meer over, 11 oktober in Expo Houten.

Auteur: Inge Jacobs

9 reacties op “Eerste busritten vallen uit door personeelstekort in OV-sector”

Henk Angenent|28.08.18|11:59

Zolang bedrijven zich nog kunnen veroorloven om personeel van boven de 45 weg te pesten (want te duur) of bij sollicitaties te negeren (want te oud en te duur), is er niets aan de hand met een personeelstekort in NL.

Ronald Bos|28.08.18|12:12

En zolang ze alleen maar in huur krachten binnen of 0 uren contracten aanbieden dan willen ze niet meer men wil kraag een toekomst opbouwen met zekerheid en dat wordt niet meer geboden, en dan komt men niet meer werken in het mooie beroep.

Anton V Rosmalen|28.08.18|15:39

ben zelf al bijna 30 jaar werkzaam als chauffeur en zou graag de overstap maken van vrachtwagen naar de bus, maar waarschijnlijk al te oud (48)

johan klein|28.08.18|18:17

niks is te oud ervaring en het zelf leuk maken..en er voor de passagiers te zijn .het is een verschrikkelijk mooi beroep
ben nu 74 zou graag terug gaan
heb het vak 40 jaar uitgevoerd..
het is nu een luxe voertuig ..
de vroegere Scania.s en DAF. .
geen verwarming geen bekrachters .
in het begin 11 uur per dag …
het werk werd gedaan en 20x drukker aanbod pass weekkaarten maandkaarten

kees boer|28.08.18|19:49

Dat begint al “goed ” met het nieuwe schooljaar en na het beëindigen van de vakantietijd,schandalig !

Nm Bol|29.08.18|10:22

Zal wel mee vallen er worden toch alleen maar jongen mensen aangenomen en als dat nog wel kan ipv oudere werknemers valt het reuze mee

Nm Bol|29.08.18|10:24

Zak wel mee vallen oude werknemers nemen ze niet aan dus ja zo wrg is het nu ook weer niet

Roger de Lang|12.09.18|21:07

wacht maar wat dienstregeling 2019 gaat uitpakken per 9-12-2019 of gaan ze weer staken

Jacques de Groen|03.04.19|07:44

Toch wel hoor. Ben 57 en had gesolliciteerd als buschauffeur: Begin deze maand (april) start ik met de praktijklessen. Natuurlijk ben je wel een paar maanden bezig, theorie opleiding, code 95, medische keuring, maar waar een wil is, is een weg!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.