Concessiewisseling DAV wakkert discussie marktwerking aan

De overgang van de concessie van Arriva naar Qbuzz in de regio Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenland zorgt voor een hevige discussie over marktwerking in het OV. Chauffeurs klagen over zeer ontevreden reizigers, grote vertragingen en verkeerde aflosmomenten en rijtijden. De Ondernemingsraad heeft passagiers via social media opgeroepen klachten naar de provincie te sturen.

“We kunnen hiervan niet alleen de vervoerder de schuld geven; dit is gewoon uitknijpen van het openbaar vervoer”, vertelde OR-voorzitter Tijs de Vries eerder deze week tegen RTV Rijnmond. Daarom wil de Ondernemingsraad dat passagiers hun onvrede ook duidelijk maken aan de gedeputeerde va Zuid-Holland, omdat het volgens de raad een ‘politieke keuze’ is.

Beterschap

Vervoerder Qbuzz heeft ondertussen beterschap beloofd. Hoewel de vervoerder denkt dat alle concessies aanloopproblemen hebben en dat er altijd sprake is van een gewenningsperiode voor reizigers, zijn de aanloopproblemen hier te groot. Met name in Alblasserwaard zijn sinds de start van de nieuwe concessie verschillende problemen opgemerkt.

Chauffeurs klagen onder andere over te krappe rijtijden en Qbuzz stelt in de huidige dienstregeling te maken te hebben met personeelsaflossingen in de drukke spits. Dat blijkt lang niet altijd haalbaar. De vervoerder zegt zich zelf ook zorgen te maken of dit vol te houden is en benadrukt hard te werken aan oplossingen, zodat het vervoer in de concessie goed geregeld is voor reizigers en chauffeurs.

Overleg

Ondertussen is er overleg geweest tussen de directie van Qbuzz en de Ondernemingsraad. Dit heeft onder andere tot een noodpakket geleid. Vanaf de tweede week van januari komt er een een reparatie(diensten)pakket voor de vestigingen Alblasserdam Schelluinen, dat wordt ingezet tot het einde van maart. Dan moet er een structurele oplossingen zijn.

Provincie

De Ondernemingsraad legt dus de schuld bij de provincie en stelt dat door marktwerking steeds minder geld beschikbaar is voor het openbaar vervoer. Maar op Twitter antwoordt gedeputeerde Floor Vermeulen dat voor Qbuzz hetzelfde geld beschikbaar is als eerder voor Arriva. “Er is dus niet bezuinigd op het OV in de regio.”

Hij vindt bovendien dat de verantwoordelijk bij Qbuzz ligt, aangezien die vervoerder zelf een bod heeft gedaan op de concessie en zich daar nu dus aan moet houden. “Qbuzz heeft een aanbod gedaan, waar het zich aan moet houden. Je kunt geen aanbod doen en achteraf zeggen dat je niet kunt leveren”, zegt hij tegen het AD.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

7 reacties op “Concessiewisseling DAV wakkert discussie marktwerking aan”

Tessa Weekamp|21.12.18|15:25

Ik zou zeggen, laat de concessie van Qbuzz eerder aflopen, en laat indien mogelijk Arriva terugkomen

Als het Arriva was gebleven was er net zoveel veranderd. Dit heeft te maken met eisen van de provincie. VVD gedeputeerde Vermeulen claimt dat er niet bezuinigd is omdat het geboden bedrag precies evenveel was als het al jaren was. Hiermee gaat hij bewust voorbij aan het feit dat er voor datzelfde geld meer gevraagd word, dat alles sowieso duurder is geworden en dat Arriva de bussen al niet winstgevend kon exploiteren (het verlies werd gecompenseerd door de trein, maar niet ruim …)

Stavleu Junior|21.12.18|23:18

@Alexander Jansen Hoe kom je daarop? Heb je het bod van Arriva ingezien? Ook in het geval van dezelfde vervoerder zijn er vaak opstartproblemen. Kijk naar Connexxion in Amstelland-Meerlanden. Die hebben hun concessie behouden maar fikse boetes gekregen voor de beroerde prestaties die ze hebben geleverd.

Maarten Otto|22.12.18|10:47

Ik mowt toegeven dat de overgang van Conexxion naar Keolis in Almere op zeer kleine probleempjes met de planning verder zonder noemenswaardigheden is gegaan. Het kan dis wel.

Hans Beukers|27.12.18|13:42

In Almere hebben ze vanaf het begin een net van vrije busbanen aangelegd. Voor de exploitatie zijn dat ideale omstandigheden. Elders kent men het fenomeen van vrije busbanen niet of nauwelijks. Daar moet een bus zich door benepen infrastructuur heen worstelen. Elke nieuwbouwwijk had ontsloten kunnen worden door een busbaan. Almere is een voorbeeld hoe het busvervoer zou moeten zijn, maar is qua exploitatie niet vergelijkbaar met infrastructureel achtergebleven gebieden als het DAV-gebied.

Andre Klomp|28.12.18|12:22

Langere rijtijd leidt tot meer uren voor bus en chauffeur waar geen extra inkomsten voor komt. Dus verslechtering rentabiliteit en minder reizigers.
Dit ontstaan door o.a. verkeersdrempels, rotonde’s, eenrichtingsstraten, bus door fietsstraat, etc.
Treinen, trams en aparte busbanen (bv zuid Tangent) hebben daar geen last van.
Dus: Een scherpe aanbesteding is niet voldoende. OOK moet in de infrastructuur flink geĆÆnvesteerd worden. Niet alleen door provincie ook door gemeenten en overheid.

John rdam|10.01.19|12:23

Het is natuurlijk onbeschaamd dat men het optreden van ‘aanloopproblemen’ bij concessiewisseling tegenwoordig als een onvermijdbaar gegeven beschouwt. Dit zegt veel over de kwaliteit van het biedende bedrijf en het management daarvan. Er lopen in het OV teveel incompetente managers en boekhouders rond die alleen maar bieden om een concessie binnen te halen zonder inzicht in werkelijke exploitatie en voor wie het belang van de reizigers ergens onderaan de prioriteitenlijst bungelt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.