Veiligheid & Service Medewerkers op Arnhem (foto: NS)

Daling van geweldsincidenten bij alle vervoerders, behalve bij NS

Het aantal zware geweldsincidenten in het OV is in de eerste helft van 2018 gedaald in het streekvervoer en bij de drie stadsvervoerders in vergelijking met een jaar eerder. Alleen NS heeft juist meer geweldsincidenten geregistreerd in die periode. Dit blijkt uit cijfers die staatssecretaris Stientje van Veldhoven naar de Tweede Kamer heeft verzonden.

Eind 2016 is het integraal Actieprogramma Sociale Veiligheid in het OV door alle partijen in de sector vastgesteld. In het kader van dit programma worden er verschillende acties en maatregelen genomen om de veiligheid van het  OV-personeel en de reizigers te vergroten.

Stijging

Alleen bij NS lijkt dus het aantal A-incidenten te zijn gestegen. Dit zijn incidenten van fysieke agressie die strafrechtelijk te vervolgen zijn, zoals mishandeling, bedreiging of diefstal. In de eerste zes maanden van 2017 registreerde de spoorvervoerder 297 van deze incidenten en een jaar later in dezelfde periode 393, dus bijna honderd meer. NS verklaart dit door reizigersgroei, extra investeringen in personeel en meer meldingsbereidheid. Tegelijkertijd heeft NS extra ingezet op door informatie gestuurde veiligheid- en serviceteams.

De landelijke spoorvervoerder merkt bovendien dat het type incidenten aan het verschuiven is. Er zijn minder zwartrijders, terwijl meer incidenten ontstaan door reizigers die worden aangesproken op hun gedrag. Zwartrijden is geen A-incident. Daarbij vinden er steeds meer incidenten plaats op het station in plaats van in een trein. Dit komt onder andere door het sluiten van de toegangspoortjes. Dit heeft het voordeel dat er op stations eerder ondersteuning kan worden ingeroepen dan in een rijdende trein.

Daling

Bij de andere vervoerders lijkt dus sprake van een daling. In het hele streekvervoer is het aantal incidenten gedaald van 576 naar 405. Medewerkers van GVG zijn nog maar 79 keer met heftige agressie geconfronteerd in vergelijking met nog 123 keer in de eerste helft van 2017. Vooral RET geldt dat 117 keer tegenover 179 keer een jaar eerder en bij HTM zijn tussen januari en juni in 2018 slechts 57 incidenten gemeld. In 2017 waren dat er nog 80.

Ondertussen zijn ook een groot aantal acties afgerond, zoals het niet langer accepteren van cash in bussen en de pilots over het gebruik van bodycams en de inhuur van BOA’s sinds juli 2017. “De OV-bedrijven geven aan dat er sinds de start van het actieprogramma veel is gebeurd en waarderen de inzet en betrokkenheid vanuit de ministeries op dit onderwerp”, schrijft Van Veldhoven.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.