Boete van 3 ton voor slechte prestaties Qbuzz

Dieselbus van Qbuzz in Dordrecht

De provincie Zuid-Holland legt vervoerder Qbuzz een boete van 300.000 euro op voor de tekortkomingen in de concessie Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem (DMG). Volgens gedeputeerde Floor Vermeulen heeft Qbuzz de situatie wel verbeterd, maar zijn nog steeds niet alle problemen opgelost. Dit had 7 januari gebeurd moeten zijn.

Qbuzz nam het vervoer in de Zuid-Hollandse regio afgelopen december over van Arriva en dat verliep niet bepaald vlekkeloos. Vooral in de eerste weken werd het busvervoer geplaagd door veel rituitval en vertragingen en ook waren er ICT-problemen. Reizigers klaagden fors en de ondernemingsraad riep reizigers op klachten naar de gedeputeerde te sturen.

Verbeterplan

Daarop kwam de vervoerder met een verbeterplan en zette extra chauffeurs en bussen in. Bovendien zijn bepaalde lijnen in de spits gescheiden, zodat vertragingen niet kunnen doorwerken op andere lijnen. Volgens Vermeulen is er inderdaad veel verbeterd, maar nog steeds zijn niet alle tekortkomingen opgelost en ondervinden reizigers af en toe nog hinder.

Naast deze boete is de kans aannemelijk dat Qbuzz aan het einde van het jaar weer beboet wordt. Dit komt omdat de vervoerder in zijn bod heeft beloofd om met 34 elektrische bussen te gaan rijden. Maar Qbuzz is er niet in geslaagd om dit vanaf december te realiseren. Het is nu de verwachting dat een deel in februari zal instromen en dat alle bussen operationeel zullen zijn op 31 maart. Daardoor twijfelt de provincie eraan of de beloofde CO2-uitstootreductie wel gehaald zal worden. Als dit niet gehaald wordt, zal Qbuzz ook hierop beboet worden.

Programma van Eisen

De ondernemingsraad noemde de problemen eerder een gevolg van de politieke keuze die was gemaakt. Daarom heeft de Zuid-Hollandse gedeputeerde aangeboden met Qbuzz in gesprek te gaan over mogelijke knelpunten in het Programma van Eisen. Dit vond de laatste echter niet nodig. “Qbuzz heeft aangegeven dat ze een gesprek over knelpunten niet nodig achten, zij stellen dat de aanloopproblemen door henzelf veroorzaakt zijn en geen gevolg zijn van het Programma van Eisen”, schrijft hij.

Vermeulen meldt eerder ook al contact te hebben gehad met de voorzitter van de ondernemingsraad, die eerder kritiek uitte. Hij geeft in zijn brief opnieuw aan open te staan voor verder contact en benadrukt begrip te hebben voor de frustraties van de chauffeurs.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.