Stadsbus Qbuzz in Dordrecht

Acties van Qbuzz-chauffeurs na overleg met directie van de baan

Bron: JP

De buschauffeurs van Qbuzz in de concessie Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem zullen voorlopig het werk niet neerleggen. Dat is de uitkomst van overleg tussen de directie, de chauffeurs en de vakbonden. Maar verbeteringen blijven heel hard nodig. “We willen Qbuzz de tijd geven, maar er moet echt wat gebeuren”, legt Evert Jan van de Mheen van vakbond CNV Vakmensen uit. “Het is al veel te lang zo.”

Al maandenlang wordt geklaagd over verkeerde aflosmomenten, onhaalbare rijtijden, gebrekkig materieel en IT-problemen. “Qbuzz heeft aangegeven dat ze heel hard werken aan oplossingen en dat geloven we ook”, vertelt de vakbondsbestuurder. “Maar tegelijkertijd hoorden we nog weinig concreets. Qbuzz kan bijvoorbeeld niet aangeven wanneer de problemen allemaal zijn opgelost.”

Concrete afspraken

Dit is volgens hem ook het algemene gevoel onder buschauffeurs die vorige week bij de personeelsbijeenkomsten waren, waarin de directie met het personeel in gesprek ging. Daarbij was volgens Van de Mheen veel emotie voelbaar en kwam behoorlijk veel kritiek over de wijze waarop Qbuzz het in de afgelopen drie maanden heeft aangepakt. Van de Mheen: “Chauffeurs denken: er is weer een hoop beloofd, maar er komen weinig concrete toezeggingen. Daar moet Qbuzz dus heel hard aan werken.”

De vervoerder zegt de emotionele reacties van chauffeurs te begrijpen. Qbuzz is constructief bezig om de problemen met de staat van het materieel en de technische problemen op te lossen, maar dit duurt nu al lang. In januari werd ook al verbetering beloofd. Het is daarom begrijpelijk dat het personeel nu concreet wil zien wat er gedaan wordt, meent de vervoerder. “Het heeft bij ons nu nog meer de volledige aandacht om dit zo snel mogelijk op te lossen”, aldus woordvoerder Susan Zethof.

Bovendien wordt niet alleen gewerkt aan het oplossen van de problemen met de apparatuur en de techniek, maar is Qbuzz ook in overleg met de provincie Zuid-Holland over kleine aanpassingen in de dienstregeling op lijnen waar het structureel niet goed zit.

Chauffeurs vangen klappen op

De vakbond ontkent niet dat de situatie beter is dan enkele weken geleden, maar benadrukt ook dat bij de chauffeurs het water aan de lippen staat. “Er zijn nog steeds veel problemen met de apparatuur in de bus en de telematica”, aldus Van de Mheen. “De ene reiziger kan wel inchecken, de andere niet. Dat geeft gewoon gedoe en de chauffeurs vangen de klappen op, niet degenen die het bedacht hebben.”

Daarom is afgesproken dat Qbuzz de komende tijd meer personeel zal inzetten dat de reizigers op de grote stations kan opvangen. Door hier extra mankracht voor uit te trekken, komen reizigers met klachten niet allemaal meer bij de chauffeurs uit.

Belofte

Het is voor de chauffeurs van groot belang dat de vervoerder op korte termijn zijn beloftes waarmaakt. Over drie weken komen de partijen weer bij elkaar en zal gekeken worden of de situatie is verbeterd. Volgens Zethof zullen de problemen dan grotendeels zijn opgelost. CNV Vakmensen belooft hierbij de vinger aan de pols te houden. “Het blijft een beetje spannend of er inderdaad op heel korte termijn zichtbare verbeteringen zijn”, stelt Van de Mheen. “We blijven op de voet volgen hoe het zich ontwikkelt.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Acties van Qbuzz-chauffeurs na overleg met directie van de baan | OVPro.nl
Stadsbus Qbuzz in Dordrecht

Acties van Qbuzz-chauffeurs na overleg met directie van de baan

Bron: JP

De buschauffeurs van Qbuzz in de concessie Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem zullen voorlopig het werk niet neerleggen. Dat is de uitkomst van overleg tussen de directie, de chauffeurs en de vakbonden. Maar verbeteringen blijven heel hard nodig. “We willen Qbuzz de tijd geven, maar er moet echt wat gebeuren”, legt Evert Jan van de Mheen van vakbond CNV Vakmensen uit. “Het is al veel te lang zo.”

Al maandenlang wordt geklaagd over verkeerde aflosmomenten, onhaalbare rijtijden, gebrekkig materieel en IT-problemen. “Qbuzz heeft aangegeven dat ze heel hard werken aan oplossingen en dat geloven we ook”, vertelt de vakbondsbestuurder. “Maar tegelijkertijd hoorden we nog weinig concreets. Qbuzz kan bijvoorbeeld niet aangeven wanneer de problemen allemaal zijn opgelost.”

Concrete afspraken

Dit is volgens hem ook het algemene gevoel onder buschauffeurs die vorige week bij de personeelsbijeenkomsten waren, waarin de directie met het personeel in gesprek ging. Daarbij was volgens Van de Mheen veel emotie voelbaar en kwam behoorlijk veel kritiek over de wijze waarop Qbuzz het in de afgelopen drie maanden heeft aangepakt. Van de Mheen: “Chauffeurs denken: er is weer een hoop beloofd, maar er komen weinig concrete toezeggingen. Daar moet Qbuzz dus heel hard aan werken.”

De vervoerder zegt de emotionele reacties van chauffeurs te begrijpen. Qbuzz is constructief bezig om de problemen met de staat van het materieel en de technische problemen op te lossen, maar dit duurt nu al lang. In januari werd ook al verbetering beloofd. Het is daarom begrijpelijk dat het personeel nu concreet wil zien wat er gedaan wordt, meent de vervoerder. “Het heeft bij ons nu nog meer de volledige aandacht om dit zo snel mogelijk op te lossen”, aldus woordvoerder Susan Zethof.

Bovendien wordt niet alleen gewerkt aan het oplossen van de problemen met de apparatuur en de techniek, maar is Qbuzz ook in overleg met de provincie Zuid-Holland over kleine aanpassingen in de dienstregeling op lijnen waar het structureel niet goed zit.

Chauffeurs vangen klappen op

De vakbond ontkent niet dat de situatie beter is dan enkele weken geleden, maar benadrukt ook dat bij de chauffeurs het water aan de lippen staat. “Er zijn nog steeds veel problemen met de apparatuur in de bus en de telematica”, aldus Van de Mheen. “De ene reiziger kan wel inchecken, de andere niet. Dat geeft gewoon gedoe en de chauffeurs vangen de klappen op, niet degenen die het bedacht hebben.”

Daarom is afgesproken dat Qbuzz de komende tijd meer personeel zal inzetten dat de reizigers op de grote stations kan opvangen. Door hier extra mankracht voor uit te trekken, komen reizigers met klachten niet allemaal meer bij de chauffeurs uit.

Belofte

Het is voor de chauffeurs van groot belang dat de vervoerder op korte termijn zijn beloftes waarmaakt. Over drie weken komen de partijen weer bij elkaar en zal gekeken worden of de situatie is verbeterd. Volgens Zethof zullen de problemen dan grotendeels zijn opgelost. CNV Vakmensen belooft hierbij de vinger aan de pols te houden. “Het blijft een beetje spannend of er inderdaad op heel korte termijn zichtbare verbeteringen zijn”, stelt Van de Mheen. “We blijven op de voet volgen hoe het zich ontwikkelt.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.