Machinist op bok (foto: NS)

NS: ProRail-campagne valt veel NS’ers ‘rauw op het dak’

Machinisten en conducteurs van de NS zijn geschokt door de nieuwe veiligheidscampagne van ProRail. Onder de naam ‘Victim Fashion, created by accident’ waarschuwt de spoorbeheerder tieners voor de gevaren op het spoor, door (nagemaakte) beschadigde kleding te tonen die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. Ondertussen heeft ProRail de campagne afgerond, omdat het doel van de campagne bereikt is.

Marjan Rintel, directeur operatie NS, vindt de campagne ongepast. De beelden herinneren machinisten en conducteurs aan traumatische ervaringen met spoorongelukken waar ze mee te maken hebben gehad, en vallen veel NS’ers dan ook rauw op het dak, aldus Rintel.

Ze zegt dat NS het belang van de campagne begrijpt, maar het niet eens is met de vorm die ProRail heeft gekozen. “Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit”, aldus de NS-topvrouw.

Vakbond FNV

Vakbond FNV Spoor heeft ook geschrokken gereageerd op de campagne en vraagt de infrabeheerder om de campagne te staken. “Wij gaan ervan uit dat ProRail met de beste intenties deze campagne is gestart en dat ProRail net als de vervoerders en FNV Spoor er alles aan wil doen om de stijging van het aantal dodelijke ongevallen op het spoor te doen keren. Dat is een nobel streven, vooral ook omdat deze ongevallen zeer aangrijpend voor spoormedewerkers, andere hulpverleners en nabestaanden zijn.”

Maar tegelijkertijd had ProRail zich meer bedacht moeten zijn op de reactie die deze campagne zou oproepen bij het personeel dat op de trein zit. “ProRail gaat hiermee volledig voorbij aan de emoties en persoonlijk leed van de spoormedewerkers en andere betrokkenen, die met aanrijding met persoon te maken hebben gehad. Deze ongevallen leiden frequent tot psychologische trauma‚Äôs bij spoormedewerkers, andere hulpverleners en uiteraard bij nabestaanden van de slachtoffers.”

Campagne

Op de website van Victim Fashion kunnen afbeeldingen van dertien kledingstukken worden aangeklikt. Vervolgens was te zien wie de drager was en hoe hij of zij om het leven is gekomen of zwaargewond is geraakt, bijvoorbeeld door nog gauw even onder de dichte spoorbomen door te kruipen, afgeleid te zijn door de mobiele telefoon of over het spoor te lopen. “Zorg dat jouw kleding niet in deze collectie belandt. Opletten rond het spoor is van levensbelang”, waarschuwt ProRail.

Bron: ANP

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.