Elektrische bus op Schiphol

Rechter verbiedt OV-staking rondom Schiphol

De rechter heeft besloten dat luchthaven Schiphol dinsdag deels bereikbaar moet blijven met het openbaar vervoer. De NS en vakbonden moeten zorgen dat er tussen 05.00 en 21.00 uur in ieder geval 4 uur per treinen blijven rijden tussen Amsterdam Centraal, station Sloterdijk, station Lelylaan, Schiphol en Hoofddorp. Die lijn is een noodoplossing om de openbare orde op de luchthaven te blijven garanderen, maar de gemeente Haarlemmermeer blijft waarschuwen voor een verkeersinfarct.

Schiphol maakte zich flinke zorgen over de plannen voor een landelijke OV-staking. Ongeveer de helft van alle bezoekers van de luchthaven gebruikt het OV om daar te komen. Als al die mensen met de auto komen, zouden er enorme bereikbaarheidsproblemen ontstaan. Daarom spande de luchthaven een kort geding aan om de staking te voorkomen.

Onverantwoord

De rechter was het met de luchthaven eens dat het niet verantwoord is wanneer reizigers alleen via de weg richting Schiphol kunnen reizen. Daarnaast vond de rechter ook dat er een gerede kans bestond het te druk zou worden op Schiphol Plaza wanneer te veel reizigers de luchthaven niet kunnen verlaten. Toch werd de staking niet volledig verboden; alleen deze ‘noodpendel’ wordt ingezet.

Daardoor verwacht de gemeente Haarlemmermeer nog steeds grote problemen. “Omdat het openbaar vervoer dinsdag 28 mei staakt, is de verwachting dat een verkeersinfarct ontstaat op de snelwegen rondom Schiphol”, laat de gemeente weten. “Daardoor komen mensen langdurig vast te staan en ondervinden niet alleen reizigers problemen om Schiphol te bereiken, maar ook het personeel van de luchtvaartmaatschappijen. Dit belemmert de afhandeling van vluchten. Ga dinsdag niet naar Schiphol als het niet strikt noodzakelijk is.”

Reactie vakbonden

De vakbonden vinden het jammer dat werknemers nu gedwongen worden om hun werkzaamheden te verrichten, maar zijn ook blij dat de staking niet volledig verboden is. “Ons recht om 24 uur te staken in het OV blijft overeind, met uitzondering van een beperkt aantal treinen van en naar Schiphol”, aldus Leen van der List van FNV. “Dat is een grote overwinning voor de vakbonden en voor het stakingsrecht van werknemers. De opgelegde beperking is pijnlijk voor de mensen die wel aan de slag moeten. Maar dankzij hen blijft het mogelijk dat alle andere collega’s in het OV wel kunnen staken.”

Het kort geding diende zondag om 10.00 uur in de VIP lounge van het vliegveld, nadat de partijen er eerder tijdens overleggen niet uitkwamen. Vakbond FNV bekritiseert deze gang van zaken. “We hebben Schiphol een maand geleden al ingelicht over de landelijke ov-staking en aangeboden om een veiligheidsoverleg te houden. In plaats van in de afgelopen maand al te anticiperen op deze staking besloot Schiphol tot het laatste moment te wachten en nota bene op zondagochtend, als de rechtbanken gesloten zijn, een kort geding aan te spannen.”

OV-staking

Door de landelijke OV-staking zal naar verwachting niet tot nauwelijks openbaar vervoer rijden in Nederland. Vervoerders waarschuwen om een alternatief te zoeken. Pas op dinsdag zal werkelijk bekend worden of er bussen, treinen, trams en metro’s rijden. Op basis daarvan proberen de vervoerders een zo goed mogelijke dienstregeling aan te bieden. Schiphol waarschuwt voor drukte en vraagt mensen indien mogelijk hun bezoek aan de luchthaven uit te stellen.

Lees ook:

VWOV betreurt publieksonvriendelijke OV-staking

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Rechter verbiedt OV-staking rondom Schiphol”

Pat Rick|27.05.19|15:06

Zijn de bonden niet weggelopen uit het pensioenoverleg? Het platleggen van NL is een maatregel die veel jongeren treft die misschien nooit pensioen voor hun 70-ste krijgen. Als de ouderen sollidariteit van de jongeren willen, dan moeten ze ook jongeren in staat stellen om een goede toekomst te bouwen. Het is goed om sollidariteit te hebben ism het demografisch gegeven dat mensen bijna 100 worden (Japanmodel). In Belgie is het probleem gelijkaardig, maar zeker de Walen zijn nog in ontkenning

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.