Stadstram HTM, Den Haag

HTM: er was en is ruimte voor gesprek over cao

De directie van de HTM is niet te spreken over de op handen zijnde staking onder haar personeel. Medewerkers van de stadsvervoerder willen woensdag 3 juli van 6.00 tot 10.00 uur staken. Trams en bussen rijden die ochtend niet of nauwelijks in Den Haag. Dat geldt ook voor de RandstadRail tussen Den Haag en Zoetermeer. “In onze optiek was én is er nog ruimte voor het gesprek”, stelt directielid Karen Bosch in een verklaring.

Aanleiding voor de staking is onvrede over de cao-onderhandelingen. Volgens FNV Stadsvervoer en CNV Vakmensen heeft HTM heeft een ultimatum laten verlopen ‘zonder een goed bod te doen’. Ze pleiten voor ‘een fatsoenlijke’ loonsverhoging, terugdringen van uitzendwerk, het terugdringen van de ‘onverantwoord hoge’ werkdruk en afspraken zodat oudere medewerkers ‘gezond en fit’ hun pensioen kunnen halen.

Gedupeerd

De vakbonden wijzen erop dat de cao voor HTM, die voor 2000 medewerkers geldt, al in januari dit jaar is verlopen. Ze benadrukken dat al vanaf eind 2018 wordt onderhandeld over een nieuwe cao en dat dat nog niet tot tevreden resultaten heeft geleid. In actievergaderingen over de cao hebben de vakbondsleden nu ‘vrijwel unaniem’ gestemd voor acties en stakingen.

“We vinden het jammer dat de vakbonden dit uiterste middel inzetten terwijl er in onze optiek nog ruimte was én is voor het gesprek”, aldus Karen Bosch, lid van het directieteam van de HTM. De stadsvervoerder vindt de eis van 4 tot 5 procent loonsverhoging, zogezegd vanwege de loonmatiging van afgelopen jaren, onredelijk. Bij HTM zouden de lonen, ‘in tegenstelling tot andere gesubsidieerde bedrijven’, namelijk elk jaar gestegen zijn. HTM wijst erop dat de lonen bij die bedrijven in het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld tussen 2 en 3 procent stegen.

Niet mogelijk

“Ons eindbod van 2,8 procent is dus marktconform en ligt in lijn van vergelijkbare cao’s”, stelt Bosch. “Ook biedt HTM maatregelen op het gebied van werkdrukvermindering en voor oudere medewerkers. Deze kosten ons bedrijf ook geld. Het is simpelweg niet mogelijk om aan alle eisen tegemoet te komen. Daarbij moeten we ook niet vergeten dat het onlangs aangenomen Pensioenakkoord meetelt in de toekomstige kosten voor HTM.”

Bosch betreurt dat reizigers ‘keer op keer gedupeerd’ worden en benadrukt dat HTM woensdagochtend de dienstregeling zo goed als mogelijk blijft rijden. De stadsvervoerder adviseert haar reizigers om, als dat mogelijk is, de reis uit te stellen of gebruik te maken van alternatief vervoer. Na 11.30 uur moet de dienstregeling weer zoveel mogelijk op het normale niveau zijn.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

4 reacties op “HTM: er was en is ruimte voor gesprek over cao”

Eva Bruin|02.07.19|11:56

Wat een schandelijke vertoning van de HTM Directie. Eerst beloven ze in december 2017 een kwart miljoen te investeren in werkdruk vermindering, die de bestuurders en chauffeurs zelf mogen betalen, vervolgens zijn we 100 dienstregelingen verder, waarmee ze dat bedrag misschien wel 4 keer mee terugverdiend hebben. En dan nu zeggen dat ze investeren in werkdruk vermindering. We zijn niet achterlijk.

Die 5% is geen luxe, dat is noodzaak. In tegenstelling tot de verhoging van 500€ van de managers.

Eva Bruin|02.07.19|12:02

Deze managers hebben tijdens een lopende CAO na een hereiking van hun functie vanuit het nieuw opgezette functiehuis, bedacht dat een reële salarisverhoging van ruim 500€ nodig was.

De bestuurders en chauffeurs zijn ook een onderdeel van het functiehuis gemaakt. Veralgemenisering van onze functies, (komt beter uit voor de baas) heeft NIET geleid tot een salaris aanpassing.

Het frappante van deze situatie is dat na de salaris aanpassing van ‘de’ managers ze nog meer onzichtbaar zijn geworden.

piet jansen|02.07.19|18:08

De RET laat zich ook van zijn slechtste kant zien door niet te stoppen op de stations tussen Nootdorp en Den Haag Centraal. Als je van Leidschenveen naar Rotterdam wil heb je niks met de HTM te maken en ben je wel de dupe.

Eva Bruin|03.07.19|22:49

@Piet, de RET laat juist hun beste kant zien. Net als Connexxion. Deze hebben ervoor gekozen om geen BESMET werk te doen. Dat wil zeggen, geen passagiers te vervoeren van de HTM. Connexxion heeft dat middels brieven aan de voorste bus instap deur gedaan. De RET heeft ervoor gekozen om geen passagierste vervoeren op het traject van de HTM.
Het is ook een duidelijk signaal. Ook de RET en Connexcion kennen werkdruk en een slap ondergewaardeerd salaris. Staking is RUIM van te voren aangekondigd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.